Tylko 11% telefonów to smartfony, czyli ciekawostki z raportu UKE nt. rynku telekomunikacyjnego

03.01.2012
Tylko 11% telefonów to smartfony, czyli ciekawostki z raportu UKE nt. rynku telekomunikacyjnego

Tylko 11% telefonów to smartfony, czyli ciekawostki z raportu UKE nt. rynku telekomunikacyjnego

Dzień przed wigilią Świąt Bożego Narodzenia dowiedzieliśmy się o odwołaniu z posady prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anny Streżyńskiej. Ta informacja sprawiła, że zupełnie niezauważenie przeszedł raport o rynku telekomunikacyjnym w Polsce w roku 2011. W porównaniu do lat ubiegłych jest to obszerna publikacja, z której możemy wyciągnąć niezwykle ciekawe informacje.

Otrzymaliśmy pełny obraz polskiego rynku telewizji, internetu oraz telefonii internetowej i stacjonarnej. Najciekawsze dane? Tylko 11% telefonów komórkowych w Polsce to smartfony, a 30% użytkowników kupuje je dla „lansu”. Inne dane zdecydowanie potwierdzają naszą wczorajszą tezę o płynącym z dostępu do cyfrowej telewizji naziemnej zagrożeniu dla dostawców płatnych usług telewizyjnych.

Najobszerniej został przedstawiony rynek telefonii zarówno tej komórkowej, jak i stacjonarnej. Okazuje się, że tylko 4,5% Polaków nie posiada jakiegokolwiek telefonu. Tylko z telefonu stacjonarnego korzysta 11,3 %, z komórek 56,6%, a zarówno telefon komórkowy, jak i stacjonarny posiada 27,6% osób w naszym kraju. Wyniki te dobitnie pokazują jak ważną rolę dziś odgrywają komórki.

Osoby, które nie decydują się na zakup telefonu komórkowego w większości twierdzą, że wystarczy im telefon stacjonarny (48%), lub że komórki są zbyt drogie (28%). Dwadzieścia procent po prostu nie lubi korzystać z telefonów komórkowych.

Jedną z najważniejszych informacji zawartych w raporcie jest procent użytkowników smartfonów. To tylko 11,7% wszystkich użytkowników telefonów. To naprawdę niewiele – nasz rynek więc wciąż czeka na smartfonowy boom.

Użytkownicy smartfonów zostali zapytani dlaczego zdecydowali się na taki właśnie rodzaj telefonu. Jedynie 14% potrzebuje taki model telefonu do pracy, 21% zdecydowało się ze względu na rekomendację innych osób, 29% dzięki korzystnej cenie do możliwości. Szokujący, a zarazem jak najbardziej prawdziwy i naturalny wydaje się fakt, iż aż 31% osób decyduje o zakupie smartfonu ze względu na prestiż i modę. Częściej wybierane odpowiedzi to: łatwość obsługi dzięki ekranowi dotykowemu (42%) oraz mnogość funkcji 58%. Każdy z ankietowanych mógł wybrać po kilka odpowiedzi.

W raporcie zawarte zostały również dane o mikropłatnościach. Na razie korzysta z nich jedynie 2,1 % ankietowanych. Jednak jeśli już korzystają, to codziennie lub kilka razy w miesiącu. W 60% przypadkach to forma płatności za dostęp do serwisów internetowych.

Jeśli chodzi o komputery w gospodarstwach domowych, to trzeba powiedzieć, że jest nieźle. 2/3 Polaków ma w domu komputer. Wciąż królują tu pecety – jest ich nadal więcej niż laptopów, jednak wielu posiadaczy komputerów stacjonarnych posiada także laptopa. Blisko 60% badanych posiada dostęp do internetu.

To co z danych o internecie jest najbardziej interesujące, to prędkości internetu jakimi dysponują Polacy i to w jaki sposób łączą się z internetem. Tylko 1% to internet wdzwaniany, 80% stały internet stacjonarny, a 23% stały internet mobilny (znów można było udzielić więcej niż jedną odpowiedź). Z prędkości niższych niż 1 Mb/s korzysta tylko 7% ankietowanych, dominują prędkości od 2 do 4 Mb/s. To naprawdę niezłe wyniki.

Z drugiej strony przerażający jest brak wiedzy. Ponad 15% nie wie jaką posiada prędkość internetu. Trudno sądzić, by wszyscy korzystali z internetu mobilnego, w którym prędkość by się znacząco wahała. Wielu osób to nie interesuje – po prostu ma internet. Średnie wydatki na internet to 57 złotych.

Interesująco prezentuje się również rozkład udziału poszczególnych technologii dostępu do telewizji. Prawie 29% nadal korzysta wyłącznie z telewizji naziemnej analogowej, 30% z różnorodnych ofert telewizji kablowej (zapewne spora ilość to wciąż analogowa), prawie 38% korzysta z telewizji satelitarnej, jest to wiec najpopularniejszy sposób dostępu do oferty telewizyjnej. Z cyfrowej telewizji naziemnej, będącej już w zasięgu prawie wszystkich mieszkańców Polski, korzysta jedynie 4,8 %. Tylko 0,6% gospodarstw z kolei nie posiada telewizji.

Dla przyszłości cyfrowej telewizji naziemnej olbrzymie znaczenie mają wydatki na telewizję. Co prawda średnia opłata wynosi 39 złotych, jednak 31% płaci mniej niż 20 złotych. To właśnie osoby płacące 20 złotych i mniej będą chętnie przechodzić z telewizji analogowej i tanich pakietów telewizji satelitarnych na darmową telewizję cyfrową. Wyraźnie też widać sukces pakietu familijnego Cyfrowego Polsatu.

Ostatni element raportu dotyczy usług wiązanych, czyli triple-play: internet, telewizja, telefon w ramach jednego abonamentu. Na razie z takiej formy korzysta jedynie 21% Polaków. W przyszłości wynik ten zapewne będzie się powiększał szczególnie po rebrandingu TP na Orange oraz fuzji platform cyfrowych.

Oczywiście raport posiada jeszcze inne szczegółowe dane, które wielu zainteresują. Te jednak są najbardziej znaczące i w pewien sposób obrazują rynek usług elektronicznych w Polsce.

Dołącz do dyskusji

Advertisement