Moovit – rewolucja w aplikacjach komunikacji miejskiej?

Recenzja/Blog Forum 02.03.2014
Moovit – rewolucja w aplikacjach komunikacji miejskiej?

Moovit – rewolucja w aplikacjach komunikacji miejskiej?

Dwa dni temu przeczytałem na stronie internetowej ZTM Lublin, że nasza komunikacja miejska jako pierwsza w Polsce dostała wsparcie od firmy Moovit, światowego lidera aplikacji mobilnych transportu miejskiego. Bez chwili zastanowienia zdecydowałem się sam przetestować Moovit na iOS 7, bo niestety ilość i jakość aplikacji dedykowana temu systemowi pozostawia wiele do życzenia.

Komunikacja miejska w Lublinie przeżywa od kilkunastu ostatnich miesięcy istny renesans. Wymiana taboru na nowy (autobusy i trolejbusy), usprawnienie działania karty biletu elektronicznego (doładowania przez Internet czy jednorazowe bilety kodowane na karcie). Na wybranych przystankach, głównie w centrum, pojawiły się także elektroniczne wyświetlacze z godzinami przyjazdu poszczególnych autobusów, uwzględniające ich kilkuminutowe opóźnienia. Nie zapomniano także o nowych wiatach przystankowych czy biletomatach. Jednym słowem, komunikacja miejska zmienia się diametralnie, co naprawdę cieszy.

Oczywiście w XXI wieku nie można zapomnieć o rosnącym zainteresowaniu aplikacjami mobilnymi w naszych smartfonach. Na szczęście ZTM Lublin pamięta szczególnie o młodych ludziach korzystających z telefonów komórkowych. Efektem okazało się podjęcie współpracy z kilkoma firmami obsługującymi kupno biletu przez telefon, m.in. mPay, moBILET, SkyCash czy CallPay.

Dokładnie od 27 lutego pasażerowie lubelskiej komunikacji miejskiej jako pierwsi w Polsce mogą w pełni korzystać z dobrodziejstw aplikacji Moovit. Jak napisano na stronie ZTM Lublin:

Aplikacja wykracza poza zwykłą usługę zakupu biletów mobilnych. Oferuje rozkłady jazdy w czasie rzeczywistym, możliwość wyznaczania tras oraz nawigację od punktu A do punktu B. Aplikacja kładzie również nacisk na aspekt współpracy w ramach społeczności pasażerów oraz komunikację między pasażerem a ZTM – pasażerowie mogą wystawiać oceny za jakość usług komunikacyjnych oraz otrzymywać powiadomienia o objazdach czy zmianach w rozkładach.

Internetowa strona Moovit doczekała się już polskiej wersji. Możemy na niej znaleźć kilka podstawowych informacji oraz skromny FAQ. Mobilna wersja strony nie jest jeszcze dostępna w języku polskim.

Uruchamiając aplikację Moobit podajemy swój login oraz email, a także wybieramy interesujący nas kraj i miasto. W przypadku Polski do wyboru mamy nie tylko Lublin, ale także Warszawę, Łódź i Szczecin. Nie sprawdziłem działania aplikacji w tych miastach, bo aktualnie przebywam w Lublinie.

Aplikacja jest strasznie przejrzysta, podzielona na zakładki. Pierwsza, “mapa miasta” jest bardzo dokładna. Zaznaczono na niej nie tylko przystanki komunikacji miejskiej, ale także hotele, kościoły, szkoły czy najbardziej znane zabytki i miejsca w mieście. Dzięki wbudowanemu GPS w telefonie możemy określić swoje położenie i w prosty sposób trafić na najbliższy przystanek lub do innego interesującego nas miejsca.

W zakładce “podróż” możemy zdefiniować miejsce swojej pracy i domu a także wybrać punkt początkowy i docelowy podróży. W tej drugiej opcji wystarczy wpisać dowolną frazę np. fragment nazwy ulicy czy nazwę zabytku by w prosty sposób uzyskać informację z jakiego przystanku i jaką linią autobusową możemy dostać się do punktu docelowego. Trzecia zakładka o nazwie “rozkłady” pozwala nam sprawdzić dokładne godziny odjazdu poszczególnych linii autobusowych czy tramwajowych. W przypadku Lublina, tramwaje zostały zastąpione trolejbusami.

Dzięki aplikacji Moovit będziemy mogli również kupić bilety jednorazowe oraz czasowe. Opcja ta nie jest jeszcze dostępna, ale mam nadzieję, że niedługo będzie uruchomiona. Napisałem w tej sprawie maila do Moovit i czekam na odpowiedź. Mimo, że posiadam “przejazdówkę” zakodowaną na elektronicznej karcie, to chętnie przetestuję taką formę zakupu biletu. Chciałbym także trafić na kontrolerów i zapewne wielkie ich zdziwienie taką formą biletu. Wtedy także zaktualizuję ten artykuł.

Niestety nie dane nam będzie kupić biletów miesięcznych, co na pierwszy rzut oka może wydawać się błędem. Wydaje mi się, że jest to jednak celowy zabieg. Mało kto korzystałby z tej funkcji z powodu dużego kosztu biletu sięgającego kilkudziesięciu złotych.

Każdorazowy zakup biletu ze względów bezpieczeństwa będzie zatwierdzany kodem PIN ustalanym przez pasażera w momencie aktywacji opcji biletów mobilnych w aplikacji Moovit. W przyszłości by móc kupić bilet będziemy musieli najpierw doładować środki na koncie przedpłatowym przelewem elektronicznym bądź zarejestrować swoją kartę płatniczą w systemie.

Bilety skasowane przy pomocy aplikacji Moovit będą zawsze pod ręką wewnątrz zakładki „Moje bilety”. Bilet ważny oznaczony jest kolorem zielonym, gdy czas przejazdu minie, zmieni on kolor na czerwony. Nie radzę więc jazdy na gapę.

Moovit z 3.5 milionem użytkowników jest jednym ze światowych liderów w społecznościowych aplikacjach dedykowanych transportowi publicznemu. Aplikacja jest dostępna w ponad 100 miastach na całym świecie, m.in.: w Nowym Jorku, Londynie, Los Angeles, Paryżu, Madrycie, Barcelonie, Rzymie, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Bogocie, Santiago de Chile, Meksyku, Sydney, Toronto i Tel Awiwie.

Aplikacja jest dostępna bezpłatnie na iOS i Androida.

Więcej informacji na http://www.moovitapp.com/pl

Dołącz do dyskusji

Advertisement