Przewodnik po profesjonalnych aparatach All-in-one

Artykuł/Blog Forum 15.05.2015
Przewodnik po profesjonalnych aparatach All-in-one

Przewodnik po profesjonalnych aparatach All-in-one

Tekst ukazał się pierwotnie na Blog Forum Spider’s Web.

Chcąc przenieść swoją fotografię na wyższy poziom zdecydowałem się na kupno bardziej zaawansowanego sprzętu. Jestem mobilnym amatorskim fotografem z zamiłowaniem do natury, głównie fotografującym krajobrazy i płochliwe zwierzęta. Przekonałem się, że największą wadą smartfona jest brak zoomu optycznego. Zmuszało mnie to do podchodzenia bardzo blisko do swojego celu.

Fotografia dla mnie to kwestia chwili, często nie ma czasu ani możliwości żeby przygotować się do zdjęcia – mam kilka sekund na cyknięcie fotki, a niestety często się to nie udaje. Oczywistym było, że mój przyszły aparat zagwarantuje mi możliwość zrobienia dobrego zdjęcia bez podchodzenia do zwierzyny.

Kryteriami stały się szybkość przygotowania sprzętu mobilność i uniwersalność. Chciałem uniknąć sytuacji w której targam za sobą gigantyczną lustrzankę-teleskop na wycieczce do lasu, po czym chcąc zrobić zdjęcie makro żuka przekładam obiektyw raz za razem.

shutterstock_254984353

Moim kryteriom odpowiadały aparaty typu bridge camera – w języku polskim nie mamy jeszcze odpowiednika na ten rodzaj aparatu. W wolnym rozumieniu jest to ‘most’ pomiędzy dużymi profesjonalnymi aparatami z wymiennymi szkłami a aparatami kompaktowymi. Podobne rozwiązania możemy zaobserwować w świecie komputerów i tabletów, które zostały połączone urządzeniami hybrydowymi. Seria Surface lub Transformery Asusa są dobrym odzwierciedleniem potrzeb użytkowników na innym rynku. Użytkownicy idą na duży kompromis zachowując najważniejsze pożądane cechy, zyskując na mobilności lub funkcjonalności.

Swoje poszukiwania zawęziłem do aparatów typu megazoom.

Taka zwarta konstrukcja dysponuje olbrzymim powiększeniem optycznym, niewymiennym obiektywem– jednak nie przejmujcie się – są to bardzo uniwersalne szkła. Obiektywy zastosowane w tych aparatach z racji swojej niewymienności muszą być wysokiej jakości. Po drugie są to bezlusterkowce, mylnie nazywane kompaktami (analogicznie nie nazywamy małych tabletów smartfonami tylko phabletami). Dzięki temu są mniejsze od klasycznych lustrzanek – mobilność++.

Aparaty z tej grupy są wyposażone w GPS i WiFi, przez które po podłączeniu do Androida lub iOS można zdalnie sterować zoomem, robić zdjęcia i przesyłać kontent. Standardem jest ładowanie przez microUSB, wbudowany flash i ruchomy ekran. W większości aparatów za regulację zoomu odpowiada dźwignia, pojedyncze sztuki pozwalają dodatkowo sterować ręcznie – wtedy „trzeba się nakręcić”.

Pisząc o aparatach nie sposób nie wspomnieć o ich możliwości kręcenia filmów. Czasy kiedy kamera była jedynym słusznym wyborem była kamera już dawno odeszły. Dzisiejsze aparaty potrafią nagrywać wysokiej jakości filmy, a ich duża matryca pozwala na uzyskanie głębszego obrazu. Wadą aparatów jest słabe audio. Ten problem jest obchodzony poprzez zastosowanie zewnętrznych mikrofonów, lub całkowicie oddzielnego, dedykowanego sprzętu do dźwięku. Wszystkie opisane tutaj aparaty nagrywają filmy w FullHD 1080/50p lub lepsze.

Sprzęt został podzielony przez rynek na 2 kategorie jakościowo-cenowe. Aparaty z tańszej grupy cechuje matryca wielkości 1/ 2,3”. Jak jeden mąż stoją po 1500 zł. W większości aparaty tej klasy dysponują pięćdziesięciokrotnym zoomem optycznym, chociaż zdarzają się takie perełki jak Nikon p900 z 83-krotnym powiększeniem optycznym. Za taki aparat w tej klasie jakościowej trzeba zapłacić jak za pół półki wyżej – 2500 zł. W kategorii tańszych megazoomów zwróciłem uwagę na dwa aparaty:

Nikon Coolpix p600/p610

Aparat dysponuje aż sześćdziesięciokrotnym zoomem optycznym. Matryca 16 Mpix o rozmiarze 1/ 2,3” gwarantuje relatywnie duże piksele, co przekłada się na nieporównywalną jakość zdjęć do innych aparatów w tej klasie i cenie za co był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany. Ponadto jest to najlżejszy aparat w tej kategorii (ponad 500g). Żeby nie było zbyt słodko: aparaty Nikona tego typu mają problemy z ze złapaniem focusu przy dużym przybliżeniu. Tylko 7 zdjęć/s. Ten model nie ma mocowania na dodatkowe akcesoria jak np. lampy.

Fuji FinePix S1

Bardzo szybki zoom x50, z 5-osiową stabilizacją. W tej półce cenowej wyróżnia go znacznie jaśniejszy obiektyw, zapis w formacie RAW(w jpeg podbija kolory), odporność na pogodę. Jako jedyny nagrywa filmy w slowmotion.

Na wyższej półce stoją tylko 2 aparaty z jednocalowymi matrycami 20Mpix. Te aparaty należy traktować jako poważną alternatywę dla kamer – wyposażone są w gniazda jack i HDMI aby w pełni wykorzystać ich potencjalne możliwości. NFC do parowania ze smartfonami i zapis w RAW jest standardem w tej klasie urządzeń. Urządzenia są cięższe (ponad 850g), uszczelnione, mają większe obiektywy, z mniejszym zoomem rekompensując świetną jakością zdjęć i filmów.

Sony DSC-RX10

Obiektyw ZEISS ze stałą przysłoną F2,8 w całym zakresie ogniskowych – oznacza to jasny obiektyw w całym zakresie 8x zoomu. Sony w swoich aparatach stosuje pierścienie przysłony i ostrości na obiektywie, odchylany wyświetlacz bez możliwości obrotu oraz sklep z aplikacjami zwiększającymi programowe możliwości aparatu. Aparat jest bardzo stylowy, minimalistyczny i kosztuje 3400 zł.

Panasonic Lumix FZ1000

Mój faworyt, parametryczny potwór: filmy w 4K, obiektyw Leica z dwukrotnie większym zoomem niż RX10, 12 kl./s RAW+JPG, Wyglądem przypomina militarny sprzęt. Cena 3100

W porównaniu do klasycznej lustrzanki takie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Pomijając spór: lustrzanki kontra bezlusterkowce niczym PC vs konsole, oczywistą wadą dla potencjalnego kupca jest brak możliwości wymiany obiektywu. Jeśli jednak zdecydowalibyśmy się nawet na bezlusterkowca z dobrym (i drogim) wymiennym obiektywem, otrzymamy rozwiązanie cięższe i większe. Oczywiście jakość zdjęcia wykonanego aparatem z teleobiektywem będzie lepszej jakości. Jednak na ile lepsze?

Jeśli jakość jest Twoim głównym celem, to na wymiennych obiektywach dopasowanych do warunków zrobisz lepsze zdjęcie. Jeśli jednak szukasz profesjonalnego aparatu do wszystkiego to jest to rozwiązanie dla Ciebie.

* Zdjęcie główne pochodzi z serwisu Shutterstock.

Tagi: , , , ,

Dołącz do dyskusji