Eksluzywne jak Sony

30.04.2012
Eksluzywne jak Sony

Eksluzywne jak Sony

Jesteśmy narodem specyficznym – mamy różne upodobania, bardzo odmienne poglądy i generalnie trudno nas upchać do „jednego worka”. Niemniej jednak w różnych sondażach opinii publicznej próbuje się uchwycić obraz przeciętnego Polaka. Czasami badania te dostarczają bardzo interesujące wyniki, jak chociażby w przypadku ostatniego sondażu ARC Rynek i Opinia dotyczącego marek luksusowych.

Wyniki na pierwszy rzut oka są dość zaskakujące, jednak jeśli się bliżej nad nimi pochylić, to widać, że lata spędzone w PRL bez powszechnego dostępu do zachodnich marek oraz wciąż raczej niewielki poziom zamożności polskiego społeczeństwa mają wpływ na to, jak postrzegamy tzw. marki luksusowe.

W branży motoryzacyjnej najczęściej respondenci wskazywali na Mercedes-Benz jako markę luksusową i trudno się z tym wyborem nie zgodzić ze względu na lata pracy marketerów i zamiłowanie rodaków do niemieckiej motoryzacji. Wśród mebli zwycięża marka… Black Red White, w alkoholach liderem jest Finlandia, w kosmetykach prowadzi Chanel, a w biżuterii Apart. Najbardziej zaskakuje pozycja Adidasa, który jest postrzegany jako luksusowa marka odzieżowa.

Nas jednak najbardziej interesuje elektronika – w kategorii RTV zwycięża… Sony.

Czy Sony jest producentem luksusowej elektroniki? W teorii raczej nie, choć stara się on zdecydowanie różnicować swoją ofertę produktową i prezentuje modele z różnych półek cenowych. Nawet topowy model telewizora z ubiegłego roku HX920 cenowo plasuje się blisko podobnych modeli od Panasonica, bądź też Samsunga.

Dlaczego więc to markę Sony Polacy postrzegają jako luksusową? Przede wszystkim to zasługa jej długiej obecności na rodzimym rynku. W przeciwieństwie do Samsunga, czy LG, produkty Sony sprzedawane są u nas od dawna i zawsze cechowała ich wyjątkowa jakość i wzornictwo. Dopiero w ostatnich latach producenci z Korei narzucili tempo prezentując produkty, którym w większości przypadków nie można zarzucić, że są toporne, czy tandetnie plastikowe.

Warto też zaznaczyć, że na polskim rynku praktycznie nieobecne są marki stricte ekskluzywne jak Loewe, czy Bang & Olufsen. Można oczywiście znaleźć te produkty w Polsce, jednak w dość wąskiej dystrybucji. Przeciętny Polak raczej nie ma pojęcia o ich istnieniu.

W przeciwieństwie do innych producentów, Sony posiada także w Polsce dystrybutora, czyli salony Sony Centre. Te sklepy z produktami japońskiego kolosa wyglądają dość ekskluzywnie, zwłaszcza na tle elektromarketów. Samsung ma swoją galerię w Warszawie. Reszta to stoiska wewnątrz elektromarketów, bądź też demonstracyjne stoiska w galeriach handlowych. Pod tym względem z Sony mogą konkurować jedynie produkty Apple’a sprzedawane u dystrybutora w salonach iSpot. Sony Centre jednoznacznie kojarzy się z Sony co pozytywnie oddziałuje na wizerunek całej marki Sony.

Marketerzy Sony mogą odetchnąć z ulgą – firma wciąż cieszy się w naszym kraju świetną renomą. Szkoda tylko, że dziś Sony jest cieniem dawnej potęgi, szczególnie jeśli chodzi o kwestie finansowe.

Oby strategia One Sony powiodła się.

Dołącz do dyskusji

Advertisement