REKLAMA

WP wyprzedza Onet, Onet wyprzedza WP, czyli co o symulacji PBI sądzą przedstawiciele obu firm

Walka o pozycję największego portalu w polskim internecie trwa od dłuższego czasu. Przez wiele miesięcy pozycja Onetu była niezagrożona, ale niedawne połączenie WP i O2 sprawiło, że w końcu pojawił się godny konkurent. Szybko zaczęły się kolejne przejęcia, które miały umocnić pozycję każdego z graczy. Dzisiaj poznaliśmy wynik tych działań. Z symulacji wynika, że mamy nowego lidera.

08.07.2014 11.49
WP wyprzedza Onet, Onet wyprzedza WP, czyli co o symulacji PBI sądzą przedstawiciele obu firm
REKLAMA
REKLAMA

Ostatnie wyniki Megapanelu nie były dobre dla Grupy Wirtualna Polska, która powstała z połączenia WP i O2. Okazało się, że nowy twór nie był w stanie wyprzedzić dotychczasowego lidera. Trzeba jednak nadmienić, że do wyników obu portali nie zaliczano ostatnich zakupów, czyli serwisów Dobre Programy i Sportowe Fakty w przypadku WP oraz Opineo i Skąpca, które przejął Onet.

grupa-wirtualna-polska

W praktyce oba portale reklamowały się jako liderzy polskiego rynku, powołując się na różne wskaźniki. Onet deklarował największą liczbę realnych użytkowników, a WP chwaliło się największą liczbą odsłon, w tym także mobilnych. Obie te informacje zgadzały się z ostatnimi wynikami Megapanelu, ale nie od dzisiaj wiadomo, że ważniejszym wskaźnikiem jest liczba użytkowników, a nie generowane przez nich odsłony.

onet

Niestety Megapanel ma to do siebie, że jest bardzo opóźniony. Wyniki pojawiają się z dwumiesięcznym poślizgiem, a przecież kontrakty reklamowe podpisuje się już teraz i wciąż nie wiadomo, kto jest liderem polskiego internetu. Dlatego też serwis Wirtualne Media poprosił PBI (twórcy raportów Megapanel) o stworzenie symulacji tego, jak aktualnie mogą wyglądać wyniki obu portali, wraz z zakupionymi niedawno serwisami.

Okazało się, że w takim wypadku liderem zostanie Grupa Wirtualna Polska, która powinna mieć około 16,2 mln realnych użytkowników, co przekłada się na mniej więcej 2,9 mld odsłon. Onet może się w tym samym czasie pochwalić 15,3 mln użytkowników i 2 mld odsłon. Stało się to głównie dlatego, że WP przejęło zdecydowane większe serwisy niż Onet, ale chyba niewiele osób spodziewało się, że różnica między portalami będzie aż tak duża.

Gdyby zestawić to z pozostałymi serwisami, to Grupa Wirtualna Polska ustępowałaby jedynie Google’owi, jednocześnie wyprzedzając Facebooka i YouTube’a. Grupa Onet + RASP wylądowałaby na czwartym miejscu. Te dane jednak nie mają większego znaczenia, bo tak naprawdę chodzi o to, który portal jest największy. Przypominam jednak, że to tylko symulacja i za 2 miesiące może się okazać, że wyniki będą nieco inne. Nie spodziewałbym się jednak, że Onet wyprzedzi WP, ewentualnie różnica między nimi może być inna.

para-przy-laptopie

O symulację zapytaliśmy przedstawicieli zarówno Grupy Wirtualna Polska, jak i Onetu.

Damian Jaroszewski, Spider's Web: Co nowe wyniki oznaczają dla Grupy Wirtualna Polska?

Michał Brański, VP ds. Strategii w Grupie Wirtualna PolskaWyniki wzmacniają to, co komunikujemy od pierwszego dnia po finalizacji transakcji - "Grupa Wirtualna Polska partnerem pierwszego wyboru”, a co konkurencja podważa wybiórczym użyciem danych. To badanie dyskusję ucina.

Nie jest tajemnicą, że pierwsze miejsce to dobry argument do negocjowania cen za reklamy. Czy w związku z tym macie zamiar zmienić swoje cenniki?

Nowe produkty, w tym reklamowe, większe zbiory danych, które umożliwiają nowe formy targetowania, nowe narzędzia dla kampanii efektywnościowych. Warto zwrócić uwagę nie tylko na przewagę zasięgową Grupy WP nad Onetem, ale też dystans, jaki dzieli podmioty, jeśli chodzi o wolumen odsłon generowanych w ich serwisach. Więcej odsłon to nie tylko większe inventory reklamowe, ale i lepsze modele behawioralne, generalnie więcej danych nt. preferencji internautów, jak i większy wybór w zakresie tego, w jakim kontekście pokazywać daną reklamę danemu internaucie.

Czy zamierzacie dokonać kolejnych przejęć, aby umocnić swoją pozycję?

Kolejne akwizycje będą nas umacniać w przyszłościowych segmentach i poprawiać monetyzację per użytkownik. Rynek traci również z oczu, jak duży potencjał drzemie w nierejestrowanym przez badanie Megapanel Gemius/PBI inventory reklamowym w aplikacjach mobilnych Grupy WP. To kolejne setki milionów kontaktów z konsumentami, w szczególności z tymi lepiej uposażonymi i posiadającymi smartfony. Kolejnym kamieniem milowym będzie utrwalenie w kanale b2b i wśród konsumentów percepcji, że portal potrafi być dynamiczny, dostarczać prawdziwą innowację, konkurować z podmiotami zagranicznymi, jeśli chodzi o tempo rozwoju. Końcowym efektem będzie ekosystem reklamowy większy od polskiego Google’a.

klawiatura-laptop-komputer-pc-internet-surfowanie

Z kolei Onet w odpowiedzi na nasze pytania przesłał nam oświadczenie Anny Naworckiej-Tełewiak, PR Managera i rzeczniczki prasowej Grupy Onet.pl:

W pierwszej kolejności warto podkreślić, że przedstawione dane są tylko i wyłącznie symulacją, jak przeszłość pokazała takie zestawienia potrafią znacząco się różnic od rzeczywistości, zatem w żadnym wypadku nie należy ich mylić z oficjalnym badaniem Megapanel PBI/Gemius. Rzeczywisty wynik połączenia danych w badaniu jest zazwyczaj niższy niż wykazuje to algorytm współoglądalności. Druga kwestia WP + O2 + Dobre Programy + Sportowe Fakty, to nie jest jeden portal tylko zbiór dwóch portali i dwóch dodatkowych serwisów internetowych i tak należy na nie patrzyć, nazywanie takiej grupy jednym portalem jest nieprawdziwe.

Poczekamy na oficjalne wyniki pomiarów zasięgów, które się jeszcze się nie pojawiły, tu wstrzymujemy się z komentarzami do czasu ogłoszenia badania.

Co do samej pozycji lidera, po raz kolejny podkreślamy nie ścigamy się na zasięgi, bo jak wiemy sam zasięg to nie wszystko, istotne jest połączenie go z jakością produktu i brandu/brandów jakie za nim stoją. Potrzebny jest dopracowany produkt, silna marka oraz zaufanie, jakim darzą ją użytkownicy. Dzięki naszym pracownikom takie produkty mamy i od wielu lat ma to znaczenie także dla naszych klientów. Co też ważne, sam addytywny zasięg nie był i nie jest dla nas najważniejszy również przy ewentualnych akwizycjach. Jest całkiem pokaźna grupa serwisów na polskim rynku internetowym, których potencjalne nabycie i dodanie w badaniu Megapanel PBI/Gemius zwiększyłoby miesięczne zasięgi, ale takie działanie obliczone tylko na pokazanie wyższego zasięgu bez poparcia silnym produktem i brandem ma krótkie nogi i nie buduje wartości biznesowej dla klienta.

REKLAMA

---

Zdjęcia pochodzą z Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA