Najtrudniejszy okres Nokii w historii

26.01.2012
Najtrudniejszy okres Nokii w historii

Najtrudniejszy okres Nokii w historii

Nokia zaprezentowała najgorsze wyniki kwartale odkąd specjalizuje się w produkcji i sprzedaży telefonów komórkowych. Operacyjna strata w wysokości prawie miliarda euro oraz 21% spadek przychodów to dramatyczne dane. Po wynikach za ostatni kwartał 2011 r., który dla firm technologicznych w dobrej kondycji rynkowej zawsze są najlepsze w całym roku, widać w jak dużym kryzysie jest fiński producent. Rok 2012 r. wydaje się być decydującym czasem dla rynkowej przyszłości Nokii.

W ogólnym ujęciu sprzedaż telefonów komórkowych Nokii spadła o 8% do 113,5 mln sztuk (licząc rok do roku). Na to złożyła się słabsza o 1% sprzedaż ficzerfonów (93,9 mln sztuk) oraz wielki spadek sprzedaży smartfonów – o 31% do 19,6 mln sztuk. Porównajmy to do rekordowego kwartału sprzedaży iPhone’a (37 mln sztuk), a zobaczymy rozmiar aktualnej porażki rynkowej Nokii – lider rynkowy dostępny na rynku zaledwie w 3 modelach sprzedaje się dziś o 100% w większej liczbie niż wszystkie łącznie modele smartfonów Nokii. (przy okazji – modeli z linii S40 – jak poinformowała wczoraj Nokia niejako przygotowując rynek na słabe dane ostatniego kwartału – łącznie sprzedało sięponad 1,5 mld sztuk na całym świecie). Nie ma co ukrywać – tradycyjny lider rynku mobilnego właśnie przyjmuje potężny knock-down od pretendenta, który na rynku jest od zaledwie 4 lat.

Przychody ze sprzedaży urządzeń mobilny Nokii wyniosły zaledwie 6 mld euro, co jest spadkiem o 29%. Porównajmy do do przychodów generowanych przez iPhone’a – 23 mld dol., a zobaczymy ogromną przepaść jaka dzieli dziś Nokię od lidera rynku mobilnego pod względem przychodów i zysków, czyli Apple’a. Przychody ze sprzedaży smartfonów Nokii spadły aż o 38% do 2,74 mld euro, co dopełnia obrazu aktualnej katastrofy Nokii. Oznacza to bowiem, że z 6 mld euro przychodów smartfony stanowią zaledwie ok 45%. Resztę przynosi sprzedaż ficzerfonów, o których wiadomo, że będą powoli zastępowane przez tańszy segment smartfonów.

Co również niepokojące dla finansowej stabilności Nokii, to to, że spada marża brutto na sprzedaży urządzeń – z 30,8% w zeszłym roku do 23,7% na koniec 2011 r. Średnia cena sprzedaży telefonów Nokii (ASP) spadła o 3%.

Wczytując się w oświadczenie prasowe Nokii wyraźnie widać, że spółka chce się odciąć od fatalnego 2011 r. Rok 2012 r. ma być czasem, w którym fiński gigant powróci silniejszy, z lepszymi wynikami sprzedaży oraz finansów. Ma w tym pomóc przejście na platformę Windows Phone. Nokia poinformowała, że sprzedała “grubo ponad 1 mln sztuk” Nokii Lumia 800, co potwierdzałoby doniesienia sprzed kliku dni. Niestety ten lekko pozytywny sygnał jest totalnie przygniecony przez dramatyczne całościowe wyniki sprzedaży Nokii.

Dołącz do dyskusji

Advertisement