SmartLublin – czy to aby nie najlepsza aplikacja miejska w Polsce?

Artykuł/Blog Forum 29.12.2014
SmartLublin – czy to aby nie najlepsza aplikacja miejska w Polsce?

SmartLublin – czy to aby nie najlepsza aplikacja miejska w Polsce?

Tekst pochodzi z Blog Forum Spider’s Web

Od kilkunastu godzin testuję aplikację mobilną smartLublin, wydaną na potrzeby Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. Aplikację pobrać mogą właściciele smartfonów z Androidem i iOS.

Aplikacja ma być nowoczesnym przewodnikiem po Lublinie. Jej głównym zadaniem jest przybliżenie miasta mieszkańcom i turystom oraz ułatwienie im poruszania się po Lublinie. Dzięki wbudowanemu przewodnikowi można sprawdzić najciekawsze miejsca w mieście oraz poznać ich historię. Aplikacja zawiera również najważniejsze informacje, takie jak aktualne wydarzenia kulturalne, które można dodawać do własnego, systemowego kalendarza. Nie zapomniano także o najważniejszych telefonach, m.in. do Urzędów, Policji czy Pogotowia Ratunkowego.

Mobilny przewodnik zawiera także aktualny rozkład jazdy komunikacji miejskiej oraz możliwość wyszukiwania połączeń. Działa on jedynie z dostępem do Internetu (WiFi lub transmisji danych).

Dla mieszkańców przydatna będzie mapa z wyznaczonymi ścieżkami rowerowymi, których w Lublinie jest już bardzo dużo. Dla turystów pojawiły się natomiast “trasy dla zwiedzających”, m.in. Szlak Znanych Lublinian czy Jagielloński Szlak Unii Lubelskiej.

Aplikacja na pierwszy rzut oka wygląda przyzwoicie. Jest bardzo przejrzysta i łatwa w użytkowaniu, natomiast nie jest pozbawiona błędów. Muszę tutaj odnotować, że testuję wersję na iOS 8.1 na iPhone 6 i nie wiem jak wygląda sytuacja z wersją na Androida. Poniżej wypisałem kilka rażących błędów, które powinny zostać poprawione w następnej wersji aplikacji.

1. Wygląd aplikacji

Jak już wspomniałem aplikacja jest przejrzysta, ale głównym ekranie menu zdecydowanie brakuje logo “smartLublin”. Niepotrzebna wydaje się być także zielona linia oddzielająca logotyp ZTM od treści poniżej. Zamiast ślicznego, błyszczącego autobusu komunikacji miejskiej powinna pojawić się tutaj grafika nawiązująca do miasta Lublin.

W kilku miejscach zdjęcia są rażąco słabej jakości, np. w zakładkach “Zabytki turystyczne”, “O Lublinie” czy “O projekcie”.

2. Działanie aplikacji

Aplikacja działa bardzo sprawnie, ani razu nie wyłączyła się czy “zacięła”. Działanie zakładek oceniam bardzo poprawnie. W “Kalendarzu imprez” przydatnymi opcjami są “dodaj do kalendarza” czy “zobacz na mapie” / “jak dojechać”.

Wreszcie doczekałem się także rozkładu jazdy komunikacji miejskiej w aplikacji wydanej przy bezpośredniej współpracy z ZTM w Lublinie. Wyznaczanie trasy przebiega bardzo poprawnie.

3. Treści aplikacji

W smartLublin znajdziemy bardzo dużo treści – od kalendarza imprez, przez informacje o zabytkach, po przydatne telefony. Jak szybko zauważyłem, informacje są jednak niepełne. W “zabytkach turystycznych” często brakuje zdjęcia lub jest ono bardzo słabej jakości. Prawie wszędzie brakuje także numeru telefonu, np. do Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego czy Muzeum Literackiego im. Józefa Czechowicza.

4. Poprawki, poprawki, poprawki:

Dla ZTM i firmy, która stworzyła aplikacje przygotowałem listę z poprawkami:

– poprawki w wyglądzie ekranu głównego aplikacji (brak logo smartLublin, zielona linia, zdjęcie autobusu)
– klikając na zakładkę “Zabytki i atrakcje” pojawia się zwinięta lista “zabytków turystycznych”, która powinna być domyślnie rozwinięta, chyba, że dodane zostaną inne listy (o czym poniżej)
– brak zdjęć i numerów telefonów wielu miejsc w zakładce “zabytki i atrakcje”
– klikając na dowolny “zabytek turystyczny” przewijany jest tylko tekst a nie cała strona, przez co przeczytanie informacji jest bardzo utrudnione
– zakładka “zabytki i atrakcje” powinna zostać podzielona na kilka list np. “Zabytki turystyczne”, “Muzea” czy “Teatry”
– zdecydowanie brakuje zakładki “Hotele”, która byłaby bardzo przydatna dla turystów odwiedzających Lublin.
– w zakładce “Przydatne telefony” brakuje zdecydowanej większości miejsc, szczególnie na takich listach jak “Pogotowie ratunkowe” (tylko 2 pozycje), “Policja” (tylko 2 pozycje) czy “Przychodnie” (tylko 2 pozycje).
– wychodząc z zakładek “Trasy”, “O Lublinie” czy “O projekcie” nie przenosi nas do menu głównego (tak jak w przypadku pozostałych zakładek) lecz do nowego menu “Więcej”.
– tekst w zakładkach “O Lublinie” oraz “O projekcie” jest za duży względem wszystkich pozostałych
– na systemie iOS aplikacja nie jest dostosowana do rozdzielczości ekranu iPhone 6 oraz iPhone 6+

5. Czy czegoś mi brakuje? Tak!

Aplikacja smartLublin to pierwszy krok do porządnej, miejskiej aplikacji mobilnej. ZTM powinien jednak wyżej zawiesić poprzeczkę. Nie dość, że poprawek jest bardzo dużo, to jeszcze odnoszę wrażenie, że aplikacja została stworzona “po macoszemu”.

Dla turystów: brakuje języków obcych – rosyjskiego/ukraińskiego (jest w przygotowaniu), niemieckiego, włoskiego i francuskiego. Zastanowiłbym się także nad hebrajskim, ze względu na liczne wycieczki młodych Izraelczyków odwiedzające Lublin. Brakuje także zakładki “Hotele”, w której odwiedzający stolicę Lubelszczyzny mogliby sprawdzić informacje o ofercie noclegowej.

Dla mieszkańców: w przyszłości pomyślałbym nad wprowadzeniem opcji logowania się do naszego konta ZTM i sprawdzenia statusu Karty Biletu Elektronicznego oraz jego historii doładowań. Przydatną opcją (również dla turystów!) byłoby kupowanie/kasowanie elektronicznych biletów jednorazowych i czasowych bezpośrednio w aplikacji smartLublin, na wzór Moovit. Uniezależnienie się od firm zewnętrznych byłoby najbardziej opłacalnym finansowo zabiegiem dla ZTM.

Mam nadzieję, że swoim tekstem pomogę firmie tworzącej aplikację ją udoskonalić, a ZTM postawić poprzeczkę jeszcze wyżej. smartLublin nie musi być rewolucją na rynku. Wystarczy, że będzie świetnie działającą i przydatną w codziennym użytkowaniu aplikacją. A właśnie takiej potrzebuję jako rodowity Lublinianin.

Aplikacja powstała w ramach promocji projektu “Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013, Działanie: III.1 Systemy miejskiego transportu zbiorowego.

*Grafiki użyte w powyższym tekście pochodzą ze strony ztm.lublin.eu, grafika główna pochodzi z serwisu Shutterstock.

Dołącz do dyskusji