Polacy o markach tech: Jak wychwalać, to Samsunga. A gdzie Apple?

News/Social media 10.05.2016
Polacy o markach tech: Jak wychwalać, to Samsunga. A gdzie Apple?

Polacy o markach tech: Jak wychwalać, to Samsunga. A gdzie Apple?

Instytut Monitorowania Mediów przeprowadził badanie, które miało sprawdzić o czym szczególnie chętnie piszą Polacy w mediach społecznościowych w kontekście elektroniki użytkowej. Metodologia dobra, pomysł jeszcze lepszy… to jakie wnioski?

Wszyscy wiemy o czym pisze Spider’s Web. A o czym piszecie wy?

Z dużym zainteresowaniem przyjrzałem się raportowi opracowanego przez IMM (Instytut Monitorowania Mediów), który przyjrzał się nam, serwisom aspirującym do bycia naszą konkurencją, a także, co szczególnie ciekawe, sieciom społecznościowym, w których treści tworzycie wy – internauci komentujący i dyskutujący w Sieci.

Polacy w internetowych rozmowach o najdroższych technologicznych markach świata najczęściej wymieniają Facebooka, lecz największe emocje wywołują dyskusje o Samsungu – wynika z analizy wpisów w mediach społecznościowych w IMM. Siły podobnie rozkładają się w mediach tradycyjnych, lecz dziennikarze w prasie, radiu lub TV w swoich publikacjach na temat marek rzadziej używają wyraźnych i jednoznacznych ocen i częściej skupiają się na informacji, a nie publicystyce.

W mediach społecznościowych najłatwiej trafić na wzmiankę o portalu Marka Zuckerberga, ale to autorzy wpisów o Samsungu najczęściej wyrażają emocjonalny stosunek do tematu. I są zazwyczaj bardzo przychylni.

o czym się pisze w mediach
Moduł Analityczny IMM, TOP3 najpopularniejsze marki technologiczne: udział w dyskusji

Facebook – dobrze czy źle, ale pisze się o nim wiele

W kwietniu Facebook pojawił się w blisko 130 tysiącach polskojęzycznych komentarzy i artykułów w portalach internetowych i serwisach społecznościowych. Na drugim miejscu, choć daleko za liderem, znalazła się marka Apple z blisko 72 tysiącami wpisów. Na podium popularności znajdziemy jeszcze Google, wspominane w dyskusjach 52 tysiące razy. Zaraz za nimi uplasowały się Samsung (30 tysięcy komentarzy), Microsoft (15 tysięcy) i IBM (niespełna 3 tysiące wpisów).

O czym się pisze w mediach
Moduł Analityczny IMM, TOP3 marki technologiczne z największą liczbą interakcji przy wzmiankach

Także media tradycyjne najczęściej interesowały się serwisem Marka Zuckerberga (3,3 tys. publikacji w prasie, radiu i TV). Na dalszy plan zeszły marki Google (1,1 tys.), Apple (blisko 800), Microsoft (537), Samsung (448) i IBM (413).

Jak wychwalać, to Samsunga. A gdzie Apple?

Emocje, które wzbudza Samsung w dyskusjach internetowych, są z reguły pozytywne. Jak wynika z badania IMM, 85 proc. wpisów, których autorzy użyli wobec marki słów wartościujących, ma przychylny charakter. Najmniej pozytywnie Polacy wypowiadają się natomiast o Apple (66% pozytywnych komentarzy), ale także w tym przypadku pochwały przeważają nad krytyką. Choć IBM cieszy się malutką popularnością w rozmowach, większość wzmianek na jego temat jest pozytywna (82%).

O czym się pisze w mediach
Moduł Analityczny IMM, wydźwięk publikacji na temat Samsunga i Apple – udział procentowy

Dziennikarze publikujący w mediach tradycyjnych są bardziej powściągliwi w swoich komentarzach. Dla sześciu zbadanych marek, udział publikacji zawierających jednoznaczną ocenę lub emocjonalny stosunek do tematu wynosił od niespełna 2% (IBM) do 11% (Microsoft i Facebook). Pozostałe materiały to publikacje o charakterze neutralnym – zwykle są to informacje nie opatrzone komentarzem i pozbawione publicystyki. Dobrym wynikiem może pochwalić się IBM. Choć ocena marki pojawiła się w kwietniu tylko w 8 publikacjach, każda z nich była pozytywna. Poza IBM, sympatie prasy, radia i TV były najczęściej po stronie Facebooka (93%) i Samsunga (85%). Pozytywny obraz Apple pojawił się w 83% wartościujących tekstów, Google – w 78%, a Microsoftu – w 75%.

Facebook, Twitter, YouTube i Instagram – oto „techniczne” społeczności

Wśród mediów społecznościowych, dyskusje o wszystkich zbadanych markach najczęściej toczą się na Facebooku i Twitterze, a w czołówce dla większości z nich jest także Instagram i YouTube – wynika z monitoringu IMM. Poza największymi serwisami społecznościowymi, dla Samsunga i Google ponad przeciętną wybijają się także fora serwisów Android.com.pl, Telepolis.pl oraz Elektroda.pl.

O większości zbadanych marek technologicznych w mediach tradycyjnych najwięcej wzmianek w kwietniu ukazało się na łamach dziennika „Financial Times”. Na kolejnych miejscach znalazły się w przypadku Apple stacja TVN24 Biznes i Świat oraz iMagazine, Facebooka – „Gazeta Wyborcza”, Google – „Puls Biznesu” i biznesowe strony „Rzeczpospolitej”, Microsoftu – „CD Action” i „Chip”, Samsunga – „Chip” i „Mobility”. W przypadku IBM, najbardziej aktywnym źródłem była stacja TVN24 BiŚ, następnie „Financial Times” i radiowa Trójka.

Dołącz do dyskusji