Oto jak wygląda stan walki między Onetem a Wirtualną Polską

Artykuł/Technologie 02.12.2014
Oto jak wygląda stan walki między Onetem a Wirtualną Polską

Oto jak wygląda stan walki między Onetem a Wirtualną Polską

Kiedy pod koniec zeszłego roku O2 przejmowało Dobreprogramy i Wirtualną Polskę było wiadomo, że rok 2014 będzie nam upływał na obserwacji tego jak nowy pretendent walczy o tron z dotychczasowym królem polskiego internetu – Onetem. Działo się sporo, a ostatnie dni obfitowały w ciekawe wydarzenia.

Dwójka rywalizujących portali dokonała na koniec roku ważnych zakupów. Najpierw Onet przejął Naszą Klasę, z całym dobrem inwentarza, czyli przede wszystkim pracownikami oraz usługami skoncentrowanymi na zbieraniu danych o użytkownikach i grach.

WP jednak długo nie zwlekała na swój ruch i ogłosiła właśnie, że kupiła Grupę Money z serwisem Money.pl na czele. To z kolei inwestycja w użytkowników – Wirtualna Polska umocni się na pozycji lidera treści biznesowych, co udało się jej osiągnąć we wrześniu tego roku.

Co ciekawe, do końca roku nie zostało sporo czasu, ale wiadomo, że do kupienia są jeszcze dwa serwisy z Grupy Allegro, którymi potencjalnie mogą się zainteresować portalowi giganci. Pierwszy z nich to Bankier.pl. Po tym jak WP kupiło Money pewnie możemy się spodziewać, że po Bankiera sięgnie Onet. I nie zdziwię się jeżeli Naspers sprzeda swój serwis finansowy „w pakiecie” z Wykopem – dla Onetu też nie byłoby to takie złe, bo wzmocniłby się w społecznościach, gdzie WP będzie trudno konkurować.

Jeśli dojdzie do jeszcze tych dwóch (bądź jednej) transakcji, to z pewnością rok 2014 zostanie zapamiętany jako Rok Akwizycji w Polskim Internecie. Onet kupił Skąpca, Opineo i Naszą Klasę. Wirtualna Polska natomiast ma nieco pokaźniejszą listę akwizycji – do grupy trafiły takie serwisy jak Domodi.pl, Homebook.pl, SportoweFakty.pl, ale na krótko przed końcem 2013 roku do portfolio WP weszły też Dobreprogramy.

Jak na razie, akwizycje przynoszą pozytywne skutki. Pokazują to dane z Megapanelu.

Trzeba jednak pamiętać, że dane Megapanelu są kontestowane przez sporą część branży internetowej oraz, że wyniki badania PBI i Gemiusa nadal nie uwzględniają w wynikach WP Grupy Dobreprogramy, a wyniki O2 i Wirtualnej są liczone wspólnie dopiero od marca.

Nie zmienia to jednak faktu, że oba portale mają tendencję wzrostową, choć jeszcze w 2013 roku spora część branży twierdziła, że ich czasy minęły, że internetem będą rządzić wortale i serwisy tematyczne. Cóż, zapewne tak będzie, ale te wszystkie mniejsze podmioty w jakimś momencie trafią pod skrzydła gigantów.

– Chcemy stworzyć lidera, więc musimy się wspólnie zastanowić jaką organizację zbudować aby móc zmienić krajobraz rynku portali, który co najmniej od 10 lat jest stały. Pamiętajmy, że Wirtualna Polska była kiedyś liderem. Przeszła jednak długą drogę, nie zawsze od siebie zależną, z upadłością włącznie. Żeby przywrócić jej utraconą pozycję nie wystarczy jedynie zlepienie dwóch organizacji – mówił mi pod koniec 2013 roku Jacek Świderski, prezes Grupy Wirtualna Polska. – Zakup Wirtualnej Polski sprawił, że wiele elementów naszej strategii się zmienia. Wiele potencjalnych akwizycji przestało mieć sens, inne zyskały na znaczeniu.

Z podobnego założenia wychodzi Onet. Akwizycje to wciąż dobry sposób na to, żeby budować zasięg.

A przede wszystkim to szybki sposób. Budowanie nowych produktów od zera jest czasochłonne i kapitałochłonne. I Onet, i WP, i ekipa z O2 wielokrotnie przekonała się, że nie wszystko czego dotkną się największe portale od razu zamienia się w złoto.

Nie oznacza to jednak, że arcyrywale całkowicie porzucili nowe projekty. Onet ogłosił właśnie start zupełnie nowej odsłony Onet.tv a WP chwali się świetnymi wynikami serwisu BizTok, który może nie jest nowym projektem, ale niedawno przeszedł sporą reorganizację i redseign. Ekipa pod wodzą Tomka Grynkiewicza napędzana stroną główną Wirtualnej Polski wywindowała WP na szczyt w segmencie biznesowym, a zakup Money umocni ich na tej pozycji.

Co ważne, oba portale w tym roku pokazały swoje nowe oblicza. Pierwsza była WP, a potem zobaczyliśmy zupełnie nowy Onet.

W którą stronę potoczy się rywalizacja o koszulkę lidera?

Z pewnością czeka nas jeszcze kilka akwizycji, z zakupem Bankiera i Wykopu na czele, ale raczej nie możemy się spodziewać petard pokroju przejęcia Naszej Klasy czy fuzji WP i O2. Oba portale będą rywalizować o każdego internautę cały czas udoskonalając swoją ofertę produktową i rozwijać się biznesowo inwestując w e-commerce, co WP uczyniło już chociażby kupując Domodi, a Onet Skąpca. Reklamodawcy natomiast będą cały czas zapewniani, że Megapanel kłamie i to Wirtualna Polska jest największa oraz, że Onet wciąż króluje w polskim internecie.

Przyszły rok pewnie też zostanie zdominowany przez epicką bitwę między Wirtualną Polską a Onetem i na razie nic nie zapowiada, żeby jakiś inny gracz był w stanie się w nią włączyć. Miejsca do rozpychania się łokciami dwóm gigantom jeszcze trochę zostało. Każda akcja będzie powodowała szybką reakcję.

*Grafika główna pochodzi z serwisu Shutterstock.

Dołącz do dyskusji

Advertisement