Jeśli nie post-PC, to Apple jest liderem rynku PC

02.08.2012
Jeśli nie post-PC, to Apple jest liderem rynku PC

Jeśli nie post-PC, to Apple jest liderem rynku PC

Dwa nowe ciekawe raporty analityczne pojawiły się na medialnym forum w ostatnich godzinach – jeden, od IDC, przedstawia aktualny stan rynku tabletów; drugi, od Canalys, przedstawia obraz rynku komputerów osobistych jeśli zaliczymy do nich tablety. Czyli – używając nomenklatury, której używamy tu na Spider’s Web – ten pierwszy to raport post-PC, a drugi PC.

IDC pokazuje wstępny raport sprzedaży tabletów po drugim kwartale 2012 r. Prowadzi w nim oczywiście Apple, którego iPad wciąż definiuje kategorię medialnych tabletów. Z 17 mln sprzedanych sztuk iPadów w ostatnich trzech miesiącach, Apple kontroluje aż 68,2% całego rynku tabletów. Co ciekawe, mimo pojawiania się zastępu konkurencyjnych produktów, udział Apple’a na tym rynku wciąż wzrasta – rok temu był o prawie 7 pkt proc. niższy niż na koniec czerwca 2012 r.

Raport Canalys przedstawia sprzedaż ‘klientów PC’, czyli łącznie klasycznych komputerów klasy PC oraz tabletów. I w tym przypadku liderem jest… Apple, który dzięki świetnemu wynikowi sprzedaży iPada (17 mln) oraz umiarkowanie dobrej sprzedaży MacBooków (4 mln) łącznie sprzedał 21 mln klientów PC w ostatnim kwartale. I w tym przypadku udział Apple’a wzrasta wciąż wzrasta – rok temu w takim ujęciu rynku Apple był drugi przegrywając z HP.

Jeśli więc odrzucać teorie na temat istnienia tzw. ery post-PC (której – co trzeba jasno powiedzieć – głównym propagatorem jest sam Apple), to firma Tima Cooka jest liderem rynku PC. Przewrotne, prawda?

Mimo wszystko, to jednak tylko chwilowe.

Spójrzmy bowiem jeszcze raz na raporty obu firm. Z danych IDC wynika, że w ujęciu liczbowym rynek tabletów to dziś niecałe 25 mln sztuk kwartalnie, czyli ok 100 mln rocznie. Z danych Canalys (oraz innych firm analitycznych), wynika, że rynek klasycznych komputerów PC to aktualnie ok 88 mln sztuk kwartalnie, czyli ok 350 mln rocznie. Rynek PC jest więc dziś 3,5 raza większy.

Zgodzimy się chyba wszyscy co do tego, że to rynek tabletów będzie jednak rósł dużo bardziej dynamicznie, niż rynek klasycznych PC. Z raportu IDC wynika, że aktualna dynamika to 66,2%. W porównaniu do 1, czasami 2% dynamiki sprzedaży PC, to znacznie znacznie więcej.

Jest przy okazji niemal pewne, że Apple nie zdoła utrzymać tak wielkiej przewagi nad rywalami z rynku tabletów jaką ma dzisiaj. Rynek tabletów raczej podąży w identycznym kierunku co rynek smartfonów i to Android, jak również z pewnością Windows, dla którego tablet będzie mniej inwazyjnie nowym rynkiem niż smartfony, będą Apple’owi odbierać udziały. Docelowo Apple straci zapewne także pozycję samego lidera rynku tabletów.

Powtórzenie sytuacji z rynku smartfonów nie będzie jednak wcale pierwsze. W latach 80 ubiegłego wieku Apple był również w pewnym momencie liderem rynku PC w zasadzie powołując go do życia w nowoczesnej (wtedy) formie, dokładnie tak, jak w 2007 r. smartfony, a w 2010 r. tablety. W latach 90 królowali już jednak inni.

No, ale na razie powtórzmy – jeśli nie post-PC, to Apple jest (na razie) liderem rynku PC.

Dołącz do dyskusji

Advertisement