W holenderskiej siedzibie TomToma zobaczyliśmy jak się buduje mapy oraz w jaki sposób zbierane są informacje o korkach

W holenderskiej siedzibie TomToma zobaczyliśmy jak się buduje mapy oraz w jaki sposób zbierane są informacje o korkach

W holenderskiej siedzibie TomToma zobaczyliśmy jak się buduje mapy oraz w jaki sposób zbierane są informacje o korkach

Kiedyś pod pojęciem nawigacji satelitarnej kryło się fizyczne urządzenie i jakaś mapa. Obecnie same sprzęty są bardzo podobne do siebie, a kupując nawigację GPS skupiamy się głównie na jakości map oraz dodatkowych usługach, takich jak informacje o utrudnieniach w ruchu czy dane o kontrolach radarowych. TomTom czuje tę zmianę dobrze, co widać po oprogramowaniu i zaawansowanych funkcjach, takich jak Traffic.

W maju tego roku miałem okazję być na premierze nowych urządzeń TomToma. Firma zaprosiła do Amsterdamu przedstawicieli mediów z całego świata. Podczas prezentacji pokazano nowe nawigacje z rodziny GO oraz nowe oprogramowanie i interfejs map. Przy okazji TomTom zaprezentował dwa zegarki dedykowane osobom uprawiającym takie sporty jak: biegi, pływanie i jazda na rowerze.

Przy okazji mojej wizyty w Amsterdamie odwiedziłem siedzibę TomToma, gdzie zaprezentowano sposoby zbierania informacji o aktualnych utrudnieniach w ruchu drogowym oraz pokazano interaktywne mapy najbardziej zakorkowanych miast w Europie. Na jednym z czterech ekranów mogliśmy oglądać sytuację w Warszawie.

tomtom traffic 3

W listopadzie tego roku TomTom opublikował raport dotyczący zakorkowania największych aglomeracji w Europie. Warszawa po raz kolejny zajęła trzecie miejsce i znalazła się na podium tuż za Moskwą i Stambułem pod względem czasu spędzanego przez kierowców w korkach. W drugim kwartale 2013 roku opóźnienie wyniosło 44%. Oznacza to o 44% czasu więcej spędzonego w samochodzie w godzinach szczytu, niż podczas swobodnego, nocnego ruchu.

Nie tylko polska stolica ma problem z korkami. W drugim kwartale pod względem spowolnienia ruchu Warszawę wyprzedziła aglomeracja łódzka.

najbardziej zakorkowane aglomeracje w polsce

Jak działa TomTom Traffic

Nowe urządzenia TomTom GO wyróżniają się zaktualizowaną wersją oprogramowania oraz interaktywnymi mapami. Jednak jedną z najważniejszych usług jest TomTom Traffic, na którą klienci otrzymują dożywotnią licencję.

Aby skorzystać z funkcji Traffic urządzenie musi nawiązać kontakt z Siecią – system aktualizuje dane co dwie minuty i na bieżąco przelicza trasę w poszukiwaniu alternatywnej, szybszej. Dostęp do Internetu nawigacja GPS może uzyskać za pośrednictwem Bluetooth lub dzięki modułowi z kartą SIM. Nowe urządzenia TomTom są wyposażone w kartę SIM, która posiada nieograniczony dostęp do Internetu na terenie Europy. Za połączenie z Siecią nie musimy płacić dodatkowo ani grosza, lecz należy pamiętać, że ta karta SIM może być wykorzystana jedynie do pobierania informacji o ruchu drogowym, a nie np. surfowania po Internecie. Również smartfony z zainstalowaną nawigacją TomTom mogą korzystać z funkcji Trafiic. Połączenie z Internetem będzie w tym przypadku rozliczane według taryfy użytkownika.

tomtom konferencja

„Usługa TomTom Traffic z każdą nową wersją oferuje więcej możliwości i większą precyzję” — powiedział nam Ralf-Peter Schäfer, szef TomTom Traffic. — „Najnowsza wersja usługi jest tak dokładna, że może wskazać precyzyjną lokalizację korka. Nowa funkcja ostrzegania o niespodziewanym korku wcześniej pokazuje, gdzie znajduje się zator i zaleca zwolnienie, jeśli kierowca jedzie zbyt szybko. Szczegółowe informacje o warunkach na drodze sprawiają też, że podróże stają się bezpieczniejsze i bardziej przewidywalne”.

Nowe funkcje TomTom Traffic

TomTom położył duży nacisk na szybkie informowanie o zatorach na trasie. Gdy na drodze szybkiego ruchu dochodzi do wypadku, prawdziwe niebezpieczeństwo dopiero się zaczyna. Samochodom oraz podróżnym, którzy wzięli udział w kolizji pomogą już tylko służby ratunkowe i porządkowe, jednak spore zagrożenie czyha na inne osoby jadące tą samą trasą.

Kolejne samochody mogą najeżdżać na te, które się zatrzymały z powodu nagle powstałego korka. Tak dochodzi do olbrzymich karamboli, które są niebezpieczne dla życia i zdrowia podróżnych, a dodatkowo ich rozładowanie jest bardzo czasochłonne.

Dzięki połączaniu z Siecią nawigacje TomTom z usługą Traffic informują kierowcę nie tylko o nagłym korku, ale również o tym, że zbliża się on do takiej sytuacji na drodze i ostrzegają, gdy prędkość z jaką najeżdża jest za duża.

Według danych Komendy Głównej Policji, w 2012 roku doszło do 37046 wypadków drogowych i zgłoszono 339581 kolizji drogowych. Najwięcej wypadków było pomiędzy godziną 14:00 a 19:00, czyli w tzw. okresie popołudniowego szczytu. Najczęstszą przyczyną wypadków w Polsce jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, jednak jednym z najczęstszych powodów występowania kolizji na prostych odcinkach drogi jest niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Ze względu na te dane TomTom położył duży nacisk podczas rozwijania technologii Traffic na szybkie informowanie kierowców o powstających korkach.

jak powstają mapy

Wszystkie nowe nawigacje TomTom GO 400, GO 500, 5000 i GO 600, 6000 są wyposażone w TomTom Traffic. Mają również opcję ostrzegania przed „niespodziewanymi korkami”.

Nowa funkcja Traffic nie tylko szybko informuje o korkach, ale również o innych nieutrudnieniach w ruchu. Usługa automatycznie wykrywa zamknięte drogi oraz te, na których prowadzone są roboty powodujące utrudnienia dla kierujących. Funkcja ta obejmuje autostrady oraz drogi drugorzędne, które TomTom uznał jako kluczowe.

Dzięki predykcyjnej ocenie przepływu ruchu, dostawcy aplikacji nawigacyjnych, partnerzy z branży motoryzacyjnej oraz agencje rządowe będą mogły przewidywać korki występujące na drogach oraz prognozować prędkość jazdy przez zatłoczone drogi. Będzie to automatycznie nie tylko polepszało obliczenia najszybszej trasy, ale równiez pozwoli na barziej precyzyjne oszacowanie czasu przyjazdu.

Jak powstają mapy

Mapy, z którymi możemy obcować w nawigacjach GPS składają się z kilku warstw. W przypadku TomToma mówimy o czterech. Pierwsza warstwa to podstawowe mapy drogowe. Na nią nanoszone są zarchiwizowane dane o rzeczywistych prędkościach, utrudnieniach w ruchu, zamkniętych drogach oraz godzinach szczytu dla danych tras, które stanowią drugą warstwę. Dane te pozwalają na wytyczenie najszybszej trasy na podstawie historycznych informacji o najbardziej lub najmniej zakorkowanych drogach.

TomTom ma specjalne samochody, które wykorzystuje do tworzenia map. Pojazdy wyposażono w szereg urządzeń służących do rejestracji pokonywanej trasy. Jest to m.in. kamera z polem widzenia 360 stopni oraz laserowe skanery, które mają za zadanie określenie odległości różnych obiektów od pojazdu. Głównym zadaniem samochodów pomiarowych TomTom jest zbieranie informacji o elementach infrastruktury drogowej, ograniczeniach prędkości, znakach dotyczących kierunków i miejscowości oraz dokładnym rozrysowaniu pasów na szerokich drogach i dużych skrzyżowaniach.

samochod tomtom

Kolejną, trzecią warstwę stanowią informacje od społeczności użytkowników MapShare. Klienci mogą wprowadzać własne poprawki do map i dzielić się nimi z innymi kierowcami oraz producentem map.

Czwarta warstwa składa się z analizowanych na bieżąco danych w ramach funkcji TomTom Traffic.

Usługa Traffic zbiera dane od innych użytkowników nawigacji TomTom, oraz nawigacji na roamingu, czyli od zagranicznych kierowców. Dodatkowo przetwarzane są dane, które dostarczają floty samochodowe, system IQ Routes, GDDKiA oraz firmy zewnętrzne. Również użytkownicy nawigacji TomTom w smartfonach oraz we wbudowanych fabrycznie nawigacjach biorą udział w wymianie informacji i udoskonalaniu usługi Traffic.

tomtom traffic czujniki

Gdy byłem w siedzibie TomToma w Amsterdamie opowiadano mi również o innych metodach pozyskiwania informacji, m.in. dzięki czujnikom wbudowanym w nawierzchnię drogową.

TomTom w Polsce

Od 12 lat w Łodzi zespół TomTom rozwija technologię MoMa (Mobile Mapping) oraz pozyskiwania danych nawigacyjnych z danych obrazowych i laserowych. Firma stosuje najnowsze techniki sztucznej inteligencji i zaawansowane sposoby przetwarzania sygnałów. Łódzki zespół opracował rozwiązania chronione dziesięcioma patentami i około setką wniosków patentowych, które są w procesie przyznawania.

nawigacje tomtom

Do zespołu należy ponad 150 inżynierów, którzy zajmują się tworzeniem oprogramowania, testowania i przetwarzania sygnałów. To tutaj tworzone są dane dla samochodów autonomicznych, systemy sterowania silnikami w ciężarówkach, które pozwalają oszczędzać paliwo, czy też dane dla systemów wspierających kierowców w prowadzeniu pojazdów.

TomTom Łódź konkuruje z zespołami informatycznymi Google Maps i Nokia Maps oraz współpracuje z Apple Maps. Dostarcza również swoje produkty największym producentom samochodów: Mercedes Daimler, BMW, Toyota, Renault i wielu innym.

Konkurs TomTom i Spider’s Web

Przypominam o trwającym konkursie w którym do wygrania są dwie nawigacje GPS: TomTom GO 5000 oraz GO 500. Szczegóły znajdziecie na tej stronie. Na przesłanie zgłoszenia do konkursu macie czas do 18 grudnia 2013 (środa) do godziny 23:59.

Czytaj również: Sprawdzamy TomTom GO 5000 – recenzja Spider’s Web.

* powyższy artykuł jest częścią większej akcji marki TomTom na Spider’s Web. Zleceniodawca nie miał wpływu na jego treść, ani nie widział go przed publikacją. 

Dołącz do dyskusji

*/ ?>
Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
Advertisement