Aktualizacja: UOKiK ukarał organizatora SMS-owego konkursu BMW od Orange, który wprowadzał konsumentów w błąd

Artykuł/Operatorzy 04.11.2013
Aktualizacja: UOKiK ukarał organizatora SMS-owego konkursu BMW od Orange, który wprowadzał konsumentów w błąd

Aktualizacja: UOKiK ukarał organizatora SMS-owego konkursu BMW od Orange, który wprowadzał konsumentów w błąd

Drugą edycję loterii BMW od Orange prowadziła firma Internetq Poland. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał ją za wprowadzanie w błąd uczestników, a Sąd tę decyzję podtrzymał.

Decyzja Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczyła decyzji Prezes UOKiK z grudnia 2011 roku. Wtedy też Urząd stwierdził, że SMS-y wysyłane do konsumentów przez organizatora – Internetq Poland – wprowadzały w błąd. Wiadomości te miały zachęcić do udziału w loterii BMW od Orange Edycja Druga. Treść SMS-ów wskazywała na to, że odbiorca wygrał już BMW i musi tylko wysłać wiadomość zwrotną w celu potwierdzenia lub też weryfikacji.

Było to jawne wprowadzanie odbiorcy w błąd, gdyż wysłanie odpowiedzi na taką wiadomość dopiero rozpoczynało właściwy udział w loterii i zgłaszano w ten sposób chęć udziału w losowaniu.

W związku z powyższym UOKiK nałożył na Internetq Poland karę blisko 340 tys. zł, a teraz SOKiK podtrzymał tę decyzję – wyrok z 29 października 2013 r. (XVII AmA 41/12) nie jest prawomocny i firmie przysługuje apelacja.

Wywoływanie wrażenia, że konsument już uzyskał nagrodę, uzyska ją bezwarunkowo lub po wykonaniu określonej czynności, np. po wysłaniu smsa lub wykonaniu telefonu, gdy w rzeczywistości odbywa się to na innych zasadach, jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą agresywną praktykę rynkową. – czytamy w oficjalnym komunikacie UOKiK-u

Przyznam, że cieszy mnie fakt, iż UOKiK dobrał się do konkursów i loterii organizowanych przez operatorów. Tak jak jestem w stanie zrozumieć, że małe firemki o podejrzanej przeszłości próbują zrobić bezczelny zamach na nasze portfele za pośrednictwem SMS-ów, tak nie godzę się na podobne praktyki w wykonaniu operatorów.

Swego czasu pracowałem w serwisie telefonów komórkowych i obcowałem z wieloma klientami, którzy dali się naciąć na przeróżne akcje operatorów. Czasem wystarczył jeden wysłany SMS, zby stracić z konta niezłą sumkę.

Uważam, że firma taka jak Orange, czy jakikolwiek inny operator podpisując z klientem umowę staje się jego partnerem. Partnerem w interesach. To niedopuszczalne, żeby jedna ze stron, którą wybraliśmy i z którą związaliśmy się terminową umową, próbowała nas oszukać w trakcie, gdy jesteśmy dla siebie partnerami. A oszustwem jest informowanie drugiej strony, że wygrała samochód w loterii i musi go już tylko odebrać.

To naganne praktyki i żałuję tylko, że w tym przypadku obrywa Internetq Poland, a nie Orange. Sama kara też jest śmiesznie mała.

Aktualizacja

Po publikacji tego wpisu skontaktował się z nami Wojciech Jabczyński – Rzecznik prasowy Orange i dodał swój komentarz do wyżej przedstawionej sprawy.

„Orange Polska dogłębnie przeanalizowała sytuację, która była związana z zakwestionowaną przez UOKiK loterią i od tej pory nie prowadzimy już tego typu konkursów SMS-owych. Wyciągnęliśmy też wnioski dotyczące współpracy z naszymi partnerami, którzy są zdecydowanie lepiej kontrolowani. Dlatego jesteśmy przekonani, że taka sytuacja już się nigdy nie powtórzy. Jeszcze raz przepraszamy naszych klientów, którzy poczuli się skrzywdzeni podczas loterii organizowanej przez firmę Internetq Poland.” – Wojciech Jabczyński – Rzecznik prasowy Orange

Zdjęcie BMW M3 GTS pochodzi z serwisu Shutterstock. 

Dołącz do dyskusji

*/ ?>
Advertisement