Cyfrowy Polsat i ipla mają się świetnie, ale zagraża im cyfrowa telewizja naziemna

Felieton/RTV 13.03.2013
Cyfrowy Polsat i ipla mają się świetnie, ale zagraża im cyfrowa telewizja naziemna

Cyfrowy Polsat i ipla mają się świetnie, ale zagraża im cyfrowa telewizja naziemna

Cyfrowy Polsat oraz należący do niej serwis VOD ipla mogą pochwalić się niezłymi wynikami. Najnowsze dane też są optymistyczne, jeśli chodzi o adaptację nowoczesnych rozwiązań wśród abonentów spółki. Nie wszystko jest jednak takie różowe.

Platforma Cyfrowego Polsatu nie powinna obawiać się nc+, czyli połączonej platformy Cyfry+ oraz telewizji n. Słoneczny operator posiada – według własnych szacunków – aż 32 procent udziałów w rynku płatnej telewizji w Polsce. Kablówki stanowią 41% , pozostali operatorzy satelitarni 25%, a IPTV 2%.

Obaw ze strony nowej platformy nie powinien mieć także ze względu na swoich abonentów. Nc+ stawiać będzie prawdopodobnie na widzów z zasobniejszym portfelem, pragnącym korzystać z opcji premium. Cyfrowy Polsat łącznie posiadał pod koniec czwartego kwartału 2012 roku 3,566 milionów abonentów (14 tysięcy więcej niż rok wcześniej i o 8 tysięcy więcej niż kwartał wcześniej) z czego 2,761 miliona korzysta z Pakietu familijnego lub wyższego, a 805 tysięcy z pakietu Mini.

Cyfrowemu Polsatowi najbardziej zagraża cyfrowa telewizja naziemna. Szczególnie abonenci pakietu Mini, mogą zdecydować się na rezygnację z płatnych usług na rzecz darmowej oferty DVB-T. Grupa doskonale zdaję sobie z tego sprawę, czego dowodem jest obecność dekoderów do odbioru telewizji mobilnej w sieci sklepów Biedronka.

Najbardziej optymistyczne dane z Cyfrowego Polsatu dotyczą aspektów technicznych. Około 69% abonentów wyposażonych jest w dekodery HD. To całkiem sporo zważywszy na to jak długo Polsat opierał się wprowadzeniu kanałów w wysokiej rozdzielczości do swojej oferty. Blisko pół miliona abonentów korzysta także z oferty multiroom.

Świetne wyniki zanotowała także oferta internetu od Cyfrowego Polsatu. Na koniec ubiegłego roku z mobilnego internetu, w tym LTE, korzystało 150 tysięcy abonentów, w ciągu trzech miesięcy przybyło 33,2 tys. abonentów. Rok do roku jest to przyrost aż o 77 tysięcy abonentów. Grupa nie zanotowała wzrostów jeśli chodzi o abonentów telefonicznych.

ipla coraz bardziej mobilna, coraz częściej płatna

Cyfrowy Polsat to także ipla. Ta platforma VOD lub jak nazywa ją sama grupa – internetowa platforma telewizyjna, zakończyła rok 2012 z 2,3 milionami aktywnych użytkowników, milionem pobrań aplikacji na Androida oraz ponad 500 tysiącem pobrań na pozostałe platformy iOS i Windows Phone. Prawie 50% ruchu generowanego w usłudze pochodzi z urządzeń mobilnych oraz Smart TV.

ipla oferuje użytkownikom zarówno treści bezpłatne z reklamami, jak i wiele treści płatnych. Obecnie 15% przychodu pochodzi z zakupu treści, pozostała część pochodzi z reklam. Nie można więc powiedzieć, że płatny model się nie sprawdza – nie jest on jeszcze popularny, ale część osób decyduje się na korzystanie z płatnych pakietów czy dostępu do pojedynczych materiałów wideo.

Cyfrowy Polsat ma ugruntowaną pozycję zarówno jeśli chodzi o rynek płatnej telewizji, jak i serwisy VOD. Rozwija także swoją ofertę internetową. Według zapowiedzi firmy, w najbliższych miesiącach grupa będzie jeszcze mocniej stawiać na usługi łączone. Największym problemem będzie walka o użytkowników przechodzących z naziemnej telewizji analogowej do cyfrowej telewizji. Kolejnym wyzwaniem jest przekonanie użytkowników do płacenia za treści wideo w sieci.

Z tym problemem boryka się jednak większość grup medialnych na rynku.

Dołącz do dyskusji

Advertisement