Odczarujmy Timeline

04.04.2012
Odczarujmy Timeline

Odczarujmy Timeline

Naprostujmy Timeline na Facebooku i jego niesamowity podobno wpływ na zaangażowanie fanów stron. Timeline prawie w ogóle nie wpływa na aktywności fanów z fanpejdżami. EdgeRank Checker przeprowadził badania na 3,5 tysiącach fanpejdży, które mówią, że Timeline nie wpływa na kontakty z obecnymi fanami. Po ostatnich, niemal histerycznych wiadomościach o tym, że Timeline zwiększa zaangażowanie fanów o 50, 100, a nawet 150%. Ciekawe, jakim sposobem, skoro wyświetlany jest tylko i wyłącznie na stronie fanpejdża?

Trzeba naprostować jedno: Timeline nie jest magiczną funkcją, która powoduje wzrost wszystkiego. Na ostatnie przyrosty zaangażowania, również tego na naszym fanpejdżu, miało wpływ zapewne wiele czynników. Chodzi między innymi o ciągłe ulepszanie algorytmów wyświetlania postów i określania ich ważności w strumieniach użytkowników, ulepszenie jakości postów i inne tego typu działania. Timeline sam w sobie odpowiada za, uwaga, 1% aktywności. Pozostałe 99% pochodzi ze strumienia wpisów.

Te 99% aktywności na stronach, to użytkownicy, którzy komentują, lajkują czy dzielą się dalej wpisami z domyślnego widoku kanału wpisów. I to ma sens, bo przecież trudno sobie wyobrazić, że nagle po wprowadzeniu Timeline’u fani postanawiają wchodzić osobno na fanpejdże każdej strony, marki czy firmy, które polubili i z tego poziomu przeglądać wpisy.

Timeline ważny jest najbardziej dla nowych fanów, którzy trafiają albo na landing page, albo bezpośrednio właśnie na Timeline. To dla nich ułożenie wpisów czy dodatkowe indormacje są bardzo ważne, bo określają często, czy daną stronę warto polubić.

No ale przecież nie każdy nowy fan ląduje na Timeline’ie. Duża część z nich decyduje się na kliknięcie “Lubię to!” bezpośrednio na niefacebookowej stronie. Takie osoby też pomijają doświadczenie obcowania z Timeline’em.

Okazuje się, że strony, które zdecydowały się na wcześniejsze przeniesienie na Timeline w ogólnym rozrachunku nie notują bardzo różniących się zmian aktywności i zaangażowania fanów od tych, które zanotowały strony czekające do ostatniej chwili z wprowadzeniem Timeline’u. Około 40% stron traci zaangażowanie, reszta zyskuje, a różnice między tymi przed- i po- wprowadzeniu Timeline’u są niewielkie.

Jasne, Timeline jest ważny, zwłaszcza w kontekście prezentacji nowym użytkownikom, ale to chyba tyle. Ważniejszy dla stron będzie moment, w którym Facebook postanowi zmienić wygląd strony strumienia wpisów, czyli Aktualności. To może mieć o wiele większy wpływ na zaangażowanie.

A wszystkie strony notujące niesamowite wzrosty ilości lajków, komentarzy czy innych aktywnści od fanów powinny zastanowić się, co miało na to realny wpływ.

Dołącz do dyskusji