LG – firma wielu sprzeczności łapie wiatr w żagle dzięki rynkowi mobilnemu

Artykuł/Blog Forum 31.01.2013
LG – firma wielu sprzeczności łapie wiatr w żagle dzięki rynkowi mobilnemu

LG – firma wielu sprzeczności łapie wiatr w żagle dzięki rynkowi mobilnemu

Koreański koncern LG udostępnił dane dotyczące wyników finansowych oraz sprzedaży osiągniętych przez firmę w ostatnim kwartale 2012 roku. Choć firma zanotowała stratę w IV kwartale ubiegłego roku, to coraz śmielej zaczyna sobie radzić na rynku mobilnym, na którym w tym okresie sprzedała aż 15,4 miliona sztuk telefonów komórkowych oraz smartfonów.

LG Electronics poniosło straty IV kwartale zeszłego roku wynoszące 428,96 mln dol. Skonsolidowane przychody wyniosły 12,37 mld dol., a zysk operacyjny 98,84 milionów dolarów. Na wyniki finansowe osiągnięte w tym czasie wpływ miała również kara, jaka została nałożona przez Komisję Europejską na koncerny biorące udział w zmowie cenowej dotyczącej cen telewizorów w latach 1996 – 2006. Grzywna, o której szerzej pisał Paweł Okopień na łamach Spider’s Web, wyniosła aż 295,6 milionów euro.

Jednak to nie straty, jakie poniosło LG są tym, co w tym dokumencie najciekawsze. Jak się okazuje, mimo tego, że LG nie miało nigdy dobrej prasy, no może poza samą premierą Nexusa 4, odnotowuje na rynku mobilnym spory, bo 7%, wzrost sprzedaży w porównaniu do III kwartału 2013 roku, co przełożyło się bezpośrednio na wzrost zysków z tego segmentu sprzedaży o 15%.

Sama sprzedaż smartfonów w porównaniu do poprzedniego kwartału wzrosła o 1,6 mln sztuk do 8,6 mln, czyli aż o 23%. W swoim raporcie finansowym Koreańczycy zwracają szczególną uwagę na fakt znaczącego popytu na najdroższe modele smartfonów wyposażonych w technologie LTE jak Optimus G (w Polsce znany jako Swift G) oraz Vu:2. Nie bez znaczenia na wyniki sprzedaży ma również fakt ciepłego przyjęcia przez konsumentów modeli z serii L, które również w Polsce cieszą się u operatorów komórkowych sporym zainteresowaniem ze strony konsumentów. Wreszcie trzeba wspomnieć o tym, co geeków najbardziej elektryzowało w ostatnich miesiącach. Mam na myśli oczywiście owoc współpracy Google i LG czyli smartfon Nexus 4.

Jeśli wierzyć zapewnieniom obydwu zainteresowanych stron ani amerykańska, ani koreańska firma nie dokłada do sprzedaży Nexusa 4, którego od wczoraj ponownie można kupić w amerykańskim i niemieckim Google Play. W mojej ocenie I kwartał 2013 roku powinien być znacznie lepszy w wykonaniu LG, przynajmniej w odniesieniu do segmentu urządzeń mobilnych. Oczywiście o ile Nexus 4 na dłużej pojawi się w Google Play, jak i u operatorów komórkowych, a klienci chętnie będą sięgali po niego, jak i po inne urządzenia z oferty azjatyckiego producenta.

lg nexus 4

LG to nie tylko smartfony, to również drugi na świecie producent telewizorów. Ostatni kwartał okazał się dla firmy najlepszym z całego roku 2012. Natomiast na ten rok producent zapowiada ekspansję telewizorów OLED oraz UltraHD. Czy tak się rzeczywiście stanie? To urządzenia segmentu premium, jak samo LG zaznacza, więc sprzedaż spowodowana ich wysoką ceną raczej nie odciśnie się w wyraźny sposób na wynikach finansowych za 2013 rok.

LG to firma wielu sprzeczności. Z jednej strony produkuje telewizory wykorzystujące pasywną technologię 3D, której, mimo pewnych wad, jestem zwolennikiem i uważam za jedyny sensowny wybór, jeśli chcemy inwestować w obraz 3D. Z drugiej strony troska o klientów, którzy kupili smartfony LG w kwestii aktualizacji oprogramowania pozostawia wiele do życzenia. Dokładając do tego uczestnictwo w zmowie cenowej, nie buduje to dobrego wizerunku firmy. Mam mimo wszystko nadzieję, że obecny rok okaże się nowym otwarciem dla LG. Mam na myśli w tym przypadku głównie smartfony koreańskiej firmy i dbanie o ich nabywców. Oby bardzo dobre wyniki sprzedaży osiągnięte w IV kwartale 2012 roku w tym sektorze działalności firmy były oznaką zmian na lepsze, bo w ogólnym rozrachunku skorzystamy na tym my – klienci.

O ile oczywiście cena i jakość oferowanego produktu będą szły ze sobą w parze.

Dołącz do dyskusji