Była hitem, a stała się bezużytecznym gratem. Polska kostka Dice+ umarła, ale twórcy mówią, że to jeszcze nie koniec

Artykuł/Biznes 07.05.2016
Była hitem, a stała się bezużytecznym gratem. Polska kostka Dice+ umarła, ale twórcy mówią, że to jeszcze nie koniec

Była hitem, a stała się bezużytecznym gratem. Polska kostka Dice+ umarła, ale twórcy mówią, że to jeszcze nie koniec

Nie każdy startup jest skazany na zwycięstwo. Ba, dziewięć z dziesięciu upada. Niestety nawet kiedy odniesie się sukces, to musi się utrzymać na pewnym poziomie, co także jest sztuką. Jak trudną pokazał przykład Dice+. Innowacyjnej kostki do gry łączącej się np. z urządzeniami mobilnymi.

Czym jest kostka Dice+?

To wypełniona elektroniką kostka, która łączy się np. z tabletem przez bluetooth. Za jej pomocą można grać w mobilne gry planszowe, bo wynik jest automatycznie przenoszony to urządzenia, na którym uruchomiona jest gra. Kostkę ładuje się za pomocą kabelka microUSB, a zasilający ją akumulator starcza z powodzeniem na kilka partyjek.

Jest to produkt niszowy, ale na tyle dobrze wykonany, że przyciągnął uwagę Apple i stał się pierwszym polskim (tak polskim!) sprzętem sprzedawanym w Apple Store. Dodatkowo kostka dorobiła się statusu polskiego produktu eksportowego, bo na targach CeBIT przyglądali się jej Donald Tusk i Angela Merkel.

Angela Merkel i Donald Tusk grają kostką DICE+
Angela Merkel i Donald Tusk grają kostką DICE+. Źródło: premier.gov.pl

Kostka produkowana jest (była?) w Polsce, a jej API cały czas pozostaje zamknięte, więc tworzenie niezależnych produkcji jest bardzo utrudnione i to właśnie z oprogramowaniem jest największy kłopot…

Jak pokazuje iTunes od maja 2014 roku nie pojawiła się aktualizacja oficjalnej aplikacji. W Google Play ostatnia aktualizacja to 25 listopada 2013. Od tego czasu w świecie mobilnym minęły wieki (poniżej wywiad z twórcami kostki).

Jakie są konsekwencje?

Wedle doniesień użytkowników aplikacja nie działa z nowymi wersjami systemów (iOS 9 i Android od 5 w górę), więc żadna gra nie uruchomi obsługi kostki.

Gadżet stał się bezwartościowy, mimo, że na stronie widnieje zapis: „DICE+ is compatible with multiple bluetooth tablets and devices. Some of these devices include the iPad Mini, iPad Air, iPad 3 and newer iPad’s. Works with Android 4.0 (& newer) bluetooth enabled tablets.”

Kostka powinna działać, a nie działa. Czy może być to powód do zwrotów? Czy UOKiK może wmieszać się w sprawę?

Po ostatnich wypowiedziach urzędu na temat Ubera nic mnie już w zasadzie nie zdziwi. Problematyka aktualizacji dla urządzenia jest mimo wszystko sprawą nową, to ziemia nieznana, w Holandii na przykład za brak aktualizacji systemu niedawno postanowiono pozwać Samsunga. Zarówno w postępowaniu urzędu, jak i ew. próbie dochodzenia ew. roszczeń kluczowe będzie przeanalizowanie zapewnień producenta odnośnie aktualizacji, ale i nie bez znaczenia będą realia techniczne rynku – przecież producent musi liczyć się z tym, że ok. 85% (oficjalne dane Apple) użytkowników regularnie uaktualnia system iOS w swoich urządzeniach – mówi nam Jakub Kralka, prawnik i opiekun działu prawnego na Bezprawnik.pl.

Poprosiliśmy o komentarz przedstawicieli Dice+, a jak dotychczas byli nieuchwytni.

Jedną z informacji możemy czerpać ze strony iternetowej:

Ważna informacja: W związku ze zmianami, które pojawiły się w niektórych funkcjach systemu IOS 9, DICE + chwilowo nie obsługuje urządzeń, pracujących pod tym systemem. Dzięki szeroko zakrojonym pracom programistycznym w najbliższym czasie zostanie przywrócona pełna funkcjonalność kostki DICE+.

W podobnym tonie wypowiada się w publicznych dyskusjach twórca kostki, Patryk Strzelewicz:

O ile wiem to jest [aktualizacja –przyp.red.] na etapie ostatnich testów.

Jak doszło do tego zaniedbania? (znów post z dyskusji na Facebooku)

..długa historia, poczekam na stanowisko aktualnego Zarządu Game Technologies S.A.

Firma skomentowała zaś artykuł, który wywołał burzę w następujący sposób:

Szczerze przepraszamy za zaistniałą sytuację. Proces aktualizacji wymagał od nas przepisania wszystkich bibliotek, obsługujących kostkę oraz na nowo zaimplementowania ich we wszystkich naszych grach. Niestety, zadanie trochę nas przerosło, kończymy jednak proces submisji i nasze gry będą dostępne w przyszłym tygodniu w AppStore. W przypadku Androida 5.x oraz 6.x nie jesteśmy kompatybilni że wszystkimi urządzeniami ale pracujemy nad tym.

Obiecujemy poprawę i prosimy, nie skreślajcie nas jeszcze – ostatnie miesiące ciężko pracowaliśmy, by naprawić błędy.

Wygląda, że sprawa nie jest przegrana. Będziemy o niej informować na bieżąco.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji