REKLAMA

Za treści w sieci najchętniej płacą Chińczycy, a Polacy?

Światowe i lokalne raporty mówią jasno – nie lubimy płacić za to co znajdujemy w sieci. Odsetek płacących jest może wystarczający, by takie Piano zaczęło na siebie zarabiać, ale w stosunku do mas internautów takich osób jest niewiele. Według raportu Ofcomu jesteśmy na szarym końcu internetowego świata pod względem chęci płacenia w Sieci za cokolwiek.

19.12.2012 10.14
Za treści w sieci najchętniej płacą Chińczycy, a Polacy?
REKLAMA

Poprzedni raport brytyjskiego Ofcomu wywołał niemałe poruszenie. Okazało się bowiem, że piraci dużo chętniej kupują cyfrowe dobra niż pozostali internauci. Obecny raport odnosi się do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Wynika z niego m.in., że w Polsce jedynie 2,2 procent społeczeństwa korzysta z sieci za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Raport nie uwzględnia nas, jeśli chodzi o płacenie za treści online. Liderem są Chiny. W Państwie Środka aż 18 procent internautów deklaruje regularne płacenie za materiały w internecie, natomiast 81% płaci za nie od czasu do czasu. Dla porównania - w USA tylko 11% Amerykanów płaci systematycznie, a 45% od czasu do czasu. Ranking zamykają Francuzi, wśród których regularnie za cyfrowe treści płaci jedynie 3% badanych.

Jak słabo jest z płatnościami w Polsce obrazują dane, jakie zebrał AntyWeb w październiku 2012. W ciągu miesiąca pobraliśmy prawie 42 miliony aplikacji, z czego 34 miliony z Google Play, 6 milionów z App Store oraz 1,7 miliona w Windows Marketplace. Tylko 60 tysięcy z tych na Windows Phone było płatnych, ale to wciąż młoda platforma. Polscy użytkownicy iUrządzeń kupili ponad milion aplikacji, co stanowi 20% wszystkich aplikacji mobilnych sprzedawanych w Polsce. To wynik na polskie warunki bardzo dobry, świadczący o dużej świadomości użytkowników.

Porażką jest jednak wynik Google Play – jedynie 160 tysięcy aplikacji z 34 milionów pobranych była płatna. Mniej niż 0,5 % to klęska Androida, choć z drugiej strony pobranie 34 milionów aplikacji pokazuje jak wielki potencjał w tej platformie tkwi także w naszym kraju.

REKLAMA

Te statystyki w połączeniu z poprzednim raportem Ofcomu pokazują to, co doskonale wiemy - społeczna świadomość odnośnie płatnych treści jest bardzo niska. Co więcej, istnieje olbrzymia niechęć do płacenia za dobra niematerialne w Sieci.

Jestem pewny, że będzie się to zmieniać i to stosunkowo szybko. Serwisy będą wprowadzać kolejne modele płatności i użytkownicy będą się systematycznie do tego przygotowywali, a tym samym chętniej będą korzystać z innych usług, takich, jak płatny streaming muzyki, wypożyczalnie VOD czy zakup aplikacji. Jako społeczeństwo dopiero do tego dojrzewamy, choć podchodzimy z olbrzymią dozą nieufności.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA