Nowe szybkie pociągi Pendolino dla PKP InterCity… spóźnią się

Artykuł/Technologie 06.05.2014
Nowe szybkie pociągi Pendolino dla PKP InterCity… spóźnią się

Nowe szybkie pociągi Pendolino dla PKP InterCity… spóźnią się

Zgodnie z umową podpisaną z producentem pociągów, PKP InterCity powinno odebrać osiem składów Pendolino. Pociągi stoją już na warszawskim Grochowie, jednak PKP ich nie odbierze ze względu na brak homologacji. Homologacji nie ma zaś dlatego, że nie jest dostępna infrastruktura kolejowa umożliwiająca przeprowadzenie ostatecznych testów.

Serwis RMF24 poinformował, że PKP InterCity nie odbierze od producenta pociągów Pendolino składów nie posiadających homologacji na 250 km/h. Elektryczne zespoły trakcyjne są już gotowe i czekają w Polsce na uzyskanie homologacji. Jak tłumaczy Alstom – producent taboru – tej jeszcze nie ma ze względu na brak dostępnej infrastruktury kolejowej zgodnej z europejskim systemem sygnalizacyjnym ERTMS.

To pozornie błahe zamieszanie i niedopatrzenie może słono kosztować.

Nie ma homologacji, więc będą kary

PKP InterCity zamówiło dwadzieścia składów Pendolino. Pierwsza partia miała składać się z ośmiu składów wartych 160 mln euro. W późniejszym terminie PKP odbierze pozostałe dwanaście pociągów o wartości 20 mln euro każdy. Do ogólnych kosztów należy doliczyć również budowę centrum serwisowego oraz 17 lat obsługi taboru Pendolino.

pociag pendolino

Gra toczy się o spore pieniądze, więc PKP InterCity zamierza ukarać producenta za niedostarczenie pierwszych pociągów w umownie przewidzianym terminie. W związku z powyższym PKP IC będzie naliczać co miesiąc 480 tys. euro kary za każdy nieodebrany pociąg. Miesięczne opóźnienie w uzyskaniu homologacji może kosztować producenta blisko 4 mln euro.

To wszystko dlatego, że dla PKP InterCity pociągi Pendolino są ważne również z wizerunkowego punktu widzenia.

Kiedy pojedziemy pociągami Pendolino?

Dzięki Pendolino PKP InterCity w znaczącym stopniu skróci czas przejazdów.

Obecnie podróż z Warszawy do Krakowa, w związku z modernizacją Centralnej Magistrali Kolejowej, trwa od 3h 04min do 3h 40min. Natomiast szacowany czas przejazdu pociągu EIC Premium na trasie Warszawa Centralna – Kraków w grudniu 2014 r. to 2h 28 min. Jeżeli chodzi o podróż z Gdańska do Warszawy to szacunkowy czas przejazdu EIC Premium w grudniu 2014r. wyniesie 2h 58min. – powiedziała Spider’s Web Zuzanna Szopowska, Rzecznik prasowy PKP Intercity.

pendolino pkp ic

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i zarówno Alstom jak i PKP InterCity wystrzegą się kolejnych opóźnień pierwsi pasażerowie pojadą Pendolino w grudniu tego roku.

“PKP Intercity jest gotowe do wdrożenia nowego produktu zgodnie z harmonogramem, czyli w grudniu tego roku. Zamówiliśmy trasy u zarządcy infrastruktury (PKP PLK), prowadzimy rekrutację do drużyn konduktorskich, szkolimy maszynistów. Na warszawskim Grochowie powstało już także centrum do serwisowania pociągów” – czytamy wypowiedź rzeczniczki PKP Intercity, Zuzanny Szopowskiej w Rzeczpospolitej

Jak szybkie będą szybkie pociągi?

Z jednej strony umowa mówi o 250 km/h – takie dane zostały wykorzystane do wyliczenia powyższych czasów przejazdów. Jednak Alstom do tej pory złożył wniosek jedynie o homologację na 160 km/h. PKP InterCity informuje, że nie odbierze takich pociągów i w kwestii prędkości nie pójdzie na kompromisy.

pendolino w polsce

Przedstawiciel Alstorm spokojnie podchodzi do kwestii uzyskania homologacji na 250 km/h.

Zostało to potwierdzone podczas testów prędkości przeprowadzonych na polskich torach w listopadzie ubiegłego roku, gdy skład osiągnął prędkość 293 km/h. Alstom jest również zobowiązany umową do dostarczenia składów wyposażonych i homologowanych zgodnie z polskim systemem sygnalizacyjnym SHP (pozwalającym osiągać maksymalną prędkość 160 km/h) oraz zgodnie z europejskim systemem sygnalizacyjnym ERTMS poziomu 2.” – powiedział Dyrektor Zarządzający Alstom Transport w Polsce Nicolas Halamek

Gdy Alstorm nie dostarczy odpowiednich dokumentów, PKP InterCity będzie naliczać kary. Jednak przewoźnik będzie miał również dodatkowy problem, gdyż do tej pory nie powstał awaryjny rozkład jazdy, który mógłby wejść w życie bez nowych pociągów. Jednak rzecznik prasowy przewoźnika zapewnia nas, że wszystko przebiega zgodnie z planem,

Chciałabym podkreślić, że grudniowy wyjazd pociągów Pendolino na tory, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, nie jest zagrożony. PKP Intercity jest gotowe do wdrożenia nowego produktu zgodnie z harmonogramem. Spółka zamówiła trasy u zarządcy infrastruktury (PKP PLK), prowadzi rekrutację do drużyn konduktorskich i szkoli maszynistów. Na warszawskim Grochowie powstało już także centrum do serwisowania pociągów – powiedziała Spider’s Web Zuzanna Szopowska, Rzecznik prasowy PKP Intercity.

Dołącz do dyskusji