Nauczył się programowania w rok, teraz w jego grę grają tysiące ludzi. Ty też możesz, na prawie każdym smartfonie

Artykuł 14.01.2016
Nauczył się programowania w rok, teraz w jego grę grają tysiące ludzi. Ty też możesz, na prawie każdym smartfonie

Nauczył się programowania w rok, teraz w jego grę grają tysiące ludzi. Ty też możesz, na prawie każdym smartfonie

Ile czasu trzeba poświęcić, aby od zera nauczyć się programowania? Wojciech po 12 miesiącach nauki i kodowania wypuścił właśnie własnoręcznie napisaną grę mobilną, która niemiłosiernie wciąga! 

Stworzył POP4, z pozoru prostą grę logiczną, dla której inspiracją była bijąca niedawno rekordy popularności gra 2048. Chodzi w niej o wyczyszczenie planszy z liczb, aby przejść do kolejnego poziomu i osiągnąć jak najwyższy wynik.

Gra jest bardzo wciągająca (syndrom kolejnego poziomu), a także pieczołowicie wykonana – zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że jej twórca, Wojciech Grzesik, jeszcze rok temu nie wiedział praktycznie niczego o tworzeniu gier mobilnych!

Jego dwa AMA, gdzie odpowiadał a pytania internautów odbiły się szerokim echem zarówno na polskim Wykopie (570 wykopów i 458 komentarzy), jak i na anglojęzycznym Reddicie (1351 komentarzy i 3526 pkt), prowokując do zadania pytań czy to właściwie możliwe, aby tak szybko nauczyć się programowania.

– Rok temu zakończyłem współpracę w firmie, której jestem współwłaścicielem. Coś trzeba było wymyślić. Miałem parę pomysłów związanych z poprzednim doświadczeniem (handel, reklama w internecie), ale za radą ojca poszedłem w programowanie.

Od zawsze się tym interesowałem, ale nigdy jakoś nie zagłębiałem tematu. Na studiach “lizałem” temat programowania w PHP bardzo amatorsko, nigdy nie miałem jednak styczności z nowoczesnym – obiektowym – programowaniem. – pisze Wojciech na Wykopie.

I tu zaczyna się temat samodzielnej nauki. 6 – 8 godzin dziennie w dni robocze przez pół roku. Materiały? Książki dotyczące C#: C# 5.0. Programowanie, Windows 8. Programowanie aplikacji z wykorzystaniem C# i XAML, a także serie filmików Boba Tabora z przyrostkami “for absolute beginners”.

– Aby nauczyć się samego języka na poziomie pozwalającym pisać proste programy potrzeba jakichś 3 miesięcy nauki. Aby posługiwać się nim swobodnie – kolejne 3 miesiące praktyki (tworzenia konkretnego projektu). Oczywiście każdy ma inaczej, więc niektórzy nauczą się szybciej, niektórzy wolniej. Ja poświęciłem ok. 200 dni. – pisze Wojciech, który później na kwartał poświęcił się wykonaniu zlecenia, również związanego z programowaniem.

Wreszcie przyszła pora na stworzenie gry. Pojawiły się też pierwsze nieco większe wydatki:

– Stworzenie gry na Windowsa 10 było w moim przypadku całkowicie darmowe (oczywiście nie liczę komputera, na którym pisałem). Konto w sklepie otrzymałem od MS za darmo (ponieważ pojawił się problem techniczny z płatnością z ich strony), oprogramowanie całe było darmowe (Visual Studio i Monogame, Xamarina w tym przypadku nie potrzebowałem).

Android też jest dość tani – konto Google Play kosztuje bodajże $25. iOS to koszt 430 zł na rok (pozostałe są na dożywotnio). Do tego jeszcze Xamarin ($50/miesiąc, wykupiłem na miesiąc przed wypuszczeniem gry, ale nie jest potrzebny przy programowaniu w językach danych platform) i zakup Maca do kompilacji iOS (ja zakupiłem 4 letniego Maca Mini, w zupełności wystarczy).

Jak się okazuje najtrudniejsze w pisaniu gry było wyważenie poziomu trudności, aby próg wejścia był odpowiednio niski, ale także aby doświadczeni gracze nie nudzili się w miarę nabywania doświadczenia.

– Nie mogłem nagle rzucić graczowi samych jedynek na planszę, bo rozgrywka szybko by się kończyła. Nad algorytmem losującym poszczególne plansze pracowałem zaskakująco długo, ale ostatecznie jestem zadowolony z efektu.

Najłatwiejszym etapem była zaś… Grafika, bo ją zleciłem.

W sumie stworzenie gry zajęło Wojciechowi 3 miesiące. Ładny wynik, ale czy są z tego pieniądze? W końcu gier mobilnych jest całe zatrzęsienie, a przebić się do czołówki nie udawało się już niejednemu tytułowi typowanemu na hit.

– Abym mógł całkowicie utrzymywać się tylko z gry, potrzebowałbym (przy obecnym sposobie monetyzacji) 8 000 aktywnych użytkowników dziennie. Wydaje się niedużo, ale na razie nie jestem nawet w pobliżu tej liczby.

Dotychczas zarobiłem na grze kilkaset złotych. Z czego prawie połowę w dniach, których prowadziłem moje AMA (bardzo dużo osób wtedy zagrało, potem już nie każdy grał codziennie).

A jakie rady dla początkujących programistów ma Wojciech?

Polecam naukę rano. Wieczorem jest za dużo rzeczy do zrobienia, za dużo filmów/seriali do obejrzenia.

A jeżeli chodzi o samo programowanie to zawsze mówię, aby się tym bawić. Pisać jak najwięcej programów. Nie muszą mieć jakiegoś głębszego sensu czy celu. Jeżeli interesuje Cię np. ile trzeba losowań, by wygrać w lotto (jeden z programów, które napisałem podczas nauki) – stwórz do tego program. Potem go ulepsz, jeżeli masz pomysł jak. Ja zauważyłem, że wykonanie takiej ilości losowań zajmuje komputerowi bardzo dużo czasu. Więc zacząłem się zastanawiać jak to usprawnić. W ten sposób rozpocząłem naukę wielowątkowości. Potem – bezpieczeństwa wątków. I tak dalej.

POP4 możecie pobrać z App StoreGoogle PlayMicrosoft Store.

* Grafika: Shutterstock

Dołącz do dyskusji

Advertisement