Poczta Polska informuje, że przyjmuje płatności Apple Pay i… w sumie ma rację

Artykuł/Bankowość 22.04.2017
Poczta Polska informuje, że przyjmuje płatności Apple Pay i… w sumie ma rację

Poczta Polska informuje, że przyjmuje płatności Apple Pay i… w sumie ma rację

Na drzwiach placówek Poczty Polskiej można znaleźć naklejki sugerujące, że można tam płacić poprzez usługę Apple Pay. Postanowiliśmy sprawdzić, czy to zwiastuje dobre wiadomości dla posiadaczy iPhone’ów w naszym kraju.

Apple Pay, czyli możliwość płacenia za zakupy z wykorzystaniem iPhone’a, pojawiło się już 2,5 roku temu. Nadal jednak nie mogą skorzystać z niej Polacy. To może strasznie frustrować klientów Apple’a, bo Android Pay – które debiutowało rok później – działa u nas i to już od kilku miesięcy.

Teraz okazało się, że Apple Pay w Polsce reklamuje… Poczta Polska.

Jeden z naszych czytelników zwrócił nam dziś uwagę na to, że w okienku na poczcie zauważył interesującą naklejkę. Sugeruje ona, że można na poczcie zapłacić iPhone’em. Na naklejce widać również logo takich usług jak Android Pay i Blik.

Apple Pay w Polsce - Poczta Polska

Tego typu naklejki mogą wzbudzić u klientów przekonanie, że Apple Pay jest dostępne w naszym kraju (lub niedługo będzie). Tak jak jednak podejrzewałem, nie jest to bynajmniej zwiastun udostępnienia Apple Pay w Polsce.

Biuro prasowe Poczty Polskiej wyjaśniło nam obecność naklejki z logo Apple Pay na drzwiach:

“Apple Pay działa w Polsce, z tej usługi mogą korzystać klienci zagraniczni, do których jest ona adresowana. Poczta Polska udostępnia tę formę płatności klientom zagranicznym w sieci swoich placówek.”

Od samego początku po zobaczeniu zdjęcia byłem sceptyczny i jak widać, niestety, nie pomyliłem się. Apple Pay w końcu de facto działa w naszym kraju od początku, a problemem jest dodanie do usługi polskiej karty. Płatności zbliżeniowe przystosowane są do terminali, które w naszym kraju są szeroko rozpowszechnione.

Problemem jest jednak brak współpracy Apple’a i naszych rodzimych banków wydających klientom karty płatnicze. Dopiero po podpisaniu umowy pomiędzy bankiem i producentem iPhone’a będzie można dodać wydaną w Polsce kartę do usługi Apple Pay w telefonie.

Nie zdziwię się, jeśli w przewidywalnej przyszłości nie doczekamy się Apple Pay w naszym kraju.

Apple bynajmniej nie spieszy się z udostępnianiem kolejnych usług w Polsce. Chociaż płacimy za iPhone’y i MacBooki tyle samo, co nasi zachodni sąsiedzi (i to po przeliczeniu walut przy dużo mniejszych zarobkach), to nadal nie możemy skorzystać np. z asystenta głosowego Siri, a Mapy Apple’a są u nas mocno wybrakowane.

W przypadku Apple Pay może być jeszcze gorzej. Android Pay działające na najpopularniejszym systemie mobilnym w Polsce może pochwalić się zaledwie 25 tys. klientów. Po kilku miesiącach od premiery nawiązało współpracę z mBankiem, a wiele innych banków nadal nie podpisało umowy z Google. Banki też często rozwijają własne systemy płatności, których… nie da się uruchomić na iPhone’ach.

Polska to w dodatku specyficzny rynek, na którym działa wiele banków, a iPhone’ów w naszym kraju sprzedaje się relatywnie mało w kontekście liczby ludności. Placówka Poczty Polskiej informuje więc o możliwości płacenia za pośrednictwem Apple Pay obcokrajowców, a nam jedynie przypomina, że jesteśmy traktowani przez producentów jak konsumenci gorszej kategorii.

Dołącz do dyskusji

Advertisement