Nie uwierzysz, jaki nowy smartfon jest najszerzej dostępny w Europie

11.07.2012
Nie uwierzysz, jaki nowy smartfon jest najszerzej dostępny w Europie

Nie uwierzysz, jaki nowy smartfon jest najszerzej dostępny w Europie

Dystrybucja to jeden z najważniejszych czynników determinujących rynkowy sukces produktu. Czy to mierzona w ujęciu ilościowym (obecność we wszystkich sklepach), czy w ujęciu ważonym (obecność w sklepach generujących największy obrót na rynku) – jeśli nie jest na odpowiednio wysokim poziomie, to nawet jeśli sam produkt jest doskonały, nie ma co marzyć o jego sprzedażowym sukcesie. Dlatego właśnie tzw. walka o półkę sklepową jest dziś postrzegana jako kluczowa.

Mając to na uwadze, warto spojrzeć do najnowszego badania SpecTrax od firmy Strategy Analytics, które pokazuje dostępność nowych smartfonów na półkach sklepowych w Europie, w tym w Polsce. Przynosi ono bardzo ciekawe wyniki w kontekście bieżących wydarzeń na rynku mobilnym. Raport dotyczy smartfonów, które rynkową premierę miały w pierwszym kwartale 2012 r. na 12 największych rynkach europejskich (badanie na grupie 5576 najważniejszych punktach sprzedaży). Nie uwzględniono więc w nim ani iPhone’a 4S, ani Samsunga Galaxy S III, które debiutowały albo wcześniej, albo później.

Ze smartfonów, które debiutowały w 1Q 2012 r. największy udział w dystrybucji ma Nokia Lumia 710 z 33% penetracją. Na drugim miejscu jest Sony Xperia S z 27% obecnością, a na trzecim LG Prada z 21%. Na kolejnych miejscach są: Nokia Lumia 800, BlackBerry Bold 9790, HTC One S, HTC One X.

Kliknij by powiększyć

Wyniki najnowszego SpecTrax są intrygujące z kilku powodów. Przede wszystkim dowodzą, że Nokia ma wciąż bardzo silną pozycję na rynku operatorskim, którzy mimo finansowych kłopotów fińskiego producenta wraz z nie najlepszą (łagodnie mówiąc) prasą dalej wierzą w jej potencjał. Patrząc na poziom dystrybucji Lumii 710 oraz Lumii 800 można zakładać, że sprzedaż smartfonów Nokii z Windows Phone powinna być znacznie lepsza od 2 mln sztuk raportowanych w kwartale kończącym 2012 r.

To także dobry prognostyk przed podobnym badaniem dla drugiego kwartału 2012 r., w którym – jak wiemy – debiutowała Nokia Lumia 610, którą obwołaliśmy swego czasu najważniejszym smartfonem z Windows Phone w historii. Dystrybucja Lumii 610 powinna być na podobnym poziomie do Lumii 710, a to dałoby fińskiemu producentowi nieco oddechu w walce z tańszymi Samsungami.

Patrząc zresztą na cały ranking najszerzej dostępnej dwudziestki smartfonów w Europie, widać wyraźnie, że koreański producent, który w ostatnim czasie przejął od Nokii pozycję ilościowego lidera na całym rynku telefonów komórkowych – mówiąc kolokwialnie – idzie na ilość. Jakkolwiek topowe smartfony z serii Galaxy S (poprzednio SII, teraz SIII) są marketingowymi lokomotywami Samsunga, tak jego wynik sprzedażowy robią głównie tańsze modele, tj. Galaxy Y Pro, Ace Plus, Galaxy W z Androidem, czy Wave Y, Wave M z systemem badaOS.

Można więc wręcz zaryzykować twierdzenie, że Samsung zaadoptował strategię Nokii sprzed kilku lat zalewając rynek nowoczesnymi urządzeniami z każdej półki cenowej. Aktualnie Nokia nie ma tak szerokiego portfolio nowoczesnych produktów w każdej półce cenowej i dlatego w naturalny sposób przegrywa w tzw. długim ogonie, gdzie wciąż dokonuje się większa cześć sprzedaży. Mając jednak na uwadze ciągłe wysokie zaufanie kanałów dystrybucyjnych do marki Nokia (potwierdzonym w badaniu SpecTrax), nie jest wykluczone, że fiński gracz będzie miał jeszcze szansę na walkę o pozycję ilościowego lidera rynku. Musi tylko mieć w ofercie więcej nowoczesnych produktów w jak najszerszej ofercie cenowej.

Z innych wniosków płynących z najnowszego badania SpecTrax, to warto przede wszystkim zwrócić uwagę na stosunkowo niski poziom dostępności półkowej HTC One X. W końcu ten produkt, klasyfikowany w nieformalnej kategorii super-smartfonów, czyli najdroższych topowych modeli smartfonów wiodących producentów, typowany był przez tajwańską firmę na produkt, który miał pomóc firmie wyjść z kłopotów z gasnącą rentownością. 7 miejsce pod względem dostępności premier w Europie nie przysparza jednak One X splendoru – produkt ten jest dostępny w zaledwie 12% najważniejszych dla europejskiej dystrybucji miejscach.

Zaskakuje również wysoki poziom dystrybucji smartfonu LG Prada K2 – topowego modelu LG z początku roku. LG wciąż nie przebiło się bowiem do świadomości przeciętnego użytkownika smartfonów, a tu widać, że model pozycjonowany nieco jako luksusowy cieszy się znacznie większą dostępnością na półce od flagowego modelu HTC.

Dołącz do dyskusji

Advertisement