Milion złotych za najdroższą domenę w 2010 r.

20.12.2011
Milion złotych za najdroższą domenę w 2010 r.

Milion złotych za najdroższą domenę w 2010 r.

Od kilku lat Daniel Dryzek przygotowuje raporty na temat najdrożej sprzedanych domen w danym roku. Właśnie opublikował najnowszą listę, która dotyczy roku ubiegłego – 2010. I choć raport nie obejmuje wszystkich transakcji, które miały miejsce w tym czasie ze względu na to, że część z nich nie była jawna, a inna część nie została dokonana za pośrednictwem oficjalnych kanałów dystrybucji, to jednak daje bardzo dobry pogląd na stan branży domeniarskiej oraz odpowiada na pytanie ile płaci się dziś w Polsce za najbardziej atrakcyjne domeny. 

100 najcenniejszych domen z adresem .pl w 2010 r. była łącznie warta 2,798 mln zł. Dużo to, czy niedużo? Wydaje się, że wciąż niewiele. 3 mln złotych to zapewne wartość średniego rocznego przychodu przeciętnego sklepu internetowego z taką sobie domeną. Na dodatek w porównaniu z badaniem Dryzka z 2009 r., wartość transakcji spadła o 305 tys. zł. Najdroższą domeną – i w tym przypadku można mówić o rzeczywiście dużych pieniądzach – była nazwa opony.pl kupiona za 960 tys. przez spółkę Oponeo.pl S.A. (była częścią większej transakcji zakupu całego przedsiębiorstwa). To zdecydowanie najdroższa domena ubiegłego wieku, bo kolejna na liście samochod.pl kosztowała “zaledwie” 146 tys. zł. Na trzecim miejscu uplasowała się domena magazyny.pl sprzedana za 132 tys. zł. Ceny tych trzech domen jako jedyne przekraczały jednostkową wartość 100 tys. zł.

Ciekawie prezentuje się również ranking kanałów dystrybucji domen w Polsce. Oczywiście sprzedaż prywatna wciąż dominuje. W zeszłym roku odbyło się na niej 36 transakcji (wśród tych, do których dotarł Daniel Dryzek) o łącznej wartości 1,778 mln zł. Z serwisów domeniarskich najlepiej wypadł Sedo z 337 tys. zł obrotów na 15 transakcjach wyprzedzając chyba najbardziej znaną giełdę domen – Aftermarket.pl z transakcjami o łącznej wartości 206 tys. zł. Co ciekawe na szóstym miejscu plasuje się Allegro z 99,5 tys. zł obrotów przy 6 zarejestrowanych sprzedażach.

Branża motoryzacyjna cieszyła się największym zainteresowaniem na rynku domen w 2010 r., ale to głównie ze względu na najwyższą wartość transakcji z udziałem domeny opony.pl. Najwięcej transakcji o wysokiej wartości miały krótkie 1,2,3 znakowe domeny – 15 sprzedaży łącznie za 149,5 tys. zł.

Ceny niektórych domen z pierwszej setki raportu mogą zaskakiwać. Na przykład bardzo atrakcyjnie wyglądająca domena n-k.pl sprzedana została za jedynie 14 tys. zł. Z kolei bambus.pl, który na pierwszy rzut oka nie niesie raczej naturalnego potencjału sprzedażowego, kosztował aż 33,6 tys. zł. Ciekawie plasuje się domena startup.pl kupiona w pakiecie start-up.pl za 44 tys. zł. Aktualnie domena ta jest wystawiona na sprzedaż w GieldaDomen.pl za 49 tys…, ale euro. Ciekawe czy ktoś za tyle ją kupi. Sprzedawca zarobiłby na niej ponad 400% w ciągu roku.

Na koniec kilka słów o czwartym polskim telekomie – Play, który w 2010 r. przeprowadził zakup domeny fresh.pl płacąc za nią około 90 tys. zł. To było preludium do tego, jak Play zaszalał na rynku w tym roku kupując domenę play.pl. Według nieoficjalnych szacunków, wartość tej transakcji mogła wynieść nawet do kilku milionów złotych (choć niektóre źródła, według informacji Daniela Dryzka, podają, że być może nawet kilkanaście milionów złotych). Jest to z pewnością najdroższa polska domena w 2011 r. Z niecierpliwością czekamy więc na raport Daniela za rok 2011. Miejmy nadzieję, że nie będziemy musieli na niego czekać do końca 2012 r.

Dołącz do dyskusji