Reklama mobilna według Opery – Android dogania iOS!

News/Sprzęt 07.02.2013
Reklama mobilna według Opery – Android dogania iOS!

Reklama mobilna według Opery – Android dogania iOS!

Po każdym kwartale Opera analizuje trendy ostatnich trzech miesięcy dotyczące reklamy mobilnej na całym świecie. Wyniki zbierane są w raporcie „State of Mobile Advertising”. Zawierają one informacje na temat statystyk kampanii reklamowych, przychodów i trendów oparte na danych pochodzących z platformy reklamowej Opery dla urządzeń mobilnych. Źródłem jest niemal 12 tysięcy stron mobilnych oraz aplikacji generujących ponad 50 miliardów odtworzeń miesięcznie. Przychód z reklam szacowany jest na 400 milionów dolarów.

Najważniejsze trendy, które można zauważyć to:

  • Ostatni kwartał był rekordowy. Pod względem ilości wyświetleń oraz przychodu dwukrotnie wyprzedził on każdy z poprzednich okresów. Odwzorowuje to szaleństwo zakupowe, które zawsze ma miejsce przed świętami Bożego Narodzenia.
  • Android na fali. Z pewnością jest to związane z premierą telefonu Samsung Galaxy S III. Platforma iOS nadal jest na czele pod względem przychodu, jednak smartfony oparte na Androidzie znajdują się zaledwie 2% za iPhone’ami pod względem ilości wyświetleń.
  • Multimedia najczęściej wyświetlanymi danymi. Użytkownicy telefonów wykorzystują internet w smartfonach głównie do przeglądania zdjęć, oglądania filmów lub słuchania muzyki generując ponad jedną piątą wszystkich wyświetleń.
  • Rynek amerykański się zmniejsza, pozostałe zwiększają. Liczba wyświetleń reklam w Ameryce Północnej spadła o 8 punktów procentowych (z 73% na początku roku do 65%).Inne, np. rynek rosyjski od początku drugiego kwartału do końca roku zanotował wzrost o aż 60%. Wszystko dzięki rozpowszechnieniu się telefonów z systemem Android.

Dzięki danym zebranym przez Operę można wskazać także zwycięzców w kilku kategoriach.

  • Najlepszy nowy smartfon – iPhone 5

Smartfon, który miał premierę na początku ubiegłego roku uzyskał 16,1-procentowy udział wszystkich smart fonów z jabłkiem w logo. Samsung Galaxy S III, którego premiera miała 4 miesiące później (maj) uzyskała wynik 8% wszystkich telefonów wyposażonych w system operacyjny Android.

  • Największa ilość wyświetleń reklam – platforma iOS

Na iPhone’ach wyświetlona została niemal połowa wszystkich reklam (44,4%), na Androidzie było to 29%.

  • Najwyższy wskaźnik CPM – iPad

iPad wyraźnie zdeklasował swoich rywali.

  • Najszybszy wzrost rynkowy – Rosja oraz Ukraina

Sąsiedzi zza wschodnich granic odnotowali najwyższe wzrosty pod względem ilości wyświetlonych reklam. W porównaniu do początku ubiegłego roku ilość wyświetlonych reklam wzrosła niemal dwukrotnie.

  • Triumf multimediów

Aplikacje takie jak Pandora, Shazam czy Slacker Radio na czele. Kategoria Muzyka, Wideo i Media wygenerowały łącznie niemal jedną czwartą wszystkich wyświetleń reklam.

  • Najbardziej kreatywna reklama – „Build a car”

Najbardziej innowacyjna reklama przypadła dla koncernu samochodowego Kia. Użytkownik mógł zmodyfikować samochód wybierając m.in. jego typ oraz kolor.

  • Gry na czele

Najbardziej efektywne kampanie przeprowadzane były w obrębie gier. Współczynnik CTR wynoszący 2,1%  wskazuje, że nowe możliwości targetowania reklam przynoszą pożądane efekty.

  • Najszybciej rozwijająca się kategoria – sport

Kategoria zanotowała 10-procentowy wzrost z 4 do 14% pod względem przychodu.

Opera posiada najbardziej rozbudowaną i miarodanją platformę na świecie oferującą deweloperom szereg narzędzi dotyczących mobilnej reklamy (Opera Mobile Ad Platform). Obsługuje ona tak duże media jak AOL, News Corp International czy The Guardian, podobnie jak witryny Ebay, Microsoft czy Chebrolet. Łączny przychód z reklam dla wydawców wyniósł w 2011 roku 240 milionów dolarów do 400 w roku ubiegłym. Dane pochodzą także z serwerów Opera Mobile Ad Exchange.

opera state of mobile advertising

Dołącz do dyskusji