Obowiązkowy kurs „prawa jazdy” na drona już niebawem w Polsce

Artykuł/Technologie 04.02.2015
Obowiązkowy kurs „prawa jazdy” na drona już niebawem w Polsce

Obowiązkowy kurs „prawa jazdy” na drona już niebawem w Polsce

Już niedługo, aby latać dronem komercyjnie, trzeba będzie przejść specjalne szkolenie przypominające kurs prawa jazdy. Uczestników czekają zajęcia z części teoretycznej i praktycznej, a całość zakończy państwowy egzamin.

Drony to obecnie niesamowicie gorący temat wśród fotografów i filmowców. Ich zakup jest relatywnie tani, a możliwości są ogromne. Nic dziwnego, że wiele osób chce zacząć zarabiać świadcząc usługi nagrywania lub fotografowania z lotu ptaka. Klientów również coraz częściej pytają o taką możliwość. Filmy np. z sesji ślubnych zawierające kilka ujęć z drona cały czas robią ogromne wrażenie.

Niestety (a może – na szczęście) zakup drona nie wystarczy do świadczenia takich usług. Według polskiego prawa, aby móc wykonać jakiekolwiek komercyjne loty dronem, trzeba posiadać świadectwo kwalifikacji UAVO (Unmanned Aerial Vehicle Operator), które wydaje Urząd Lotnictwa Cywilnego po państwowym egzaminie.

To już ostatni dzwonek by podejść do egzaminu bez szkolenia

Choć w Polsce powstają kolejne Ośrodki Szkolenia Operatorów Bezzałogowych Statków Powietrznych, to obecnie prowadzone przez nie kursy nie są one obligatoryjne. Według obowiązującego prawa, cały czas można jeszcze podejść do egzaminu bez szkolenia w ośrodku, zdobywając wiedzą na własną rękę.

dron-02

W bieżącym roku sytuacja diametralnie się zmieni. Obecnie do konsultacji publicznych trafił nowy projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju, zmieniający rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji. Według najnowszych informacji, zmiany będą mogły wejść w życie najwcześniej na początku marca bieżącego roku. Wówczas odbycie kursu będzie obowiązkowe, tak samo, jak ma to miejsce w przypadku kursu na prawo jazdy.

W uzasadnieniu opublikowanym na stronach Urzędu Lotnictwa Cywilnego możemy przeczytać:

“W bardzo wielu przypadkach wymagana od operatora UAVO wiedza jest zbyt skomplikowana, aby osoba niezwiązana wcześniej z lotnictwem cywilnym mogła ją samodzielnie przyswoić i następnie zastosować w praktyce. Wprowadzenie obowiązku ukończenia szkolenia teoretycznego z podstaw prawa lotniczego, budowy przestrzeni powietrznej i bezpieczeństwa eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych wpłynie zatem pozytywnie na poziom wiedzy operatorów UAVO wykonujących w zakresie różnego rodzaju prace lotnicze.”

Podczas szkolenia przyszli operatorzy będą mieli zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne, odbywające się na dronach. Czas trwania kursu to ok. 10 dni roboczych, choć całkowity czas jest w dużej mierze uzależniony od pogody. Cena kursu różni się zasadniczo w zależności od tego, czy planujemy zdobyć uprawnienia na latanie w zasięgu wzroku, czy poza zasięgiem, gdzie korzysta się z systemów przekazywania obrazu na żywo. W pierwszym przypadku kurs kosztuje ok. 2000 zł. Znacznie większą sumę trzeba przeznaczyć na szkolenie z zakresu lotów poza widocznością. Taki kurs kosztuje od ok. 11 do ponad 12 tys. zł. Do tej ceny należy dodać koszty uzyskania certyfikatu. Koszt egzaminu teoretycznego, praktycznego i wydania świadectwa UAVO to łącznie ok. 200 zł.

A co, jeśli chcesz latać dronem bez świadczenia usług komercyjnych?

Po zakupie drona oczywiście można nim latać dla przyjemności, jednak trzeba stosować się do obowiązującego prawa. Według obecnych przepisów, aby latać w Polsce dronem bez żadnych zezwoleń, trzeba spełnić kilka warunków. Po pierwsze, latać można tylko dronem, którego masa wynosi do 25 kg, wliczając w to cały osprzęt.

dron-03

Po drugie, loty mogą odbywać się wyłącznie w zasięgu wzroku operatora i to tylko w tzw. niekontrolowanej przestrzeni powietrznej, z wyłączeniem wszelkich elementów niesklasyfikowanych i kontrolowanych znajdujących się w tej przestrzeni. Informacje o poszczególnych strefach wraz z mapami można znaleźć na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W praktyce oznacza to, że na terenie wielu miast panuje całkowity zakaz lotów. Dla przykładu, jakiekolwiek loty bez zezwoleń są całkowicie zabronione na terenie lewobrzeżnej części Warszawy. Ma to związek m.in. z obecnością lotniska.

Po trzecie, a może najważniejsze, bez zezwolenia można latać tylko w celach rekreacyjnych i sportowych. Bez posiadania certyfikatu nie można więc świadczyć żadnych usług komercyjnych.

Te ograniczenia obowiązują także po zdobyciu świadectwa kwalifikacji UAVO

Zdobycie świadectwa UAVO nie oznacza, że można latać dronem bez żadnych ograniczeń. Nadal obowiązują trzy kluczowe punkty z poprzedniego akapitu.

Aby latać komercyjnie dronem o masie przekraczającej 25 kg, operator musi zdobyć dodatkowe pozwolenie wydane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jeżeli lot ma się odbywać poza zasięgiem wzroku, drona trzeba wyposażyć w urządzenia do nawigacji i komunikacji, a także zgłosić taki lot do odpowiednich organów. Jeżeli chcemy latać w strefach kontrolowanych, dron również musi być wyposażony w urządzenia do łączności i komunikacji, a sam lot musi odbywać się według zgłoszonego wcześniej planu.

Jak widać, zarabianie na filmach i zdjęciach z drona nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Ma to jednak swoje plusy, bo samo latanie również nie jest niczym łatwym, a może się skończyć dość tragicznie w skutkach.

Chyba nikt z nas nie chciałby spotkać na swojej drodze takiego niewyszkolonego operatora.

Więcej informacji na temat świadectw UAVO znajdziesz w biuletynie, raporcie, i na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

*Wszystkie zdjęcia w tekście są mojego autorstwa.

Dołącz do dyskusji