Stary operator potrafi nękać SMS-ami – sprawdź, jak sobie z nim poradzić

Artykuł/Technologie 21.10.2014
Stary operator potrafi nękać SMS-ami – sprawdź, jak sobie z nim poradzić

Stary operator potrafi nękać SMS-ami – sprawdź, jak sobie z nim poradzić

Kiedy umowa z obecnym operatorem dobiega końca i klient decyduje się na przeniesienie numeru do innej sieci często zdarza się, że dalej otrzymuje telefony i SMS-y od poprzedniego dostawcy usług o treści marketingowej. Czy można w tej sytuacji zlecić usunięcie danych osobowych przetwarzanych w bazie dotychczasowej sieci komórkowej?

W takiej sytuacji można przesłać do operatora pisemną dyspozycję usunięcia swoich danych osobowych. Jednak jeżeli czas jest dla ciebie ważny, to nie trać go na redagowanie takiego pisma, ponieważ odpowiedź będzie negatywna. Jako uzasadnienie odmowy wykonania dyspozycji klienta operator poda art. 180 a ustawy Prawo telekomunikacyjne, który określa obowiązek przechowania danych osobowych abonentów.

1. Z zastrzeżeniem art. 180c ust. 2 pkt 2, operator publicznej sieci telekomunikacyjnej oraz dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych są obowiązani na własny koszt:

1) zatrzymywać i przechowywać dane, o których mowa w art. 180c, generowane w sieci telekomunikacyjnej lub przez nich przetwarzane, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia połączenia lub nieudanej próby połączenia, a z dniem upływu tego okresu dane te niszczyć, z wyjątkiem tych, które zostały zabezpieczone, zgodnie z przepisami odrębnymi;

Jak widać, obowiązek przechowywania danych nie jest wymysłem operatora, który chce ułatwić sobie możliwość dotarcia do nowych klientów czy odzyskania tych utraconych. Operator musi przechowywać te dane zgodnie z obowiązującym prawem.

Oprócz danych osobowych dotyczących abonenta przechowywane są dane transmisyjne, takie jak: ustalenie sieci osoby inicjującej i obierającej połączenie, określenie urządzenia, z którego korzysta użytkownik oraz czasu, daty i lokalizacji połączenia.

danych osobowych

Czy to oznacza, że przez rok jesteśmy bezradni w przypadku kontaktów ex-operatora?

Rozwiązaniem tego problemu jest wycofanie zgód marketingowych. Od niedawna operatorzy oferują dodatkowy upust w miesięcznej cenie abonamentu, gdy wyrażone zostaną zgody na kontakt telefoniczny, SMS-owy, czy za pośrednictwem poczty elektronicznej.

W związku z tym istnieje duże prawdopodobieństwo, że takie zgody zostały przez klienta wyrażone przy podpisaniu umowy. Na całkowite usunięcie danych osobowych należy poczekać 12 miesięcy, ale większości abonentów zadowoli wycofanie zgód marketingowych. W tym celu wystarczy skontaktować się z obsługą klienta poprzedniego operatora. Po wejściu zmian w życie abonent zostanie uwolniony od uciążliwych kontaktów telefonicznych ze strony sieci komórkowych.

 

* Zdjęcia pochodzą z serwisu Shutterstock

Dołącz do dyskusji

Advertisement