Czy po dzisiejszej awarii e24cloud.com odzyska dane swoich klientów?

04.06.2012
Czy po dzisiejszej awarii e24cloud.com odzyska dane swoich klientów?

Czy po dzisiejszej awarii e24cloud.com odzyska dane swoich klientów?

Wygląda na to, że w dzisiejszej awarii Beyond.pl najbardziej ucierpiał serwis e24cloud.com, który oferuje usługi ‘nowoczesnych serwerów w chmurze’. Jak informują przedstawiciele serwisu na oficjalnym fanpage’u na Facebooku, uszkodzona została macierz dyskowa, co oznacza, że dane klientów uległy zniszczeniu. Co z backupem danych? Tu zaczynają się schody… Ta sprawa dobitnie unaocznia wszystkie zagrożenia wynikające z cloud computingu.

Użytkownicy e24cloud.com nie muszą kupować sprzętu serwerowego i sieciowego, dzięki czemu obniżają koszty i zapewniają dostęp do wydajnych technologii serwerowych i oprogramowania do wirtualizacji. Użytkownicy chmury e24cloud.com nie potrzebują także samodzielnie dbać o bezpieczeństwo i dostępność danych – takie informacje dostałem od firmy Beyond.pl we wrześniu 2011 r., kiedy serwis rozkręcał swoją działalność. Dziś, w 9 miesięcy później, przychodzi przeciwstawić te słowa realności.

Ok 15:30, na fanpage’u e24cloud.com ukazał się wpis o następującej treści:

Drodzy Użytkownicy, w związku z poranną awarią zasilania, uszkodzona została macierz dyskowa i w tej chwili całość jest w drodze do Ontrack-a, gdzie zostaną odzyskane wszystkie dane. Nie żałujemy na to środków i będziemy Was informować na bieżąco o postępach. Prosimy o wyrozumiałość i trzymanie kciuków.

W międzyczasie firma obdzwaniała swoich klientów informując ich o przykrej sprawie. Na Google+, wrażeniami z takiej rozmowy pochwalił się Emil Oppeln-Bronikowski.

Z tych informacji wynika, że e24cloud.com nie przeprowadzali back-upu danych swoich klientów. Zadzwoniliśmy więc do PR Managera Beyond.pl, Michała Romanowskiego, który poinformował nas, że owszem back-up danych jest wykonywany, ale niestety w tej awarii zniszczeniu uległy także i te dane. Ale mimo to przedstawiciele e24cloud.com są dobrej myśli, bo dojeżdżają właśnie do Katowic, do firmy Kroll Ontrack specjalizującej się w odzyskiwaniu danych.

Skontaktowaliśmy się więc z firmą Kroll Ontrack z prośbą o informację na temat skuteczności odzyskiwania danych w przypadku trudnych spraw związanych z macierzami dyskowymi. Jak poinformował nas Piotr Dembiński, z reguły nie ma najmniejszych szans na odzyskanie 100% danych. Średnia skuteczność to 76%. W najlepszych polskich przypadkach taka skuteczność dochodzi do 80%. Na pytanie o doświadczenie w odzyskiwaniu danych dla polskich serwisów hostingowych, Dembiński poinformował nas, że w ostatnich dwóch latach Kroll Ontrack pomagał w dwóch takich przypadkach. O skuteczności tych operacji nie chciał mówić. Dodał, że taka operacja jest też z reguły dość czasochłonna – w zależności od skali zniszczeń, profesjonalne odzyskiwanie danych z macierzy dyskowej trwa od jednego dnia do tygodnia, a nawet dłużej.

e24cloud.com ma więc spory problem, a wraz z nim problem mają klienci Beyond.pl. Nie wiadomo, czy uda się odzyskać dane, back-upu danych albo nie było w ogóle, albo również uległ on zniszczeniu.

W zasadzie to powinno wystarczyć jako komentarz do sprawy bezpieczeństwa cloud computingu. W przynajmniej w polskim wydaniu.

Dołącz do dyskusji