„Windows Phone 8? BlackBerry 10? A co to takiego?”

News/Sprzęt 12.04.2013
„Windows Phone 8? BlackBerry 10? A co to takiego?”

„Windows Phone 8? BlackBerry 10? A co to takiego?”

Wygląda na to, że tak zwany „plankton” wśród mobilnych systemów operacyjnych ma się jeszcze gorzej, niż powszechnie się uważa. Znaczna część Amerykanów nie tylko nie ma zamiaru kupować smartfonów z systemami innymi, niż iOS czy Android, ale wręcz nie ma pojęcia, że takowe istnieją.

Astronomiczne pieniądze na kampanie reklamowe. Kupowanie sponsorowanych artykułów i opinii. Niesamowicie wysoka obecność w Internecie. O Windows Phone mówi się szczególnie dużo, mimo iż udziałów na rynku nieco mniej. BlackBerry generuje nieco mniej tak zwanego, buzzu, ale również jest o nim głośno.

Microsoft wręcz pali pieniędzmi w piecu. Warto przypomnieć, że angażuje on aktorów, artystów muzycznych i znanych w Stanach Zjednoczonych sportowców do promowania swojego mobilnego systemu. Nawet odważył się na porównanie z Samsungiem Galaxy S III, by pokazać, że w niektórych aspektach jego produkt jest wręcz lepszy od androidowego megahitu.

Tymczasem MKM postanowiło zbadać świadomość amerykańskich konsumentów. W okresie pomiędzy siódmym marca a drugim kwietnia wypytano 1500 amerykańskich konsumentów na temat mobilnych systemów operacyjnych. Wyniki są, dla Microsoftu i BlackBerry, tak po prostu, zatrważające.

60,5 procent badanych konsumentów nie tylko nie zamierza kupować smartfonów z Windows Phone 8, ale wręcz… nie ma pojęcia, że takowe istnieją i są w ofercie. Co jeszcze gorsze, 63,9 procent badanych zupełnie nie jest ciekawa alternatywy oferowanej przez Microsoft i nawet mimo braku wiedzy o jej istnieniu, nie zamierza się z nią zapoznawać. Jest Samsung Galaxy, jest Apple iPhone. Więc… „po co?”.

BlackBerry Jam Europe ik_wynik

Co ciekawe, wśród osób, które są świadome istnienia Windows Phone 8, mało kto potrafi wymienić który producent smartfonów wykorzystuje ów system w swoich urządzeniach. Tylko 19 procent respondentów wie, że Nokia stosuje system Microsoftu, 26 procent jest świadoma Samsungów z Windows Phone 8 i 21 procent wie, że takowe urządzenia ma w swojej ofercie HTC.

Jeszcze większa katastrofa wizerunkowa spotkała BlackBerry. Firma ta niedawno powstała, niczym Feniks z popiołów, i zaprezentowała smartfon Z10 z bardzo ciekawą, innowacyjną platformą BlackBerry 10. Nie zabrakło kampanii reklamowej. Tymczasem 82,6 procent Amerykanów uczestniczących w badaniu nie ma pojęcia o premierze systemu BlackBerry 10. 13 procent jest świadomych premiery tego systemu na amerykańskim rynku.

To właściwie złe wieści dla wszystkich. Tak małe zainteresowanie klientów markami odmiennymi niż Apple i Samsung tylko umacnia ich pozycję. Co oznacza, że dla konkurentów jest coraz mniej miejsca i mają oni coraz mniejsze szanse na bycie istotnymi graczami na rynku. A do czego prowadzi brak zdrowej konkurencji? Tego chyba nie trzeba wyjaśniać…

Maciek Gajewski jest dziennikarzem, współprowadzi dział aktualności na Chip.pl, gdzie również prowadzi swojego autorskiego bloga.

Dołącz do dyskusji