Pojedynek z Dawidem Kosińskim według Czytelników Spider’s Web przegrałem z kretesem. Żaden z dotychczasowych pojedynków SW nie zakończył się tak wyraźną przewagą jednego z blogerów (72 do 28%) jak właśnie mój z Dawidem, na korzyść mojego przeciwnika… No cóż, taka jest cena odważnego kontestowania rzeczywistości 🙂
Mam jednak ciekawe post scriptum do moich wypowiedzi w pojedynku z Dawidem.
Dzisiejsze media technologiczne dominuje wywiad, jakiego udzielili szefowie Apple’a z okazji 30. rocznicy rynkowego debiutu pierwszego komputera Mac. Padają w nim bardzo ciekawe zdania w kontekście tego, o czy z Dawidem dyskutowaliśmy.
Craig Federighi, wiceprezes Apple ds. rozwoju OS X oraz iOS, mówi:
Oczywistym i łatwym jest wrzucenie dotykowego ekranu do komputera PC, ale czy oferuje to odpowiednie doznania? Nie sądzę.
Ciekawe zdanie dorzuca wiceprezes Apple ds. marketingu, Phil Schiller:
Tu nie chodzi o wybór jednego czy drugiego. Żyjemy w świecie, w którym masz telefon, tablet i komputer; nie musisz wybierasz pomiędzy nimi. Ważniejsze jest to, jak bezproblemowo możesz poruszać się pomiędzy nimi. Nie chodzi o to, że jeden używa tylko laptopa, a drugi tylko tabletu. Wcale nie musi tak być.
Trudno o bardziej wyraźne odcięcie się od tego, co próbuje nam wmówić Microsoft – że jednym urządzeniem, które łączy w sobie cechy notebooka i tabletu “załatwi się” wszystkie potrzeby użytkownika. Jest to też bardzo bliskie temu, co sam pisałem w pojedynku:
Konsumenci głosują portfelami – dla nich tablet to tablet, a notebook to notebook. Tych drugich potrzebują coraz mniej, ponieważ większość czynności, które wcześniej wykonywali właśnie na klasycznym przenośnym pececie, teraz mogą wykonać na tablecie i/lub smartfonie.
Zdaję sobie sprawę z tego, że to opinia jednej strony. Jak nikt inny z rynku PC, Apple ma interes w tym, by promować kategorię tabletów nieco kosztem komputerów PC. W końcu ich iPad wciąż definiuje całą kategorię.
Jednak warto spojrzeć na wypowiedź szefów Apple’a także z nieco innej strony. W końcu MacBook Air – podstawowy notebook w ofercie amerykańskiej firmy charakteryzuje się najlepszą dynamiką sprzedaży z całego rynku PC, więc Apple w równym stopniu byłby zainteresowany promocją także tego produktu.
I wydaje mi się, że znacznie bardziej prawdopodobne wydaje się odejście producentów komputerów PC od hybryd, aniżeli debiut Apple’a na rynku hybryd.
To powinno dać Wam wszystkim do myślenia 🙂