REKLAMA

Gdyby powstał ranking portali motoryzacyjnych, zajęlibyśmy pierwsze miejsce - Zachar Zawadzki, Autocentrum.pl

30.03.2012 17.04
Gdyby powstał ranking portali motoryzacyjnych, zajęlibyśmy pierwsze miejsce – Zachar Zawadzki, Autocentrum.pl
REKLAMA
REKLAMA

Prędzej czy później każdy z nas staje przed dylematem w chwili, gdy chcemy kupić samochód. Jaką markę wybrać? Którą wersję wyposażenia i silnika? W samochodzie, którego producenta będziemy się czuć najbezpieczniej i najwygodniej? Często zadajemy sobie też pytanie – czy użytkownicy samochodów, który chcemy kupić są zadowoleni z jego eksploatacji. Na te wszystkie odpowiedzi z pewnością znaleźlibyśmy odpowiedzi szperając w internecie za pomocą wyszukiwarek, ale czy nie łatwiej jest gdy wszystkie niezbędne informacje mamy zebrane w jednym miejscu?

Takim właśnie miejscem jest Autocentrum.pl. Największy niezależny portal miłośników motorozyzacji. Na pytania dotyczące jego rozwoju odpowiadał Zachar Zawadzki, Prezes Zarządu Autocentrum SA.

Mocno chwalicie się swoją niezależnością? Dlaczego? Co to ma konkretnie na celu?

Nasza niezależność ma kilka aspektów. Po pierwsze i najważniejsze – nasi użytkownicy mogą znaleźć u nas, oprócz treści redakcyjnych, informacje pochodzące od samych kierowców – bezstronnych i niezależnych autorów opinii. Portal jest obecnie odwiedzany przez niemal 2,3 mln unikalnych użytkowników miesięcznie (Gemius, luty 2012), co daje nam bardzo obszerny i stabilny dopływ treści – a to jest dodatkową gwarancją bezstronności i różnorodności komentarzy i opinii. Po drugie – jako jedyni na szczycie Megapanelu nie jesteśmy częścią większego wydawnictwa czy grupy mediowej. Nie musimy pilnować ani bronić niczyich interesów, jesteśmy zupełnie autonomiczni w naszych działaniach biznesowych i dziennikarskich.

AutoCentrum.pl istnieje już 12 lat, dziś jesteście największym serwisem motoryzacyjnym w Polsce?

Obecnie jesteśmy w Megapanelu na 6 miejscu (wyniki za grudzień 2011), chociaż z dużym optymizmem czekamy na wyniki za styczeń 2012, kiedy odnotowaliśmy znaczny wzrost statystyk. Należy jednak zauważyć, że w pierwszej dziesiątce w Megapanelu jest tylko jeden portal, który nie jest oznaczany jako Grupa – jest nim AutoCentrum.pl. Pozostali gracze osiągają swoje wyniki, sumując statystyki wszystkich należących do nich domen motoryzacyjnych, podczas gdy my prezentujemy w Megapanelu wyłącznie statystyki z jednej domeny – www.AutoCentrum.pl. Kiedy przeglądamy (mniej znany) ranking Megapanelu, w którym pokazane są najpopularniejsze domeny (a nie Grupy), to AutoCentrum.pl znajduje się w ścisłej czołówce: konkurujemy już właściwie wyłącznie z Onetem, WP i Interią, a dokładnie z ich działami motoryzacyjnymi (pomijam tu serwisy ogłoszeniowe Grupy Allegro, gdyż nie są to portale informacyjne). Gdyby kiedyś powstał ranking portali wyłącznie motoryzacyjnych, to zajęlibyśmy zdecydowane pierwsze miejsce.

Pozyskaliście inwestora w czasach, gdy taki proceder nie był jeszcze zbyt popularny jak do tego doszło i jak do dziś dnia wygląda współpraca?

Rozpoczęcie współpracy z OPONEO.PL nie było do końca podyktowane koniecznością pozyskania pieniędzy na inwestycje. Zawsze trzymaliśmy koszty pod kontrolą i preferowaliśmy organiczny rozwój finansowany z bieżących wpływów i nie wymagający znacznych jednorazowych zastrzyków gotówki. Rozpoczęcie współpracy miało na celu przede wszystkim wniesienie do firmy nowych pomysłów, nowych standardów i wiedzy.

Czy bez inwestora udałoby się wam osiągnąć obecny poziom rozwoju? Obecną popularności?

Myślę, że było by to trudne. Choć od pewnego czasu nasz rozwój znów stał się autonomiczny i idziemy własną drogą, to jednak nasze dzisiejsze miejsce na rynku jest w ogromnym stopniu pochodną pozyskania know-how i obrania nowego kierunku rozwoju, nadanego nam kilka lat temu podczas przejęcia części udziałów przez Spółkę OPONEO.PL

Z jakich funkcji, działów AutoCentrum.pl najczęściej korzystają wasi użytkownicy?

Są to społecznościowe serwisy z ocenami samochodów, raportami spalania, ale też dane techniczne czy nasza motogazeta cieszą się znaczną popularnością.

Jak na chwilę obecną prezentuję się struktura przychodów waszej spółki, jaki produkt przynosi spółce największy zysk?

Sprzedając powierzchnię reklamową, bardzo mocno stawiamy na unikalność naszego portalu. Mamym.in. możliwość targetowania kontekstowego banerów (np. w kontekście danej marki czy segmentu rynku). Tego typu kampanie to jeden z ulubionych produktów naszych Klientów. Przeprowadzamy wiele niestandardowych akcji reklamowych. Część przychodów pochodzi też ze sprzedaży licencji do posiadanej przez nas treści, część to działania efektywnościowe i e-commerce.

Jakie macie plany na następny rok? Jakie nowe funkcje na portalu zostaną uruchomione?

Lada dzień uruchamiamy finalną wersję naszego dziennika kosztów: narzędzia, które już w poprzedniej wersji cieszyło się ogromną popularnością. Planujemy uruchomienie kilku nowych planowanych od dawna serwisów, ale nie chciałbym zdradzać planów. Mogę powiedzieć, że mocniej zaistniejemy na rynku mobilnym.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA