CES 2013: Opera TV Store – interaktywna platforma pomiędzy HbbTV a Smart TV

10.01.2013
CES 2013: Opera TV Store – interaktywna platforma pomiędzy HbbTV a Smart TV

CES 2013: Opera TV Store – interaktywna platforma pomiędzy HbbTV a Smart TV

Obok sprzętowych nowości, na CES pojawiają się także innowacje w oprogramowaniu. Podobnie jak w przypadku rozwiązań hardware’owych w dużym stopniu skupione są na dużym ekranie. Nic więc dziwnego, że to właśnie w Las Vegas norweska spółka ze znaczącym oddziałem we Wrocławiu zaprezentowała swoją odświeżoną platformę telewizyjną.

Mowa o Operze, firmie znanej z przeglądarki sygnowanej marką firmy, w ostatnich czasach zwłaszcza tej mobilnej. Nie każdy wie, że próbują oni swoich sił także w rozwiązaniach typu Smart TV. Opera TV Store to zaawansowana platforma z aplikacjami opartymi o HTML5, czyli bazującymi na rozwiązaniach sieciowych. Do tej pory dostępna była w ramach Sony Entertainment Network w odtwarzaczach Blu-ray i telewizorach Sony Bravia. Wraz z CES 2013 Opera zapowiedziała nowych partnerów. Są nimi: Boxee, Hisense, Freesat+, Vestel, Altech i Topfield. Większość tych firm nie jest szeroko rozpoznawalna na naszym rynku, ale dla Opery to cenne partnerstwa dające szansę na większą popularyzację swojej telewizyjnej platformy.

Opera TV Store zyskała nowy design, developerzy otrzymali szereg nowych ułatwień i udoskonaleń jeśli chodzi o tworzenie aplikacji, rozszerzono także wsparcie dla YouTube, w tym między innymi LeanBack. Dla użytkowników najciekawszym rozwiązaniem jeśli chodzi o ułatwienie w korzystaniu jest tryb side-by-side, czyli pól ekranu zajmuje aplikacja z Opery, a pół kanał telewizyjny. Zapewne wielu z was pamięta czasy, gdy w ten sposób na niektórych telewizorach przeglądało się teletext, czyli popularną niegdyś telegazetę.

 

Screen z Opera TV
Screen z Opera TV

Platforma Opery celuje w zastosowania podobne do telewizji hybrydowej. Użytkownicy mają dzięki niej uzyskiwać dodatkowe treści do oglądanych programów w czasie rzeczywistym. Inicjatywa jest słuszna, jednak należy pamiętać o ograniczonej dostępności Opera TV Store. Przyszły sukces Opery może leżeć w partnerstwie z operatorami kablowymi i satelitarnymi. To właśnie oni mogliby implementować to rozwiązanie w swoich dekoderach i wzbogacać je materiałami dla poszczególnych programów.

Rynek Smart TV ma problem ze względu na mnogość rozwiązań. Zauważają już to sami producenci zawiązując sojusze i szukając standaryzacji. Mamy już rosnący w siłę Smart TV Alliance, czy właśnie firmy korzystające z Opera TV Store. Jest też osamotniony Samsung z własnym Smart TV, gdzie programiści muszą prawie od podstaw pisać co roku aplikacje na nowe modele. Niestety ta mnogość rozwiązań sprawia, że dziś interaktywne telewizory są jakie są. Oby Opera TV Store dostarczała użytkownikom coraz to więcej interesujących treści.

Dołącz do dyskusji