Polacy odnoszą sukces na rynku zdominowanym przez Samsunga i Apple. Czas na ekspansję zagraniczną

Polacy odnoszą sukces na rynku zdominowanym przez Samsunga i Apple. Czas na ekspansję zagraniczną

Polacy odnoszą sukces na rynku zdominowanym przez Samsunga i Apple. Czas na ekspansję zagraniczną

Lechpol to polski dystrybutor elektroniki, który w całym kraju zbudował już ponad 50 salonów. Sklepy LPelektronik można już znaleźć też w Rumunii.

Czytelnicy Spider’s Web na pewno kojarzą markę Kruger&Matz. Na naszych łamach często można bowiem poczytać o premierach telefonów spod tej bandery. Zwykle cechują się one dobrym stosunkiem ceny do jakości i są świetnym wyborem dla konsumentów głosujących portfelem. Kruger&Matz to jednak nie tylko smartfony, ale i telewizory czy domowe systemy audio. Wszystkie te sprzęty można na własne ręce sprawdzić w sklepach sieci LPelektronik.

Zarówno LPelektronik, jak i Kruger&Matz należą do polskiej firmy Lechpol – kiedyś tylko dystrybutora techniki, a dziś również producenta szerokiej gamy produktów.

Na początku, od 2008 roku, Lechpol rozwijał dystrybucję wraz z punktami partnerskimi. W całej Polsce było ich ok. 200. Niestety nie zdały egzaminu.

Rynek tradycyjny nie był w stanie udźwignąć tak dynamicznego rozwoju oferty produktowej, przejścia na coraz nowsze technologie, w kierunku gotowych produktów – mówi Michał Leszek, twórca marki Kruger&Matz i jednocześnie dyrektor marketingu firmy Lechpol Electronics (na zdjęciu obok).

 

Trzeba było podjąć decyzję co dalej z marką LPelektronik. Jej produkty cały czas można znaleźć w sieciach sprzedaży, takich jak RTV Euro AGD i Media Expert czy u operatorów (modele Drive 4S i Drive 5 w sieci PLAY), ale Lechpol dalej szukał optymalnego wyjścia.

Odpowiedzią na wyzwania rynku była budowa kanału sprzedaży – własnych salonów. Była to ryzykowna decyzja, ale dawała możliwość samodzielnego decydowania o ekspozycji produktów, co jest szczególnie istotne przy okazji sprzedaży drogich urządzeń np. z segmentu telewizorów czy domowego audio, takiego jak gramofon TT–602 ze zdjęcia obok.

 

W 2011 roku w Radomiu powstał pierwszy własny sklep LPelektronik.

W tym samym roku otworzono jeszcze salony w Żyrardowie, Łowiczu, Tomaszowie Mazowieckim, Skierniewicach, Łomży, Pruszkowie i Mińsku Mazowieckim.

Na początku były to małe sklepy z elektroniką, niekoniecznie w najlepszych lokalizacjach. Teraz, po sześciu latach, jest już inaczej. Salony LPelektronik można spotkać w modnych częściach miast. Na przykład w Białymstoku w Galerii Jurowieckiej, a w Bielsku – Białej w Gemini Park.

Przez te sześć lat tylko jeden sklep nie okazał się rentowny.

Był to sklep w Łowiczu. Wszystkie pozostałe bez problemu na siebie zarabiały i zarabiają. Trzeba tu jeszcze wspomnieć, że im dłużej dany sklep znajduje się w jednym, konkretnym miejscu, tym cieszy się większym powodzeniem, bo ludzie go zapamiętują.

We własnych sklepach Lechpol mógł eksponować wszystkie swoje marki. Obok Kruger&Matz nie mniej istotną jest także Tessa, która pod swoimi skrzydłami ma produkty AGD – golarki, szczoteczki soniczne, wyciskarki do soków, blendery i lodówki turystyczne.

 

Trójkę uzupełnia marka Peiying, która koncentruje się systemach dźwiękowych wewnątrz samochodów, w tym też nawigacjach i rejestratorach.

 

Obecnie sieć liczy 52 sklepy. Do końca roku Lechpol planuje otwarcie jeszcze 3 salonów (w Wołominie, Mielcu oraz drugi salon w Gdańsku), a w kolejnym roku co najmniej 10 (na przełomie roku otwarcia w Pile i Nowym Sączu). We wrześniu Polacy otworzyli też pierwszy salon w rumuńskiej Oradei pod roboczą nazwą K&M Shop (na zdjęciu obok).

 

 

Centra handlowe w Rumunii, nie są jeszcze na takim poziomie pod względem estetyki jak w Polsce. Zatem nasz salon wygląda naprawdę ekskluzywnie – tym się wyróżnia i przyciąga klienta. Jak do tej pory jesteśmy zadowoleni z decyzji jego otwarcia. Liczymy, że do końca października uzyska on sprzedaż na poziomie średniego sklepu w Polsce, co uważamy za naprawdę dobry wynik – podkreśla Leszek.

 

Lechpol otwarcie dzieli się danymi na temat wzrostu obrotów sieci, która z roku na rok sprzedaje coraz więcej.

Począwszy od roku 2014 w ciągu dwóch lat podwoiła ona swoją sprzedaż. A jeśli porównamy lata 2014 i 2017, zobaczymy trzykrotny wzrost obrotów.

Co sprzedaje się najlepiej?

Przez sześć lat rozwoju sieci zmianie ulegała polityka całej grupy. Lechpol odchodził od układów scalonych w kierunku gotowych produktów takich jak telefony czy telewizory.

Zmieniły się priorytety. Nie możemy sobie pozwolić na błędy, takie jak słabe produkty, niezależnie czy będzie to opiekacz do kanapek, telewizor czy smartfon. Klienci postrzegają nas przez pryzmat jakości produktów i jej relacji do ceny. Ten trend dominuje u nas coraz mocniej, odkąd postawiliśmy na własne sklepy, gdzie nasz pracownik musi stanąć twarzą w twarz z klientem i przekonać go do zakupu wartościowego produktu, a nie kota w worku. Poprawą jakości wszystkich produktów zauważalna jest także poprzez znaczący spadek zgłoszeń serwisowych– zauważa Leszek.

Co ciekawe, już niedługo możemy się pożegnać z marką LPelektronik, bo zastąpi ją coś innego, co lepiej oddaje ducha czasów i rozwój sieci.

Zmiana asortymentu produktów w kierunku elektroniki użytkowej sprawia, że nazwa sieci nie oddaje obecnej naszej oferty i wartościom jakie nam przyświecają. Dlatego już od jakiegoś czasu przygotowujemy się do zmiany nazwy sieci i wizerunku salonów zarówno w Polsce i Rumunii. Chcemy, by nazwa sieci stała się kolejnym mocnym brandem takim, jak teraz jest Kruger&Matz – podsumowuje Leszek.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji