Płatne aplikacje z Google Play kupują tylko… użytkownicy Samsungów?

05.04.2012
Płatne aplikacje z Google Play kupują tylko… użytkownicy Samsungów?

Płatne aplikacje z Google Play kupują tylko… użytkownicy Samsungów?

Ktoś pamięta Papermill, aplikację na Androida obsługującą serwis Instapaper? Zachwycałem się nią kilka dni temu, sugerując, że może to być hit Google Play i sposób na zarobienie sporych pieniędzy na opieszałości twórcy Instapaper, Marko Armentiego, który odpuszcza rynek Androida. Spieszę donieść, że chyba znowu się pomyliłem 🙂 Sukcesu nie ma. Ale jest coś innego, bardzo intrygującego. To już nie pierwszy raz, kiedy wyniki sprzedaży pokazują dziwną powinność – aplikacje płatne ze sklepu Google Play kupują w zasadzie tylko i wyłącznie posiadacze… Samsungów.

Przez trzy tygodnie obecności w sklepie Google Play, Papermill sprzedał się w 411 egzemplarzach – informuje deweloper aplikacji na swoim blogu. To przy setkach tysięcy dziennych aktywacji sprzętu z Androidem oraz 3 mln użytkowników usługi Instapaper naprawdę niewiele. Żeby nie powiedzieć, że bardzo mało. Wynik ten przełożył się na 1630 dol. przychodu, z czego netto – po opłaceniu prowizji Google’a – wyszło – 1140 dol.

To przychody. Teraz koszty – domena, hosting oraz pomoc współpracownika łącznie wygenerowały 550 dol., więc po odjęciu od przychodów zostaje 590 dol. Ale do tego trzeba dodać koszty pracy samego dewelopera. Pracując nad Papermill spędził on ok 280 – 320 godzin pisząc aplikację. Stawka freelancera w USA to ok 90 – 120 dol. za godzinę, więc koszty robocizny hipotetycznie wyniosłyby 30 tys. dol. W aktualnym tempie sprzedaży aplikacji w Google Play, punkt rentowności osiągnięto by za… 5 lat.

Szału nie ma, co może dowodzić jednego – w Google Play naprawdę trudno jest osiągnąć sukces finansowy. Skoro aplikacja, która przetoczyła się przez większość poważnych mediów branżowych, wynoszących Papermill pod niebiosa, sprzedaje się w zaledwie 411 egzemplarzy, to rzeczywiście adopcja płatnych aplikacji na platformie Google’a jest tragiczna.

Mnie jednak zaskakuje bardziej inny fenomen, który zasygnalizował deweloper aplikacji Papermill. Otóż okazuje się, że z aplikacji korzystają w zasadzie tylko i wyłącznie użytkownicy smartfonów Samsunga. Tylko 3,2% sesji korzystania z aplikacji pochodzi z innych smartfonów. Czyżby było tak, że tylko użytkownicy Samsungów interesowali się płatnymi aplikacjami w Google Play?

Istnieje obiegowa opinia, według której użytkownicy smartfonów z Androidem to w większej mierze nieświadomi konsumenci, który nie korzystają z większości dobrodziejstw tej platformy. To konsumenci, którym Androidy sprzedają konsultanci operatorów komórkowych w salonach, więc w większości nie jest to świadomy ich wybór. Z jeszcze innych doniesień wynikało, że jedyną marką na rynku Androida, która wybierana jest świadomie przez większość jej konsumentów jest właśnie… Samsung. Dane dewelopera Papermill – chociaż na małą skalę – wydają się to potwierdzać.

Dołącz do dyskusji

Advertisement