REKLAMA

e24cloud.com odzyskał wszystkie dane klientów po głośnej awarii

21.06.2012 18.50
e24cloud.com - serwery w chmurze - Fly Beyond the Clouds
REKLAMA
REKLAMA

Sprawa awarii hostingu Beyond, w której najwięcej ucierpieli klienci serwisu oferującego usługi chmury obliczeniowej e24cloud.com odbiła się szerokim echem w polskiej sieci. W tej sprawie było wszystko – wściekli klienci, którym nie działały serwisy i usługi online, dywagacja na temat medialnej pracy PR Managera Beyond, Michała Romanowskiego oraz narodowa wręcz dysputa na temat bezpieczeństwa danych w tzw. chmurze. Dzisiaj mamy chyba finalny akt tej sprawy – e24cloud.com informuje, że odzyskał 100% danych klientów. Przy okazji odrabia lekcję związaną z zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi.

To dobra wiadomość nie tylko dla klientów e24cloud.com, ale także dla Beyond, któremu po części udaje się zachować twarz. W pełni odzyskane dane klientów powinno nieco osłodzić problemy ostatnich tygodni, choć oczywiście nie zmienia to faktu, że przez awarię wiele serwisów długo pozostawało offline. Co ciekawe, dane odzyskała nie firma Kroll Ontrack, gdzie Beyond w pierwszej kolejności wysyłał uszkodzone macierze, ale MyData.pl. Ponoć pracownicy Kroll Ontrack nie byli odpowiednio zaangażowani w sprawę…

Przy okazji muszę tym razem pochwalić pracę Michała Romanowskiego, którego po feralnym dniu awarii publicznie skrytykowałem. Jestem pod dużym wrażeniem tego, w jaki sposób Michał przygotował podsumowanie operacji odzyskiwania danych. Przygotowano wyczerpujące studium przypadku, w którym Beyond przedstawia krok po kroku swoje działania i jest w tym naprawdę szczery. Michał przesłał mi także kilka uwag, które według niego umknęły większości komentatorom niedawnych zdarzeń z e24cloud.com. Doceniając szczerość i otwartość Michała na informacje dotyczące awarii, poniżej publikujemy ‚fakty i mity’, które przygotował.

Michał Romanowski, PR Manager Beyond:

–  MIT: Wskutek braku zasilania, uszkodzeniu uległo środowisko produkcyjne serwisu e24cloud.com wraz jego mirrorem.

– FAKT: uszkodzeniu nie uległa macierz odpowiedzialna za backup danych Użytkowników. Była ona bowiem umiejscowiona, zgodnie z najwyższymi standardami projektowania data center stosowanymi przez e24cloud.com w osobnej instancji. Dzięki temu dane Użytkowników, którzy robili własny backup, zostały przywrócone natychmiast po starcie serwisu e24cloud.com, czyli dzień po awarii.

– MIT: klienci, którzy nie robili back upu utracili swoje dane

– FAKT: e24cloud.com podjął decyzję o ratowaniu danych Klientów, którzy nie robili własnych backupów. Działania jakie zostały podjęte w tym kierunku, nie stanowią standardu postępowań w tego typu przypadkach. Najwięksi gracze na rynku (przykłady zamieszczone na końcu case study) biorą odpowiedzialność tylko za dane, które są w sposób płatny backupowane. e24cloud.com nie szczędził środków oraz wysiłku aby odzyskać dane pozostałych Użytkowników, czyli podjął i wykonał zadanie, co do którego nie był wobec klientów zobowiązany poprzez wybraną przez nich opcję usługi. Zastosowano autorską metodę odzyskiwania danych z uszkodzonych macierzy i udało się przywrócić 100% danych. Jest to pierwsza tego typu znana nam operacja na świecie, zakończona sukcesem (gruntownie sprawdziliśmy pod tym kątem branżowe doniesienia.)

– MIT: branża pilnie strzeże swoich tajemnic, konkurencja jest tak silna że w imię dobra jednej marki blokuje się przepływ informacji, który mógłby pomóc w rozwoju cloiud cmputingu i przynieść korzyści klientom

– FAKT: e24cloud.com zdecydował się na publiczne przedstawienie case study, które poprzez swoją szczegółowość będzie doskonałą pomocą merytoryczną w przypadku podobnych tego typu awarii. Również dla konkurencji. Dodatkowo, mając doświadczenie w samotnej walce z naszym problemem, jesteśmy gotowi w przyszłości wspomóc każdego, kto będzie w podobnej sytuacji. Wierzymy iż upowszechnianie wiedzy i rozwiązań pomoże w rozwoju cloud computingu.

– MIT: firmy nie czerpią doświadczenia ze swych błędów i powielają wadliwe rozwiązania

– FAKT: Tak duże skutki, drobnej, jak na początku się mogło wydać, awarii bardzo nas zaskoczyły. Toteż wysnuwając wnioski z zaistniałej sytuacji, podjęliśmy prace by ponownie zaprojektować środowisko serwerowe, aby tego typu awaria nie mogła się powtórzyć. Jednocześnie na podstawie ogólnodostępnych informacji, zwracam uwagę, iż  firmy dostarczające rozwiązania w chmurze, i to nie tylko potęgi światowe ale i również powstałe po rynkowym sukcesie e24cloud.com inicjatywy o polskim kapitale, zaprojektowane są w sposób podobny jak to, z którego korzystaliśmy. Firmy te tkwią  błędnym przekonaniu o swoim bezpieczeństwie, teraz, dzięki szczegółowemu opisowi casu mogą czerpać wiedzę z naszego doświadczenia. Podobna usterka może się bowiem zdarzyć i u nich. e24cloud.com chce zwiększyć świadomość konieczności odpowiedniego zabezpieczania danych przez Klientów korzystających z tego typu usług, stąd publikacja w podsumowaniu case’u naszego planu zmian.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA