Oculus zmieni twoje otoczenie w trójwymiarową grę

Artykuł/Sprzęt 27.05.2015
Oculus zmieni twoje otoczenie w trójwymiarową grę

Oculus zmieni twoje otoczenie w trójwymiarową grę

Oculus, jedna z najciekawszych firm współczesnego rynku nowoczesnych technologii, zamierza jeszcze mocniej wybiec swoimi projektami w przyszłość. Firma właśnie przejęła spółkę Surreal Vision, która zajmuje się skanowaniem prawdziwych obiektów do trójwymiarowego, wirtualnego środowiska.

Przyznam szczerze, że kiedy czytam kolejne doniesienia o Oculusie Rift i innych hełmach VR, ogarnia mnie lekki niepokój. Z jednej strony, technologia wirtualnej rzeczywistości ma nieprawdopodobny potencjał, a z drugiej, ciągle brzmi jak wymysł rodem z futurystycznego filmu science fiction.

Hełm odcinający człowieka od rzeczywistości i zamykający go w wirtualnym środowisku? Nawet dla mnie brzmi to jak wstęp do Matrixa, a co dopiero mają mówić osoby starsze ode mnie o pokolenie? Wygląda jednak na to, że za kilka lat takie hełmy mogą zrewolucjonizować multimedialną rozrywkę.

Oculus niedawno zapowiedział premierę rynkową finalnej wersji okularów Rift. Na przestrzeni nadchodzących tygodni będziemy poznawać kolejne szczegóły techniczne urządzenia. Tym razem zespół Oculusa poinformował nie o kwestii sprzętowej, a programowej. Zapowiada się ciekawie.

Na żywo i w 3D

Oculus kupił właśnie firmę Surreal Vision, która stworzyła technologię pozwalającą w czasie rzeczywistym mapować otaczający nas świat i wszystkie elementy przekształcać na wirtualne modele 3D. Dzięki temu można tworzyć wirtualne środowisko gry dostosowane do pomieszczenia, w którym znajduje się gracz.

Nie jest to pierwszy raz, kiedy Oculus przejmuję firmę zajmującą się nowatorskim wykorzystaniem technik 3D. Wcześniej Oculus kupił m.in. firmę Nimble VR, która tworzy kamery działające na zasadzie Kinecta.

Call of Duty w twoim pokoju, The Walking Dead w prawdziwym lesie

Zastosowania tego pomysłu nasuwają się na myśl same. Twój pokój może zamienić się w centrum pola walki, a meble mogą stanowić przeszkody terenowe i osłony. Call of Duty z taką „mapą” byłoby świetnym przeżyciem. Zwłaszcza, że panowie z Surreal Vision twierdzą, że ich technologia potrafi również odwzorowywać ludzi oraz interakcje zachodzące między nimi.

Jeszcze ciekawiej robi się w momencie, kiedy wyszlibyśmy na zewnątrz. Już dziś gry terenowe cieszą się sporą popularnością. Przykładem niech będzie Zombies, Run!, czyli gra dla biegaczy, w której ucieka się przed żywymi trupami i wykonuje różne zadania. Dziś tego typu gry rozgrywają się w słuchawkach, a więc na podstawie wyobraźni. Wyobrażacie sobie, jakie możliwości w tej materii może wnieść oprogramowanie Oculusa?

Co na to Google?

Jak wiemy, Oculus Rift należy obecnie do Facebooka. Właściciel serwisu społecznościowego, Mark Zuckerberg, przejął Oculusa w lipcu ubiegłego roku za kwotę 2 mld dol.

Pojawiają się natomiast plotki, że Google wcale nie odpuściło batalii na rynku wirtualnej/rozszerzonej rzeczywistości. W kwietniu słyszeliśmy informacje od partnerów Google’a, którzy twierdzili, że Google Glass 2.0 są właśnie opracowywane.

google-glass-okulary

Dobrą okazją do weryfikacji tych zapowiedzi będzie jutrzejsza konferencja Google I/O 2015, która jest najważniejszym świętem Google’a. Obok nowości programowych (Android M?) powinniśmy zobaczyć także nowe urządzenia, w tym poprawionego Chromecasta i być może nowe Nexusy. Byłaby to świetna okazja do pokazania światu okularów Google Glass 2.0.

Najprawdopodobniej nie zobaczymy jutro finalnego produktu, ale myślę, że możemy się spodziewać zajawki nowej technologii. W końcu Google nie może pozwolić sobie na opuszczenie rynku wirtualnej/rozszerzonej rzeczywistości w sytuacji, gdy zarówno Facebook (Oculus Rift), jak i Microsoft (Holo Lens) pracują nad rozwojem własnych technologii.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement