Problemem HP już nie jest rynek PC

News/Sprzęt 23.05.2014
Problemem HP już nie jest rynek PC

Problemem HP już nie jest rynek PC

Przedziwnie toczą się losy największych firm technologicznych, które zaspały przy okazji wystrzału mobilnej rewolucji w 2007 r. Jedne padają, drugie zmieniają profil działalności, jeszcze inne trwają sztywno przy starym modelu biznesowym wierząc, że przyjdą lepsze czasy. Jeszcze innym przykładem jest HP.

HP, w której misję naprawczą od trzech lat prowadzi Meg Whitman, ma inną sytuację – tak szybko jak uda się ogarnąć pożar, wybucha kolejny.

Hewlett-Packard właśnie ogłosił wyniki kolejnego kwartału. I o ile są one naprawdę pozytywne, ponieważ wzrósł zysk netto (i to niemało, bo aż o 18 proc. do 1,27 mld), to jednak trzy inne odczyty, do których przyczepili się komentatorzy wpędziły akcje firmy na giełdzie w kłopoty.

Spadły przychody (1 proc. do 27,3 mld dol.) – to raz. HP ogłosił kolejną falę potężnych zwolnień – to dwa. Co jednak przechyliło szalę oceny wyników HP na stronę negatywną to fakt, iż z czterech kluczowych biznesów HP urósł tylko jeden… sprzedaż PC. Przychody HP spadły za to w:

  • druku
  • usług dla biznesu
  • hardwarze dla biznesu (serwery, chmura)

Do tej pory wydawało się, że najbardziej dokuczliwym problemem HP jest kończący się rynek PC. Tymczasem to już drugi kwartał z rzędu, w którym HP pokazuje wzrosty w tym segmencie. Tym razem jest to jedyny wzrost wśród kluczowych segmentów biznesu Hewlett-Packarda.

hp-wyniki-q1-2014

Widać zresztą skąd wzięły się wzrosty. Z powodu zaprzestania wspierania przez Microsoft systemu Windows XP, sprzedaż nowych PC do biznesu skoczył aż o 12 proc. i przykrył 2 proc. spadek sprzedaży do klientów indywidualnych.

Na dziś największym problemem HP są spadki w segmencie sprzętu i usług dla biznesu. To przecież najbardziej prosperująca działka biznesu tech dla wielu globalnych firm działających w sektorze B2B. I o ile Oracle, czy Salesforce pięknie rosną, o tyle segment biznesowy HP po raz kolejny zawodzi.

Czyżby walcząc o odbicie na rynku PC, szykując kolejną próbę podbicia rynku mobilnego (ostatnio HP wydał tablet za 100 dol.!) zapomniano o tak podstawowym biznesie jakim jest chmura i serwery?

Dołącz do dyskusji