REKLAMA

Xiaomi przyznaje się do błędów i zapowiada nowe produkty w Polsce. Szkoda, że ze smogiem nie powalczy

Xiaomi nie osiągnęło celów sprzedażowych w 2016 roku, ale bije się w pierś i zapowiada poprawę. Do Polski trafią zaś nowe produkty z oferty chińskiego producenta. W portfolio zabraknie jednak odświeżacza powietrza. A szkoda, bo patrząc na to jak Polacy przejęli się problemem smogu taki produkt mógłby być hitem sprzedażowym.

13.01.2017 17.12
Xiaomi w Polsce - 2017
REKLAMA
REKLAMA

Xiaomi to młoda chińska firma, która zasłynęła jako najwierniejszy kopista w branży. Producent nie tylko prezentował smartfony na modłę zachodnich i koreańskich sprzętów, a nawet reklamował je w podobny sposób. Doszło do tego, że nawet układ stron internetowych promujących telefony był toczka w toczkę taki jak u Apple'a.

Xiaomi w Polsce - 2017 class="wp-image-539418"
Xiaomi w Polsce - w 2017 pojawi się Redmi Note 4

Na szczęście Xiaomi udało się zerwać łatkę firmy z najlepszymi kserokopiarkami świata w dziale R&D co otworzyło jej drogę na inne rynki niż chiński.

To jednak nie wystarczyło, by zrealizować ambitne plany. Chociaż w latach 2012-2014 wyniki firmy były bardzo zadowalające, to w 2015 roku Xiaomi powinęła się noga. Nie udało się wtedy zrealizować planu zakładającego sprzedaż najpierw na poziomie 100 mln, a potem po rewizji 80 mln sztuk telefonów. Udało się osiągnąć wyłącznie pułap 70 mln.

2016 rok dla Xiaomi również nie był zbyt łaskawy. Teraz firma nawet nie chwali się już wynikami sprzedaży. Te mają być lepsze niż rok wcześniej ze względu na umocnienie swojej pozycji w Chinach i Indiach, ale dokładnych liczb nie poznaliśmy. Lei Jun, czyli CEO i współzałożyciel Xiaomi, w liście do pracowników wyznał, że jego firma "rosła za szybko".

Xiaomi w Polsce - w 2017 pojawią się słuchawki Mi In-Ear Headphones class="wp-image-539419"
Xiaomi w Polsce - w 2017 pojawią się słuchawki Mi In-Ear Headphones

Xiaomi ma skupić się teraz na sprzedaży detalicznej, bo jak na razie jest marką żyjącą głównie w sieci. Konkurenci Xiaomi tacy jak Oppo czy Vivo dostrzegli taką potrzebę wcześniej i już teraz pracują nad rozwojem własnej sieci sprzedaży w Państwie Środka i Indiach i stawia sobie nowy cel na 2017 rok: przychód na poziomie 14,5 mld dol.

Wypowiedź Lei Juna pokazuje problem wszystkich przedsiębiorstw.

Konieczność rozwinięcia innego kanału sprzedaży to jedno, ale Xiaomi ma problem, bo w branży technologicznej sukcesu firmy nie opisuje liczba urządzeń dostarczonych na rynek ani zysk. Ważne jest to, czy i jak szybko rośnie. To, że Xiaomi wyhamowało, jest źródłem niepokoju.

To stąd opinie, że nawet Apple - zarabiające kosmiczne pieniądze i zgarniające większość zysków w całej branży mobilnej - ma problemy. Patrząc przez pryzmat zarobków taką opinię przecież trudno uzasadnić. Mało kto patrzy na to, jak firma prezentuje się na tle konkurencji.

Xiaomi w Polsce - w 2017 pojawi się Mi Box class="wp-image-539415"
Xiaomi w Polsce - w 2017 pojawi się Mi Box

Liczy się to, by parametry określające finanse były większe niż rok wcześniej. Jeśli dynamika wzrostu spada, to markom wieszczy się rychły koniec. To problem dla takiej firmy jak Xiaomi, która chociaż ma dopiero kilka lat, to prześcignęła już wielu konkurentów.

Xiaomi w Polsce notuje zaś wzrosty sprzedaży.

Xiaomi jest na topie, a marka przebija się do świadomości konsumentów również w Polsce. Póki Xiaomi bezczelnie kopiowało design i nazewnictwo produktów miało zamkniętą drogę do Europy, ale to się zmieniło. Jeszcze w zeszłym roku by kupić produkt Chińczyków trzeba było go sprowadzać na własną rękę z Azji, ale dziś firma na oficjalne przedstawicielstwo w postaci ABC Data.

ABC Data chwali się podwojeniem sprzedaży urządzeń Xiaomi w ujęciu miesiąc do miesiąca. Porównuje tutaj miesiące listopad i grudzień. Jak dystrybutor sam jednak zauważa, wpływ na to miały Święta Bożego Narodzenia. Zryw jednak się utrzymał, a "wysoka dynamika sprzedaży utrzymuje się" nawet po zakończeniu okresu świątecznego. Najczęściej kupowano Redmi 3S i Redmi Note 3.

Xiaomi w Polsce - w 2017 pojawi się Mi Band 2 class="wp-image-539417"
Xiaomi w Polsce - w 2017 pojawi się Mi Band 2

ABC Data zapowiada też nowe produkty Xiaomi na polskim rynku na pierwszy kwartał 2017 roku.

Xiaomi znane jest przede wszystkim z produkcji smartfonów oraz bardzo taniej opaski liczącej kroki Mi Band. To jednak tylko wstęp do oferty producenta. Już w tym roku Polacy będą mogli kupić u oficjalnego polskiego dystrybutora szereg innych akcesoriów:

  • Xiaomi Mi Box;
  • Xiaomi Mi Wi-Fi Router 3;
  • Xiaomi Mi Band 2;
  • Mi In-Ear Headphones (Basic i Pro).
Xiaomi w Polsce - w 2017 pojawi się Mi Note 2 class="wp-image-539420"
Xiaomi w Polsce - w 2017 pojawi się Mi Note 2

Nie zabraknie też oczywiście telefonów, a w Polsce w 2017 roku zadebiutują Xiaomi Redmi 4A, Redmi 4X, Redmi Note 4 i Mi Note 2.

To jednak tylko wycinek oferty Xiaomi z rynku chińskiego. W ofercie producenta można znaleźć masę innych sprzętów takie jak np. szczoteczki do zębów, poduszki... i nie tylko. Jak na razie jednak w polskiej dystrybucji znalazły się wyłącznie smartfony, przystawka do telewizora, router, opaska fintesowa i słuchawki.

Można też z przekąsem zauważyć, że ABC Data nie zwietrzyło okazji na niezły zarobek. Xiaomi ma w końcu w ofercie całkiem fajny oczyszczacz powietrza, który by mógł sprzedawać się tej zimy jak świeże bułeczki, po tym jak Polacy zaczęli narzekać na problem smogu.

Cóż, może będzie to hitem w kolejnym sezonie...

REKLAMA

Czytaj też:

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA