Sony kupiło Gaikai. PlayStation tylko w chmurze?

02.07.2012
Sony kupiło Gaikai. PlayStation tylko w chmurze?

Sony kupiło Gaikai. PlayStation tylko w chmurze?

Sony Computer Entertainment, większości osób znane jako „Te japońce, co robią plejstejszyn i gry”, zakupiło właśnie Gaikai, potentata na rynku grania w chmurze i jednocześnie głównego konkurenta OnLive, za 380 milionów dolarów.

Dzięki temu zabiegowi Sony będzie mogło wykorzystać infrastrukturę i doświadczenie Gaikai, by stworzyć swoją usługę streamowania gier na niemal wszystkie internetowe urządzeniach wyposażone w wyświetlacz, czyli komputery, telewizory, smartfony oraz tablety. Podejrzewamy, że Sony w ten sposób będzie chciało uzupełnić ofertę platformy PlayStation, by następnie całkowicie zastąpić ją graniem w chmurze. Obecnie coraz mniej firm zarabia na sprzedaży sprzętu, zupełnie odwrotnie niż w przypadku oprogramowania. Idealnym przykładem tego będzie Google Nexus 7, który ma być sprzedawany po kosztach, a zyski mają być wypracowywane dzięki sklepom z treściami multimedialnymi – aplikacjami, filmami oraz utworami muzycznymi.

Rynek gier wideo działa na bardzo podobnej zasadzie. Konsole Xbox360, jak też PlayStation 3 (i ich poprzednicy) były sprzedawane ze stratą, tylko po to, by zdobyć jak najwięcej klientów, którzy wydadzą pieniądze na gry. Rozwiązaniem bardziej opłacalnym dla Sony będzie rozszerzenie sieci serwerów Gaikai, do których będą podłączać się posiadacze innych urządzeń. Gracze wyposażeni w szybkie łącza internetowe również nie powinni narzekać na tą sytuację. Zwiększenie mocy obliczeniowej serwerów będzie łatwiejsze niż wprowadzenie nowej generacji konsol. Co więcej, cały proces będzie następował płynnie, przez co developerzy nie będą musieli przyzwyczajać się do nowych platform i cały czas będą w stanie wykorzystywać pełnię mocy sprzętu udostępnionego przez Sony.

Zastanawia mnie tylko, czy Sony zechce stworzyć platformę dostępną poprzez wszystkie urządzenia, czy tylko poprzez telewizory Bravia, telefony Xperia i konsole PlayStation, skłaniając w ten sposób potencjalnych klientów do kupna swoich produktów. Moim zdaniem cała oferta Sony będzie dostępna tylko na urządzeniach Sony. Urządzenia innych producentów będzie można rozszerzyć przez urządzenia Sony, na przykład tablety lub smartfony. Osoby, które nie będą ich mieć, zapewne będą mogły dokupić tanią przystawkę do monitora lub telewizora. W przypadku głównego konkurenta Gaikai, czyli Onlive, jest ona wyposażona w pad i kosztuje jedyne 99 dolarów, co jest bardzo niewygórowaną ceną. Takie zagranie mogłoby skłonić wielu niedzielnych graczy do zainteresowania się grami wideo.

Gaikai na rynku pojawił się w 2008 roku. W ostatnim miesiącu szukał inwestora, który byłby zdolny zapłacić za niego 500 milionów dolarów.

O dalszym rozwoju tej sprawy będziemy na bieżąco informować na łamach Spider’s Web.

Dołącz do dyskusji