W 2014 roku pożegnamy się z LCD, rok później z plazmami

13.07.2012
W 2014 roku pożegnamy się z LCD, rok później z plazmami

W 2014 roku pożegnamy się z LCD, rok później z plazmami

Prognozowanie to bardzo ciekawe zajęcie, najczęściej firmy analityczne szacujące popyt na dane dobra w przyszłości nie są objęte żadną odpowiedzialnością. Warto jednak zwrócić uwagę na to co przewiduje NDP DisplaySearch – koniec LCD, a przede wszystkim telewizorów plazmowych, jest bliski.

DisplaySearch to wyspecjalizowana firma analityczna zajmująca się tylko wyświetlaczami. Dane przedstawiane przez tę spółkę można uznać za wiarygodne. W ostatnich dniach został przedstawiony raport przedstawiający prognozę sprzedaży telewizorów na lata 2012-2016.

Pierwszą ważną informacją jaka wynika z raportu jest fakt, że tempo sprzedaży telewizorów w ujęciu globalnym spada. Gdy w tamtym roku sprzedaż ekranów rok do roku wzrosła o 7%, w tym roku będzie to maksymalnie 5%. W wartościach bezwzględnych w tym roku ma zostać sprzedanych 216 milionów telewizorów. Telewizory LCD z podświetlaniem diodami LED biorą górę i w tym roku będą stanowiły już 69% wszystkich sprzedanych telewizorów, dla porównania w ubiegłym roku było to jedynie 45%.
Natomiast 74% ekranów to wyświetlacze wspierające technologię 3D. Całkiem sporo biorąc pod uwagę cały światowy rynek.

Telewizory plazmowe oraz CRT mają tylko kilkuprocentowy udział w rynku, choć osobiście byłem ostatnio pod sporym wrażeniem gdy znalazłem w Łodzi sklep, którym można zakupić „kineskopowce” oraz telewizory tylno-projekcyjne. Według opracowanego przez DisplaySearch wykresu można zauważyć, że ostatnie CRT zostaną sprzedane w 2014 roku, natomiast uwielbiane przez wielu telewizory plazmowe znikną z rynku rok później. Co ciekawe rok 2014 ma być także ostatnim kiedy w sprzedaży dostępne będą telewizory LCD z tradycyjnym podświetlaniem. W 2016 roku na rynku ma już królować LCD z podświetlaniem LED, natomiast OLED będzie miał tylko kilkuprocentowe udziały. Oczywiście należy pamiętać, że LCD LED oraz LCD CCFL to generalnie ta sama technologia i nie należy mylić szeroko dostępnych LCD z podświetlaniem LED promowanych w sklepach jako telewizory LEDowe z ekranami OLED lub Crystal LED, które wkrótce mają zostać wprowadzone na rynek.

Tak naprawdę przyszłość rynku poznamy na dwóch najbliższych imprezach branżowych IFA i CES. Gdy na CES 2013 pokazywane będą nowości sprzętowe dowiemy się, jak bardzo w plazmy zaangażowany będzie jeszcze Panasonic. Jednak już obecnie kładziony nacisk na promocję telewizorów LCD przez Japończyków nie wróży dobrze temu typowi telewizorów. Nie można ich jednak jeszcze w pełni przekreślać.

OLED to wciąż tylko zapowiedzi i dopóki nie wejdą do sprzedaży pierwsze modele o ich ilościowym udziale w rynku nawet w latach 2015 i 2016 nie ma co mówić. Choć szacuje się, że pierwszy model OLED od LG trafi na rynek w zawrotnej liczbie 20 tysięcy sztuk. Problem w tym, że partia ta będzie musiała znaleźć jeszcze nabywców, którzy zdecydują się kupić pionierski (a więc w pewnym stopniu prototypowy) model za całkiem sporą sumę pieniędzy.

W swoim raporcie NDP DisplaySearch zauważa jednak jeszcze jeden ważny trend, o którym na Spider’s Web wspominamy. Duże ekrany stają się coraz popularniejsze. Liczby te nie są zawrotne, ale trend jest zauważalny. W 2011 roku sprzedaż ekranów większych niż 50 cali wynosiła 6,5% w tym roku będzie to już 7,7%.

Prezentowane prognozy na ten rok należy uznać za dość bliskie prawdy, natomiast jak zwykle im dalej w przyszłość tym więcej niepewności. Do 2016 roku wiele jeszcze może się zmienić, może producenci zaskoczą nas czymś zupełnie nowym?

Dołącz do dyskusji

Advertisement