Polski „Newsweek” idzie w ślady „Gazety Wyborczej” i wprowadza paywall

News/Technologie 27.11.2014
Polski „Newsweek” idzie w ślady „Gazety Wyborczej” i wprowadza paywall

Polski „Newsweek” idzie w ślady „Gazety Wyborczej” i wprowadza paywall

Tygodnik „Newsweek Polska” idzie w ślady „Gazety Wyborczej” czy „The New York Timesa” – w przyszłym roku wszystkie treści z wydania papierowego będą dostępne online, ale za paywallem. Taką informację podał Presserwis.

Jak będzie wyglądał paywall polskiego „Newsweeka”? Tego jeszcze dokładnie nie wiemy. Jednakże, jak wynika z informacji Presserwisu, wiemy już, że będzie dostępny w systemie abonamentowym, a nie płatności za pojedyncze treści. Wydawca tygodnika zastosuje zatem taki model jak Agora.

W tej chwili na stronie newsweek.pl publikowane są jedynie krótkie „zajawki” tekstów z papierowego wydania. Całe artykuły pojawiają się rzadko i to z dużym opóźnieniem. Ma się to zmienić w pierwszym kwartale 2015 roku, kiedy zostanie uruchomiony autorski paywall polskiego „Newsweeka”.

Wydawca tygodnika – Ringier Axel Spirnger Polska – współpracuje już z jednym dostawcą systemu płatnego dostępu do treści, czyli Piano. W tym modelu dostępne są niektóre treści z polskiego wydania magazynu „Forbes”. Paywall „Newsweeka” jednak jest autorskim projektem RASP i Onetu.

– Dewelopujemy go we własnym zakresie – takiej informacji udzielił mi Piotr Stasiak, product manager Newsweek.pl, który jest odpowiedzialny za rozwój systemów opłat w ramach grupy Ringier Axel Spirnger Polska. — Nasze wydawnictwo, podobnie jak wiele firm medialnych, wprowadza płatne produkty w sieci. Uważamy, że polski rynek jest już na tyle dojrzały, aby zachęcić odbiorców naszych treści do zapłacenia za nie. W przypadku grupy Onet-RASP jest to od dawna w naszej strategii, zaś Newsweek.pl przeciera szlak – dodaje.

Stasiak wcześniej był naczelnym serwisu Polityka.pl i współtworzył system opłat za treści dostępne online, a pochodzące z papierowego wydania tygodnika „Polityka”.

Biorąc pod uwagę doświadczenia oraz trendy z polskiej i zagranicznej prasy spodziewam się, że paywall „Newsweeka” będzie wyglądał dość podobnie do tego, który został wprowadzony w Agorze.

Absolutnie wszystkie treści z papierowego wydania będą dostępne online i 10 artykułów w miesiącu będzie można przeczytać bez opłaty. Po przekroczeniu tego limitu trzeba będzie zapłacić kilkanaście złotych miesięcznie za podstawowy pakiet.

Ciekawi mnie to, że wydawca „Newsweeka” nie zdecydował się wykorzystać Piano do pobierania opłat za paywall tylko samodzielnie integruje dostępne systemy płatności. Czyżby prowizja pobierana przez Słowaków była za wysoka?

Wprowadzenie przez „Newsweeka” systemu opłat za treści nie jest dla mnie zaskoczeniem. Kiedy Piotr Stasiak przychodził do RASP to otwarcie mówiono, że jednym z jego zadań będzie stworzenie paywalla. To, że taki system powstanie pośrednio zapowiadał z resztą już w czerwcu.

Papierowi wydawcy już od dłuższego czasu starają się w ten sposób monetyzować treści i jest kilka przykładów na to, że paywall działa. W Polsce jednak to wciąż raczkujący model.

Z ciekawością czekam na pierwsze dane o liczbie płatnych subskrybentów Newsweeka.pl.

Dołącz do dyskusji

Advertisement