Manta rządzi w dekoderach, a Samsung w telewizorach – taki jest obraz polskiego rynku w 2012 r.

29.01.2013
Manta rządzi w dekoderach, a Samsung w telewizorach – taki jest obraz polskiego rynku w 2012 r.

Manta rządzi w dekoderach, a Samsung w telewizorach – taki jest obraz polskiego rynku w 2012 r.

Euro 2012 oraz wyłączenie sygnału analogowego telewizji naziemnej na części obszaru Polski to dwa najważniejsze wydarzenia, które miały wpływ na sprzedaż telewizorów i dekoderów w naszym kraju w zeszłym roku. Pobiliśmy zakupowe rekordy, a producenci mają co fetować i nad czym pracować.

Dziennik Gazeta Prawna przedstawił wyniki sprzedaży dekoderów i telewizorów w minionym roku. Cyfryzacja stała się świetną okazją do wymiany sprzętu, gdyż jak się okazało nie tylko dekodery cieszyły się dużą popularnością, ale też telewizory. Co więcej, klienci wybierali modele większe i nie tylko te budżetowe.

Manta rządzi w dekoderach

Warto się przyjrzeć rynkowi dekoderów, ponieważ choć sprzedano ich o 40% mniej niż telewizorów, to ich sprzedaż rok do roku wzrosła o 900%. Tak właściwie dopiero teraz można mówić o wschodzącym rynku tych urządzeń w Polsce. Wcześniej nabywane na własność dekodery do odbioru telewizji satelitarnej, kablowej czy naziemnej były urządzeniami niszowymi. W roku 2012 sprzedano ich ponad 1,5 miliona.

Sprzedaz-tv-w-polsce

Nowym liderem nowo powstałego rynku dekoderów jest Manta z 21,9 % udziałów, na drugim miejscu jest Wiwa z 18%, ostatnie miejsce na podium zajmuje Ferguson mający już tylko 8,6%  całego tortu. Za nim plasują się dekodery Opticum produkowane przez Globo z 6,8%. Kolejne miejsca należą do Technisatu oraz Cyfrowego Polsatu. Niemiecka firma produkująca w Polsce, która kontrolowała 6,4% udziałów w rynku, rok wcześniej była liderem. Cyfrowy Polsat jako producent dekoderów może pochwalić się tylko wynikiem 2,7% – to niewiele, ale należy pamiętać, że platforma oferuje też inne urządzenia do odbioru swojej oferty.

Tak jak Manta podbiła rynek dekoderów tak nie może mówić o sukcesie polskiej firmy na rynku telewizorów – nie przebiła się bowiem przez rozpoznawalne światowe marki. Zresztą z trudem odnaleźć w elektromarketach telewizory, z którymi firma rok temu wiązała wielkie nadzieje.

Samsung rządzi w telewizorach

W przypadku rynku telewizorów w Polsce zaskoczenia być nie może – liderem jest Samsung, który ma aż 38% udziału w rynku. To wyjątkowo dobry rok dla Koreańczyków, ponieważ udało im się sprzedać ponad milion telewizorów w naszym kraju.

Postanowiliśmy zapytać Grzegorza Stanisza z Samsung Electronics Polska o wybory konsumentów, szczególnie w rejonach, gdzie nastąpiło już wyłączenie sygnału analogowej telewizji naziemnej. Oto co nam odpowiedział.

Analizując wyniki sprzedaży w regionach, w których wyłączano analogowy sygnał telewizyjny zauważyliśmy, że w tym samym czasie zainteresowaniem cieszyły się tam inne modele telewizorów firmy Samsung, niż na pozostałej części. Tam, gdzie wyłączono sygnał analogowy, odnotowaliśmy dwukrotnie większą sprzedaż telewizorów o przekątnej ekranu 37 cali (ok. 6% ilościowo wszystkich TV w stosunku do 3% w całej Polsce) kosztem odpowiednio mniejszej sprzedaży telewizorów o przekątnej 32 cale. Ponadto sprzedaż telewizorów z ekranami 46 cali była tam większa o 1/4 (ok. 19% ilościowo wszystkich TV wobec 14% w całej Polsce) kosztem odpowiednio mniejszej sprzedaży telewizorów 40”.

