Telewizja coraz bardziej osobista – 70% widzów ogląda ją na smartfonach i tabletach

09.07.2012
Telewizja coraz bardziej osobista – 70% widzów ogląda ją na smartfonach i tabletach

Telewizja coraz bardziej osobista – 70% widzów ogląda ją na smartfonach i tabletach

Z wielką uwagą obserwujemy rynki urządzeń mobilnych i telewizorów, które z roku na rok stają się coraz bardziej ‘Smart’. Fantastyczne jest to, jak te odległe od siebie sprzęty w ostatnim czasie niezwykle się do siebie zbliżyły – rywalizują między sobą o widza, a jednocześnie starają się jeszcze bardziej uzupełniać. Wykorzystują to zarówno producenci urządzeń, twórcy treści jak i sami widzowie. Najnowsze badania NPD jasno wskazują – nadeszła era telewizji osobistej.

Firma analityczna przeprowadziła badania w 14 krajach na świecie. Miały one sprawdzić, jak widzowie z różnych rejonów świata konsumują treści telewizyjne i materiały wideo. Łącznie przebadano 14 tysięcy posiadaczy telewizorów, w takich krajach jak: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Rosja, Turcja czy Chiny. Aż 70% ankietowanych przyznało, że ogląda telewizję nie tylko na telewizorze, ale także na komputerach, tabletach oraz smartfonach.

To ważne dane obrazujące to, co zapewne sami obserwujemy w naszym otoczeniu. Konsumpcja treści wideo w ostatnich latach uległa znaczącej transformacji. Jednocześnie nie możemy mówić o odwrocie od telewizora. Zmienia on jednak swoje docelowe przeznaczenie, stając się jednym z elementów ekosystemu.

Badanie przeprowadzone przez NPD jest bardzo interesujące także jeśli zagłębimy się w szczegóły. Ciekawą informacją jest fakt, że Turcja jest dziś liderem wśród krajów rozwijających się pod względem wzrostu liczby tabletów w obiegu. W 2011 3,1% posiadaczy telewizorów w Turcji posiadało tablet. W tym roku jest to już 16,5%.

Przeprowadzony sondaż pokazuje także dokładnie to, co zdają się zauważać chociażby Nokia czy Apple. Nokia pragnie dostarczyć swoje telefony do krajów rozwijających się po jak najbardziej atrakcyjnych cenach, wiedząc, że to właśnie w ten sposób ludzie tam mieszkający mają okazję zetknąć się z internetem. Natomiast Apple stawia na Chiny, o czym świadczy chociażby szybkie dostosowanie Siri na tamten specyficzny rynek. To w Chinach, Turcji i Rosji telewizje i materiały wideo ogląda się najczęściej na smartfonach. W krajach rozwiniętych jak Niemcy, Wielka Brytania, czy Stany Zjednoczone wciąż królują laptopy, a zaraz po nich są tablety. O prawdziwym post-pc możemy mówić w krajach BRIC.

Badanie to tylko statystyki, ale jakże ważne dla potwierdzenia tego, co obserwujemy na co dzień. To zapewne jeszcze nie koniec telewizyjnej rewolucji. Jesteśmy dopiero na jej samym początku – w najbliższym czasie możemy spodziewać się znaczących zmian w funkcjonowaniu największego serwisu wideo w sieci – YouTube. Natomiast w telewizorach z powodzeniem rozwija się telewizja hybrydowa, funkcje Smart TV oraz rozwiązania zmuszające nas do korzystania z wielu urządzeń jak funkcjonujące w Ameryce dodatki z aplikacji Shazam.

Telewizja nie umiera, ale się zmienia i to na korzyść użytkownika, który nie jest też przywiązany do jednego urządzenia. W końcu może oglądać to, co chce tam gdzie chce.

Dołącz do dyskusji

Advertisement