Wirtualna Polska nie bierze jeńców! 84 mln zł za Wakacje.pl to deal z gatunku tych mocno poważnych

Artykuł/Technologie 19.12.2015
Wirtualna Polska nie bierze jeńców! 84 mln zł za Wakacje.pl to deal z gatunku tych mocno poważnych

Wirtualna Polska nie bierze jeńców! 84 mln zł za Wakacje.pl to deal z gatunku tych mocno poważnych

Nowa Wirtualna Polska pod sterami panów z 02 – że tak to kolokwialnie ujmę – jeńców nie bierze. 84 mln zł za Enovatis, czyli podmiot zarządzający serwisami wakacje.pl, easygo.pl i wypoczynek.pl, to deal z gatunku tych naprawdę mocno poważnych.

Na konferencji zorganizowanej niedawno przez panią europosłankę Różę Thun w Krakowie, podczas panelu dyskusyjnego miałem przyjemność posłuchać Rafała Brzoski. W pamięci zapadło mi jedno zdanie, które rzucił szef Inpostu: „zmiana, jaka dokonuje się aktualnie w ekonomii to zapewne największa zmiana w historii świata.”

Chodzi oczywiście o przejście z ekonomii kapitału fizycznego na gospodarkę dóbr niematerialnych.

Jesteśmy zapewne w pierwszym etapie tej zmiany, która wywróci do góry nogami 99 proc. biznesów, jakie znamy – online po prostu zmiecie większość fizycznych punktów sprzedaży z powierzchni ziemi.

I gdy czytam o tym, że WP kupuje Wakacje.pl za 84 mln zł, to widzę właśnie próbę przygotowania się do tej gigantycznej zmiany. I co ciekawe nie robi tego podmiot, który funkcjonuje dziś w ekonomii dóbr fizycznych, lecz zarządcy portalu – podmiotu wybitnie niematerialnego. To świetnie pokazuje, że nadchodzący potop rozumieją ci, którzy już na nowej arce Noego dawno zajęli swoje miejsca.

– Zakup Enovatis to największa transakcja od połączenia WP i o2. Znacząco zbliża nas do przyjętego wówczas strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie 50% przychodów i EBITDA Grupy z rynku e-commerce. Inwestycja w segment turystyczny świetnie wpisuje się w naszą filozofię wspomagania Polaków w ich decyzjach konsumenckich, w tym przypadku dotyczących wyboru biura podróży i miejsca spędzania wolnego czasu – mówi cytowany w informacji prasowej prezes WP, Jacek Świderski.

Podstawą działalności Enovatis jest sprzedaż pakietów wycieczkowych i ubezpieczeń online, a to rynek, który już dziś rośnie w tempie 15 – 17 proc., oczywiście kosztem rynku sprzedaży fizycznej. W sezonie serwisy Enovatis miało odwiedzać 43 tys. osób dziennie, a powracalność klientów w okresie pięcioletnim dochodzi do 30 proc. Jak na serwis online przystało, Enovatis rozwija swój know-how głównie w wykorzystaniu big data, dzięki czemu klienci dostają ultra spersonalizowaną i posortowaną ofertę.

I co najważniejsze – Enovatis działa nie tylko online. Ma 80 własnych punktów obsługi klienta, które wykorzystują silny efekt ROPO (głównie w Polsce), czyli Research Online Purchase Offline. Enovatis myśli więc nie tylko o przyszłości, ale także o okresie przejściowym, w którym punkty fizyczne wciąż są ważne dla większej części klientów.

Ten deal chyba jasno pokazuje, w którym kierunku Wirtualna Polska zamierza się rozwijać

– chodzi nie tylko o stworzenie największego podmiotu medialnego w polskim internecie, ale także głównego podmiotu sprzedającego usługi online.

Zresztą wystarczy spojrzeć na listę ostatnich przejęć Wirtualnej Polski, by to zrozumieć: we wrześniu kupiono Finansowymarket.pl oraz Web Broker, wzmacniając pozycję Money.pl na rynku e-commerce finansowego, a w październiku przejęto Allani, firmę z segmentu e-commerce fashion&beauty.

Zakup Enovatis wyróżnia się jednak na tym tle. Jest największy. 84 mln zł to już deal z gatunku tych poważnych. Niezależnie od branży.

Sprawdź gry

Dołącz do dyskusji

Advertisement