Można więc wyciągnąć wniosek, że znaczna część klientów przychodząc do sklepu z intencją zakupu mniejszego telewizora, po bliższym zapoznaniu się z ofertą oraz cenami decydowała się jednak na telewizor o większych rozmiarach (zamiast 32 i 40 cali odpowiednio 37 i 46 cali). Ponadto, zauważyliśmy także znacznie większe zainteresowanie nie tylko bazowymi telewizorami (seria 4 i 5), ale właśnie telewizorami z funkcjami Smart TV oraz 3D (seria 6 i wyższe). Telewizory z tymi funkcjami w regionach, w których wyłączano sygnał telewizji analogowej, sprzedawały się o 10-15% częściej niż w całej Polsce w tym samym okresie.

Stąd nasz wniosek, ze, pomimo bardzo dużej popularności telewizorów z bazowymi specyfikacjami – w tym także naszej specjalnej serii EH5020 – które wygenerowały łącznie ilościowo ok. 30% sprzedaży – Polacy potraktowali akcję „cyfryzacji” nie tylko w kontekście zakupu telewizora z cyfrowym tunerem, ale także zaopatrzenia się w inne nowoczesne „cyfrowe” funkcje – takie jak Smart czy właśnie 3D.

Grzegorz Stanisz zdradza nam też plany Samsunga związane z nowymi modelami na rok 2013.

Planujemy nadal zwiększać naszą sprzedaż roczną w tempie większym, niż wzrost rynku telewizorów w Polsce – w rezultacie, podobnie jak w 2012 roku, w 2013 wprowadzimy do sprzedaży ponad 1 mln szt. telewizorów, koncentrujemy się niezmiennie na obszarach, które – jak wiemy – są interesujące i ważne dla Polaków – czyli Smart TV, wygoda obsługi telewizora oraz doskonała jakość obrazu, a wszystko w nowoczesnym designie. Będziemy też zwiększać nasza ofertę w segmencie telewizorów o bardzo dużych przekątnych – ponad 55 cali. W 2013 roku trzykrotnie zwiększymy ilość dużych modeli telewizorów oferowanych w Polsce.

Na drugim miejscu plasuje się LG, które w ubiegłym roku sprzedało około pół miliona telewizorów w naszym kraju. To świetny wynik, choć o połowę mniejszy niż konkurencyjnego Samsung. Niemniej koreańskie korporacje rządzą polskim rynkiem łącznie sprzedając 1,5 miliona telewizorów. LG, w przeciwieństwie do Samsunga, nie powiększyło jednak swoich udziałów na rynku – w roku 2011 posiadało 22%, a w 2012 już 20%. Spadek ten może dziwić, chociażby z tego względu, że LG stawia coraz mocniej na jakość swoich urządzeń, atrakcyjne wzornictwo i wciąż przystępną cenę. Co więcej, akcje promocyjne firmy były dość rozpoznawalne.

LG nie ma jednak powodów do zmartwień, szczególnie w porównaniu do Sony plasującego się na trzecim miejscu wśród najchętniej kupowanych telewizorów w Polsce. Japończycy mają jedynie 8% udziałów w rynku, co przekłada się na sprzedaż na poziomie 200 tysięcy egzemplarzy rocznie. Wynik ten jest jednak gorszy niż w roku 2011, kiedy  Sony kontrolowało 13% sprzedaży telewizorów w naszym kraju. Oznacza to, że rok wcześniej konsumenci kupili ok. 290 tysięcy sztuk. Sony to jednak w głównej mierze segment premium, na którego sprzedaż nie wpływają znacząco marketowe promocje czy proces cyfryzacji. Mnie ubiegłoroczne modele Sony z średniej i wyższej półki cenowej zachwyciły i z niecierpliwością oczekuje najnowszych telewizorów tego producenta.

Sprzedaz-tv-w-polsce

Tuż za podium znalazła się Toshiba posiadająca 7% udziałów w polskim rynku. To wynik dobry, szczególnie że oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w stosunku do roku 2011. Toshiba oferuje bardzo dobre modele, jednak są one niestety mało wyraziste na tle konkurencji. Jeszcze kilka lat temu Regzy były modelami najlepiej wypadającymi w wielu porównaniach, później oferta producenta zeszła na dalszy plan i teraz powoli powraca do swojej świetności.

O sukces Toshiby postanowiliśmy zapytać Krzysztofa Lisa, Country Managera tej japońskiej firmy na rynek polski.

Jeśli chodzi o rynek telewizorów, od dwóch lat Toshiba jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się producentem w Polsce. W 2012 roku nasze udziały rynkowe były ponad dwukrotnie większe, niż w 2011. Teraz będziemy umacniać naszą pozycję – naszym celem długofalowym jest zbliżenie się do 15 proc. udziału w całym rynku telewizorów.

Piąte miejsce według danych przedstawionych przez Dziennik Gazeta Prawna zajął Sharp z 6% udziałów w rynku. To podobny wynik jak w roku 2011. Sharp był partnerem Euro 2012, lecz według badań przeprowadzonych przed Mistrzostwami Europy nie był zbyt rozpoznawalną marką. Japoński producent, jak sądzę, wypłynął na dużych przekątnych w swoich modelach w przystępnej cenie – w końcu za niecałe 5 tysięcy złotych można kupić niezły, 60-calowy telewizor.

Ostatnim producentem, który znalazł się na liście jest Panasonic – firma, która jeszcze w 2011 roku była na 4 miejscu. Ten wynik nie powinien być jednak interpretowany jako klęska – Panasonic przechodzi właśnie okres transformacji swojego biznesu telewizyjnego, telewizory LCD LED są rozwijane w równym stopniu, co ekrany plazmowe. Gdy kilka lat temu klienci kupowali jeszcze plazmy dlatego, że były tanie, dziś wybierają je świadomi konsumenci oczekujący najwyższej jakości obrazu.

Spider’s Web zapytał o dane przedstawione przez Dziennik Gazetę prawną Prezesa firmy Panasonic w Polsce i krajach bałtyckich pana Ireneusza Smaga.

Panasonic jest prawie stuletnią marką, której kompetencje i oferta to segment produktów premium, czyli urządzeń najwyższej jakości. Niezmiennie koncentrujemy się na tych segmentach rynku, w których możemy dostarczać naszym konsumentom produkty o największej wartości dodanej w każdym aspekcie. W segmencie telewizorów premium, Panasonic notuje rok do roku spektakularny, najwyższy na rynku wzrost, dużo większy niż średnia krajowa, np.: na dzień dzisiejszy rok do roku sprzedaż telewizorów LED Panasonic Smart VIERA wzrosła dwukrotnie! Seria ta to telewizory o znakomitej jakości obrazu i dźwięku, świetnym designie, z najlepszą ofertą funkcji sieciowych Smart VIERA. Wyniki sprzedaży zestawiamy z konkurencją z tej samej “półki”, porównywanie sprzedaży naszych telewizorów z urządzeniami masowymi, np. z telewizorami o połowę tańszymi, oferującymi zupełnie inną jakość, nie jest miarodajne. Dla nas liczy się stale rosnący wzrost udziałów rynkowych telewizorów plazmowych i LED Panasonic Smart VIERA w stosunku do konkurencji oferującej produkty premium. Klienci Panasonic przy wyborze telewizora kierują się jakością, a nie ceną, i – jak widać po rosnących udziałach Panasonic w tym segmencie – takich konsumentów jest coraz więcej. W trwającym procesie cyfryzacji, liczymy na jeszcze większy wzrost naszych udziałów w segmencie premium!

W czołowej siódemce producentów zabrakło tak rozpoznawalnego gracza, jakim jest Philips; nie ma też jeszcze żadnego producenta z Chin, niemniej jednak łącznie pozostałe firmy mają 15% udziałów w rynku, co oznacza że są trzecią siłą w Polsce. Ponad 375 tysięcy egzemplarzy sprzedanych w ubiegłym roku stanowiły więc modele od różnych producentów.

Sprzedaz-tv-w-polsce.004

Powołując się na badania Nielsena, Dziennik Gazeta Prawna informuje, że jedynie 3% posiadaczy telewizorów w Polsce korzysta na nich z serwisów VOD. To bardzo niewielki odsetek w stosunku do tego ile ekranów zostało sprzedanych w latach 2010-2012, kiedy funkcje smart były już rozwijane przez producentów.

O to ile % użytkowników TV Samsunga korzysta z Smart TV zapytaliśmy Grzegorza Stanisza.

Z miliona sprzedanych egzemplarzy w roku 2012 nieco ponad 40% stanowiły telewizory Samsung Smart TV, dane firmy Samsung pokazują rosnące zainteresowanie interaktywną ofertą platformy Samsung Smart TV oraz nowoczesnymi telewizorami wyposażonymi w dostęp do internetu. Ponad połowa z nowo zakupionych telewizorów Smart TV jest podłączana do internetu. W pierwszych trzech kwartałach 2012 roku., liczba użytkowników telewizorów Samsung Smart TV, a także kin domowych i odtwarzaczy Blu-ray z tą funkcjonalnością, którzy aktywowali dostęp do zasobów internetu, była o ponad 140% większa w stosunku do analogicznego okresu 2011 roku.

Jeśli chodzi o Badanie Nielsena, to należy sprawdzić, jaki był monitorowany panel oraz definicje VOD + smart TV. Jednak jeżeli mamy w Polsce około 13 mln gospodarstw domowych, penetracja odbiorników TV to 98%, a według Gazety Wyborczej z 2 stycznia 2013, 600 000 telewizorów korzysta z tego typu serwisów, łatwo możemy wyliczyć, że w Polsce ok. 4,6-4,7% gospodarstw domowych ma jakiś smart TV, z którego aktywnie korzysta.

To samo pytanie zadaliśmy także prezesowi Panasonic Polska.

Po raz kolejny warto zwrócić uwagę na typ konsumenta, ciężko mi inaczej wytłumaczyć tak niski średni poziom korzystania z VOD, tym bardziej, ze większość obecnie sprzedawanych telewizorów posiada mniej lub bardziej rozbudowane funkcje sieciowe, czyli jest “network-ready”. Po raz kolejny chciałbym odwołać się do segmentu premium. Zgodnie z naszymi szacunkami w ciągu ostatnich lat sprzedaliśmy ok. 160 000 szt. telewizorów Panasonic Smart VIERA, przy czym w Polsce szacujemy connection ratio na poziomie 30%. Według naszych szacunków liczba podłączonych do Internetu dotychczas odbiorników Panasonic powinna wynosić minimum ok. 50 000. Co trzecia osoba posiadająca telewizor Panasonic kupiony w przeciągu 3 ostatnich lat korzysta z VIERA Connect, czyli naszej platformy VOD. Co ciekawe, z analiz prowadzonych przez Panasonic Europe, Polska ma jeden z najwyższych w Europie poziom wskaźnika “connectivity ratio”, czyli ilość podłączonych do internetu telewizorów, spośród wszystkich “network-ready”. Tym bardziej dziwi tak niski – 3% – odsetek użytkowników TV korzystających z VOD. My widzimy w VIERA Connect ogromny potencjał.

Rok 2012 był bardzo udany dla czołowych producentów telewizorów w Polsce. Wpływ na to miały dwa duże wydarzenia sportowe oraz proces cyfryzacji telewizji naziemnej. W roku 2013 także powinniśmy obserwować duże zainteresowanie nowymi telewizorami, właśnie ze względu na wyłączenia sygnału analogowego na kolejnych obszarach kraju. Jestem też przekonany, że coraz więcej osób, które już posiadają płaskie ekrany, ale nieco starsze, zdecyduje się na ich wymianę, chociażby po to, by posiadać większą przekątną i dodatkowe funkcje jak Smart TV. Szczególnie, że modele przedstawione przez producentów podczas CES 2013 zapowiadają się rewelacyjnie.

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Dołącz do dyskusji

Advertisement