SmartTV Samsunga stwarza ostatnio problemy? Mamy złą wiadomość: takie awarie mogą być teraz częstsze

Artykuł/RTV 26.02.2015
SmartTV Samsunga stwarza ostatnio problemy? Mamy złą wiadomość: takie awarie mogą być teraz częstsze

SmartTV Samsunga stwarza ostatnio problemy? Mamy złą wiadomość: takie awarie mogą być teraz częstsze

Jeżeli masz ostatnio problemy z funkcjami Smart w swoim telewizorze firmy Samsung, nie jesteś sam. Użytkownicy na całym świecie stracili możliwość korzystania z interfejsu Smart Hub, dającego dostęp m.in. do aplikacji. Problem rozwiązano, ale jego przyczyna daje do zrozumienia, że awaria może się pojawić ponownie w każdej chwili.

Telewizory Smart TV Samsunga w ostatnich tygodniach nie mają najlepszej passy. Najpierw mówiło się o tym, że wplatają reklamy do materiałów streamowanych z usług VOD lub odtwarzanych z dysku, a później miały stale podsłuchiwać użytkowników. Obie afery szybko ucichły po początkowej burzy – reklamy były wyświetlane tylko w Australii i rzekomo w wyniku błędu, a nie testów, natomiast w przypadku podsłuchiwania Samsung zapewnił, że jest to wymóg funkcji sterowania głosowego. Żadne dane nie są gromadzone ani nigdzie wysyłane.

samsung_tizen_powered_smart_tv

Tym razem problem dotyczy funkcji Smart, które w telewizorach Samsunga po prostu przestały być dostępne. Przez pewien czas zupełnie przestał działać Smart Hub, czyli interfejs dający dostęp m.in. do aplikacji, czy do rekomendacji. Co więcej, problem występował na całym świecie. Telewizory, choć były podłączone do sieci Wi-Fi, nie mogły połączyć się z Internetem.

Przyczyną były błędy DNS domeny Samsung.com

Na telewizorach pojawiał się komunikat, że wystąpił problem z połączeniem internetowym, choć inne domowe sprzęty podłączone do Sieci działały bez problemu. Spowodowały to problemy domeny Samsung.com, a konkretnie zawirowania wokół DNS-ów. Telewizory po prostu nie mogły połączyć się z serwerem Samsunga, co automatycznie zablokowało funkcje sieciowe, w tym możliwość korzystania z aplikacji.

Komunikat o błędzie mówił jedynie o tym, że telewizor nie może połączyć się z Internetem. Oczywiście nie pomagał restart routera ani ponowna konfiguracja telewizora, bowiem problem nie leżał po stronie użytkownika. Na profilach Samsunga na Facebooku i na Twitterze zaczęły pojawiać się wpisy rozzłoszczonych użytkowników, którzy poświęcili kilka godzin na szukania rozwiązania problemu (oczywiście bezskutecznie), lub są po prostu poirytowani, że nie są w stanie połączyć się z Netflixem i oglądać seriali, kiedy akurat mają wolny wieczór.

Być może brzmi to jak „problemy pierwszego świata”, ale jest to sytuacja niedopuszczalna. W końcu nie po to dokłada się do telewizora Smart TV, by mieć “problemy z Internetem”. Szczególnie w sytuacji, gdy telewizor nie pozwala obejrzeć seriali w serwisie VOD, za który także się płaci (jak np. Netflix).

Przyczyna problemu także wzbudza obawy

smarthub

Problem Smart TV Samsunga pokazał, że cały system jest de facto uzależniony od działania domeny Samsung.com. Jeżeli z jakichś przyczyn adres będzie niedostępny, telewizor przestanie być smart. Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, kiedy hakerzy poprzez stosunkowo prosty atak DDoS blokują system we wszystkich Smart TV Samsunga na świecie.

Tym razem udało się szybko okiełznać problem, bo wczoraj i dzisiaj Smart Hub działa już poprawnie. Niemniej jednak kilkanaście godzin bez Internetu w Smart TV na pewno było irytujące.

Co ciekawe, we wtorek także użytkownicy smart-telewizorów Sony Bravia mieli podobne problemy z funkcjami sieciowymi, jednak ich skala była mniejsza. Sprawę rozwiązano szybciej i nie wiemy, czy w Polsce problemy także występowały.

W sprawie awarii Smart Huba skontaktowaliśmy się z Samsungiem

Otrzymaliśmy informację, że firma wie o problemie i analizuje dane związane z zaistniałą sytuacją. Jeśli będzie wiadomo coś więcej, poinformujemy o tym.

Aktualizacja, godz. 14.28

Otrzymaliśmy oficjalne stanowisko Samsunga w sprawie problemów ze Smart Hubem.

“24 lutego o godzinie 1 w nocy czasu wschodniego (EST) przeprowadziliśmy stałą aktualizację serwera Smart Hub.
W jej trakcie otrzymaliśmy informacje, że część klientów w niektórych krajach natknęła się na trudności z połączeniem telewizorów Smart TV z serwerem.
 
Trudności te wynikały z błędów w dopasowaniu kodu kraju do odpowiedniego serwera i zostały już rozwiązane.
 
Pragniemy przeprosić naszych klientów za wszelkie niedogodności. Dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić Państwu jak najlepszą obsługę.
 
Klientów potrzebujących wsparcia prosimy o kontakt z lokalną infolinią.”

– Olaf Krynicki, Rzecznik Prasowy Samsung Electronics Polska

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji