Serwis internetowy ZUS-u nie działa jak powinien, ale nie rzucajmy kamieniami

Artykuł/Technologie 04.04.2014
Serwis internetowy ZUS-u nie działa jak powinien, ale nie rzucajmy kamieniami

Serwis internetowy ZUS-u nie działa jak powinien, ale nie rzucajmy kamieniami

Wczoraj otrzymaliśmy maila od naszego Czytelnika, w którym zwraca uwagę na liczne problemy z działaniem strony internetowej ZUS-u. Do wiadomości dołączone zostały zrzuty ekranu potwierdzające opisywaną sytuację. Skontaktowaliśmy się z rzecznikiem prasowym Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, aby zapytać, dlaczego strona działa tak słabo.

Nasz Czytelnik (imię i nazwisko do wiadomości redakcji) zwrócił nam uwagę na dwa problemy. Pierwszy dotyczył przeglądarki Chrome i wbudowanej w nią wtyczki Adobe Flash Player. W trakcie wypełniania formularzy na stronie internetowej ZUS-u pojawia się komunikat, według którego wbudowany w Chrome’a flash player nie jest obsługiwany i konieczna jest instalacja zewnętrznego pluginu, aby formularz był prawidłowo obsługiwany.

zus-pue-chrome

Nigdy nie spotkałem się z podobnym komunikatem na innych stronach i też nie miałem problemów z działaniem flasha w przeglądarce od Google. Poza tym Chrome to druga najpopularniejsza przeglądarka desktopowa w Polsce, więc w praktyce problem dotyczy wielu osób. W pierwszej chwili pomyślałem: na to idą moje pieniądze? Jednak postanowiłem o to zapytać u źródła. Odpowiedzi okazały się… rzeczowe i konkretne.

– Niestety wbudowany w przeglądarkę Chrome Flash Player miał błędy, które zostały ujawnione podczas korzystania z formularzy elektronicznych na pue.zus.pl przez użytkowników. Podstawowym błędem w Chrome (przy korzystaniu z wbudowanego Flash Playera) był błąd samoistnego przesuwania/zmiany daty. Związane to było z niepoprawną interpretacją stref czasowych dla kontrolki daty. Poprawnie wpisana data do pola na formularzu, podczas zapisu informacji z formularza do bazy danych ulegała automatycznie modyfikacji (bez wiedzy i ingerencji użytkownika). Problem dotyczył wszystkich pól typu „data” występujących na formularzu. Jest to istotny problem dla formularzy stosowanych w Zakładzie, bo zmiana np. daty urodzenia, często występującej w różnego typu wnioskach, (choćby o jeden dzień) powoduje już niezgodność z PESEL-em, co w konsekwencji powoduje błąd walidacji uniemożliwiający złożenie dokumentów. Eliminacja tej sytuacji możliwa była tylko poprzez wyłączenie wbudowanego Flash Playera i instalację standardowego plugina ze strony Adobe – zdradził w rozmowie z nami Radosław Milczarski z biura prasowego ZUS.

Dodatkowo, jak udało nam się dowiedzieć, w przypadku korzystania użytkowników z wbudowanego w Chrome’a flasha, w formularzach nie działa także klawisz backspace i niepoprawnie zachowują się kontrolki typu „listy” z dynamicznie zasilanymi danymi podczas uruchamiania formularza. Dlatego Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdecydował się na zablokowanie wbudowanego pluginu, jednocześnie pozwalając użytkownikom korzystać z Chrome’a, o ile zainstalują zewnętrzną wersją flasha. Warto też zauważyć, że komunikat zawiera link do informacji o tym, jak odpowiednio skonfigurować Chrome’a, aby działał w stronach ZUS-u. Dodatkowo rzecznik instytucji zwrócił uwagę także na to, że samo Adobe informuje o tym, aby deweloperzy instalowali właśnie zewnętrzny plugin z debuggerem.

Trudno kłócić się z takimi stwierdzeniami i jeśli rzeczywiście wewnętrzny plugin powoduje błędy, które mogą się okazać problematyczne dla użytkowników, to lepiej go wyłączyć. Zapewniono mnie także, że w przyszłości nie jest wykluczana obsługa wewnętrznego pluginu flasha w Chrome, ale musiałby zostać przeprowadzone odpowiedni testy, sprawdzające czy nie powoduje on błędów.

Drugi problem dotyczył przeglądarki Internet Explorer.

W wymaganiach Nowego Portalu Informacyjnego ZUS-u można przeczytać, że wspieranie są następujące przeglądarki: Internet Explorer od wersji 8., Firefox od wersji 6. oraz Chrome od 8. edycji. Nasz Czytelnik, pomimo korzystania z IE 11, a więc podobno obsługiwanej wersji przeglądarki, trafiał na komunikat błędu, w którym napisane było, że jego program nie spełnia minimalnych wymagań.

zus-pue-ie

Dlaczego?

– Wyświetlanie komunikatu o nieobsługiwanej przeglądarce (można go jednak pominąć i wówczas portal działa prawidłowo) wynika z „przedstawiania się” przeglądarki IE11 jako Mozilla/5.0. Jest to problem zdiagnozowany przez ZUS i przewidziany do poprawy w najbliższym czasie. Wymaga jednak ingerencji wykonawcy portalu – powiedział nam Radosław Milczarski.

Czyli w skrócie – problem znamy, zamierzamy go poprawić, ale jeszcze nie wiemy kiedy. Nie popadajmy w paranoję. Komunikat nie jest jakimś ogromnym problemem i spokojnie można go pominąć.

W tym momencie przyszła mi do głowy jedna rzecz. Wiemy, że ZUS nie ma – mówiąc delikatnie – najlepszego marketingu. W pierwszej chwili sam pomyślałem, że to skandal, że strona internetowa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie działa prawidłowo, a przecież zostały na to przeznaczone pieniądze podatników, a więc też moje. Tymczasem okazało się, że są ku temu dość mocne podstawy i nie ma sensu bić piany tylko dlatego, że jechanie po ZUS-ie jest modne. To przy okazji dobra rada dla internetowych pieniaczy – czasami warto ugryźć się w język i dokładnie zbadać sprawę.

Nie zmienia to jednak faktu, że mam nadzieję, iż wkrótce ZUS naprawi wszystkie błędy na swojej stronie, bo po prostu nie powinny mieć miejsca. Mam też nadzieję, że naprawa usterek nie będzie kosztować np. 49 mln zł, jak portal dla bezdomnych, którzy notabene przecież ciągle mają dostęp do Internetu.

Fot. Wikipedia

Dołącz do dyskusji