Oni ogarniają Facebooka

Felieton/Social media 14.03.2013
Oni ogarniają Facebooka

Oni ogarniają Facebooka

Sieci społecznościowe to często niedocenione i niewykorzystane narzędzie. Na całe szczęście coraz częściej trafiają się firmy, które potrafią je dobrze wykorzystać.

Często jest tak, że lajkuję pewne strony na Facebooku lub zaczynam je followować na Twitterze, aby być na bieżąco z ofertą danej firmy. Chcę być informowany o nowych produktach i usługach. Chcę wiedzieć o planowanych przerwach technicznych i niespodziewanych awariach. Przyznam, że gdy zakładałem konto na Facebooku to właśnie takich kontaktów pomiędzy marką a klientem oczekiwałem.

Byłem przekonany, że narzędzia społecznościowe ułatwią życie klientowi, a zarazem są doskonałym kanałem komunikacyjnym dla dużej marki. Właściciel fanpage’a może dotrzeć do wszystkich fanów lub porozmawiać z każdym z osobna. To genialne narzędzie i szkoda, że wiele firm nie potrafi go wykorzystywać.

Zwykle po tym jak polubię jakąś oficjalną stronę na Facebooku, która reprezentuje interesującą mnie firmę zaczynam być zalewany śmiesznymi materiałami i głupawymi pytaniami. Wiem, że LOLcontent rządzi w sieci, ale trzeba przy tym zachować jakieś granice przyzwoitości. Traktowanie wszystkich swoich klientów jak dzieci z przedszkola lub podstawówki nie jest dobrym wyjściem. Social media są dla wszystkich, zatem i to co ląduje na tablicach markowych fanpage’y powinno być na tyle zróżnicowane, aby miało szansę zaciekawić większe grono odbiorców czyli obecnych lub potencjalnych klientów.

Nie będę tutaj podawał złych przykładów prowadzenia firmowych profili na Facebooku. Każdy z nas zna takich dziesiątki. Ale wytypowałem moje top 3 + jedno wyróżnienie. Niech te przykłady będą wzorem dla innych graczy z branży.

Wyróżnienie – Flaris LAR 1

Flaris Lar 1

Doceniam to w jaki sposób twórcy Flaris LAR 1 prowadzą swój fanpage na Facebooku. O tym małym odrzutowym polskim samolocie pisałem już na Spider’s Web dobrych kilka miesięcy temu.

Co urzekło mnie w facebookowej stronie Flarisa? To, że ma  niewielu fanów, a jest systematycznie aktualizowana i pojawiają się na niej ważne informacje dla osób zainteresowanych losami samolotu. Dodatkowo zorganizowano konkurs na projekt malowania samolotu i internauci nadsyłają swoje prace, które później trafiają na ów fanpage.

Nie ma śmiesznych zdjęć z samolotami, wypadkami i wpadkami, które mogłyby generować falę lajków. Jest to po prostu merytoryczny fanpage dla fanów Flarisa.

 

Trzecie miejsce – Manta Multimedia

Profil Manty dostarcza nie tylko informacji o produktach jak i ich specyfikacji oraz cenach, ale również wiele innych informacji związanych z marką. Firma zdradza m.in. to gdzie powstają jej produkty oraz w cywilizowany sposób animuje fanów do udziału w ankietach i często podsyła ciekawe okołotechnologiczne newsy.

manta facebook

Jednak szczególnie jeden ruch Manty zasługuje na uwagę. Ostatnio na profilu pojawił się wpis, pod którym fani marki mogli zadawać pytania bezpośrednio do prezesa Manta Multimedia, Bogdana Wicińskiego. Niestety nie pojawiło się zbyt wiele zapytań, ale i tak prezes odpisał każdemu z fanów z osobna. Pomysł na AMA z prezesem firmy na fanpage’u oceniam bardzo dobrze, mimo, że zainteresowanie nie było zbyt duże, ale to nie jest już winą Manty. Niemniej jednak prezes Wiciński zapowiedział swoją gotowość, że z chęcią odpowie na wszystkie kolejne pytania fanów. Lubię to!

 

Miejsce drugie – Lenovo Polska

Ta firma ma naprawdę porządny profil. Nie ukrywam, że oczarowali mnie swego czasu przebojowym zagraniem wobec jednego z fanów. Uczeń wysłał do Lenovo atrapę laptopa wykonaną w szkole na zajęciach technicznych. Zdjęcie notebooka trafiło na fanpage’ową tabicę a następnie firma zdecydowała się docenić młodego fana i też wysłała mu swój komputer. Oczywiście tym razem to nie była już atrapa. Tę historię opisałem jakiś czas temu na Spider’s Web.

Kartonowy laptop Lenovo

Od tamtego czasu śledzę poczynania Lenovo na Facebooku. Muszę przyznać, że nie rozczarowałem się ani razu. Lenovo wrzuca bardzo dużo merytorycznych wpisów prezentujących ich ofertę i nowe produkty. Dodatkowo organizowane są konkursy i fani mogą liczyć na rzeczowe nagrody.

Warto też zauważyć, że Lenovo bardzo sprawnie odpowiada na wszystkie pytania i reklamacje klientów. Dzięki czemu fanpage służy im nie tylko do promocji własnej marki, ale utrzymywania kontaktu z obecnymi jak i nowymi klientami.

 

Miejsce pierwsze – Lotnisko Chopina

Pierwsze miejsce w moim osobistym rankingu zajmuje profil lotniska Chopina w Warszawie. Jest on dla mnie wyznacznikiem tego, jak powinno wykorzystywać się potencjał mediów społecznościowych.

Na profilu zawsze znajdują się aktualne informacje o warunkach pogodowych, co może się okazać przydatne nie tylko dla osób powracających do kraju z dalekich wypraw. Lotnisko powiadamia o wszystkich utrudnieniach w ruchu lotniczym oraz o nieprzewidzianych sytuacjach. Dodatkowo fani lotnictwa mogą podziwiać fotografie wyjątkowych maszyn, które przewijają się przez warszawskie lotnisko. Port lotniczy na swoim Faceboooku umieszcza również bieżące informacje o nowym sprzęcie jaki zasilił ich zaplecze techniczne.

Jeżeli często podróżujecie to polecam również śledzić Lotnisko Chopina na Twitterze, gdzie publikowane są wszystkie informacje o opóźnionych lub anulowanych lotach. Osoby opiekujące się sieciami społecznościowymi portu lotniczego mają też miły nawyk i odpowiadają na tweety z aplikacji Foursquare, którymi podróżni meldują się na terenie lotniska.

lotnisko chopina twitter

Oj, chciałbym, żeby na Facebooku było więcej takich stron. Mam już dosyć pytań o to co jadłem, jak spałem i czy lubię wysyłać SMS-y. Może, niektórym odpowiada taka dziecinada. Mnie nie. Ja używam social mediów do pracy.

Dołącz do dyskusji

Advertisement