Coolpad, czwarty największy producent smartfonów na świecie, wchodzi do Europy, a Polska jest dla niego jednym z trzech najważniejszych krajów

Artykuł/Sprzęt 17.09.2015
Coolpad, czwarty największy producent smartfonów na świecie, wchodzi do Europy, a Polska jest dla niego jednym z trzech najważniejszych krajów

Coolpad, czwarty największy producent smartfonów na świecie, wchodzi do Europy, a Polska jest dla niego jednym z trzech najważniejszych krajów

Coolpad zaprosił Spider’s Web na swoją konferencję i uroczystość związaną z wejściem na europejski rynek. Zaproszenie przyjąłem z chęcią, gdyż do tej pory miałem niewielkie doświadczenie z tą silną chińską marką, a to które miałem – delikatnie mówiąc – nie było najlepsze. Teraz jestem w Pradze, żeby dowiedzieć się o Coolpadzie i jego planach (związanych z Polską) jak najwięcej.

Coolpad to marka, którą kojarzy niewielu Polaków. Nie ma w tym nic dziwnego, bo do tej pory smartfony chińskiego producenta nie były oficjalnie dostępne nad Wisłą. Te, które trafiły do Polski, zostały sprowadzone na własną rękę przez małych handlarzy, którzy nie dysponowali siecią sprzedażową, wsparciem technicznym i serwisem.

Coolpad mówi: Polska jest najważniejsza

Teraz Coolpad wchodzi do Europy i będzie dostępny oficjalnie również w Polsce. Co ciekawe, Polska nie jest dla Coolpada rynkiem drugiej, czy też trzeciej kategorii. Tutaj, w czeskiej Pradze, dziennikarze i blogerzy z Polski, Czech i Słowacji mają najmocniejszą reprezentację. I to nie jest przypadek. Coolpad mówi wprost, że Polska, obok Czech i Słowacji, jest dla niego jednym z najważniejszych rynków w Europie.

Dowiedziałem się też, że europejski debiut został opóźniony, gdyż lokalni przedstawiciele czwartego największego producenta smartfonów naciskali na to, żeby wszystkie szczegóły zostały dopięte na ostatni guzik. Jako przykłady tej dbałości o klienta Coolpad podaje m.in. temat zorganizowania porządnej obsługi serwisowej, za którą w Polsce będzie odpowiadał CCS. Zapewniono mnie również, że telefony, które trafią nad Wisłę będą w pełni zgodne z naszym LTE.

coolpad

Jak dowiedział się Spider’s Web Coolpad prowadzi już zaawansowane rozmowy z operatorami w Polsce oraz z tymi, którzy działają globalnie. Również duże sieci elektromarketów w Polsce są zainteresowane produktami tej firmy. W najbliższej przyszłości można się więc spodziewać bogatej reprezentacji Coolpadów na sklepowych półkach.

Jako ciekawostkę podam, że wiele sieci i operatorów, którzy dają szansę nowym markom, zwykle wpuszcza je na próbę najpierw do sprzedaży online, a dopiero później do sklepów i salonów. W przypadku Coolpada jest odwrotnie – najpierw offline, a potem onlione. Za takimi decyzjami sieci sprzedaży ma przemawiać wysoka jakość chińskich smartfonów, która wyróżnia Coolpada na tle konkurencji. Oczywiście sprawdzimy to podczas naszych redakcyjnych testów.

Coolpad mimo, że jest graczem dość nieznanym i egzotycznym dla Polaków, to na świecie radzi sobie bardzo dobrze. Dzięki mocnej pozycji w Chinach oraz tworzeniu smartfonów specjalnie dla operatorów, ta chińska firma zajmuje mocną, czwartą pozycję wśród producentów smartfonów na świecie. Pod własnym szyldem idzie Coolpadowi nieco słabiej, ale i tak jest siódmą co do wielkości marką smartfonów na świecie. Imponujące wyniki.

Skąd moje dotychczasowe złe doświadczenia z Coolpadem?

O marce Coolpad usłyszałem pierwszy raz w kontekście… smartfonów, które wyświetlają reklamy i mogą szpiegować użytkowników.

Medialna afera wybuchła po tym, jak badacze z Palo Alto postanowili sprawdzić 77 ROM-ów (oprogramowania, pod kontrolą którego działają smartfony) z urządzeń Coolpad. Uwagę badaczy przykuły zgłoszenia i reklamacje dotyczące ciągłego zaśmiecania telefonów reklamami. Ekipa z Palo Alto ustaliła, że 64 ROM-y na 77 sprawdzonych zawierały fabrycznie zainstalowane backdoory, które w rażący sposób naruszały prywatność użytkowników.

coolpad 3

Podejrzane oprogramowanie umożliwiało producentowi wykonywanie następujących czynności, bez wiedzy i zgody użytkownika:

  • wysyłanie wiadomości SMS i MMS;
  • wykonywanie rozmów telefonicznych;
  • namierzanie lokalizacji telefonu;
  • wgrywanie plików na telefon, w tym instalacja aplikacji;
  • zdalne uruchamianie aplikacji;
  • aktualizacje firmware (OTA);
  • wyświetlanie reklam;
  • czytanie wiadomości użytkownika;
  • sprawdzanie kontaktów i historii połączeń.

Spider’s Web rozmawiał już z przedstawicielami Coolpada, którzy zapewnili, że na rynku europejskim takie sytuacje nie będą miały miejsca. Chciałbym w to wierzyć, ale po wspomnianych wynikach badań na samo słowo zaufać nie mogę.

Postaramy się w miarę możliwości sprawdzić oprogramowanie smartfonów Coolpad pod kątem backdoorów i złośliwego oprogramowania. Również tutaj, w czeskiej Pradze, zadamy Coolpadowi kilka niewygodnych pytań związanych z wynikami badań, które niewątpliwie nadszarpnęły dobre imię marki.

Marki, o której może być jeszcze głośno.

Dołącz do dyskusji

Advertisement