Facebook wyprzedził NK.pl, ale nie ma się z czego zbytnio cieszyć

21.11.2011
Facebook wyprzedził NK.pl, ale nie ma się z czego zbytnio cieszyć

Facebook wyprzedził NK.pl, ale nie ma się z czego zbytnio cieszyć

Można zakrzyknąć – stało się: według najnowszych wyników Megapanelu z września 2011 r. Facebook wyprzedził NK.pl na pozycji najpopularniejszego serwisu społecznościowego w Polsce. W rankingu witryn według zasięgu czytamy, że Facebook ma już w Polsce 11,7 mln użytkowników (RU), a Grupa NK.pl – 11,6 mln. Mamy więc historyczną chwilę, którą zapowiadaliśmy w lipcu. Nie ma się jednak z czego cieszyć – polski produkt jest w odwrocie na rzecz tego amerykańskiego.

Nasza-Klasa debiutowała pod koniec 2006 r. Kilka miesięcy później zaczęła się niesamowita moda na serwis, która trwała praktycznie do 2009 r. W szybkim czasie Nasza-Klasa zdobyła czołowe miejsca w Megapanelu, uzyskując pozycję jednego z najpopularniejszych polskich serwisów internetowych. Jednak od 2009 r. zaczął narastać strategiczny problem związany z nazwą serwisu – gdy już bowiem wszyscy użytkownicy serwisu odnaleźli kompanów ze szkoły, spotkali się z nimi, wypili hektolitry alkoholu i zrobili ze sobą to, co chcieli zrobić w liceum, ale zabrakło odwagi, to po pierwsze skończyło się pole do zbierania z rynku nowych użytkowników, a po drugie skończył się bezpośredni powód by na Naszą-Klasę zaglądać.

W rezultacie, w 2010 r. z Naszej-Klasy zrobiło się NK.pl – miejsce spotkań. Tyle, że od pewnego czasu miejscem spotkań (w sieci) dla wielu polskich użytkowników internetu był Facebook, który od maja 2008 r. miał polską wersję językową. Serwis Zuckerberga dużo szybciej dostrzegł potencjał poza ławą szkolną (Facebook też debiutował jako serwis dla studentów pewnej uczelni) i na świecie rozprzestrzeniał się już jako serwis globalny. Na dodatek Zuckerberg od początku hołdował idei częstych zmian, kroczących dodatków, które wprawdzie rewolucji z dnia na dzień nie niosły, ale stopniowo, kwartał do kwartału zmieniały charakter tego, w jaki sposób funkcjonowali wewnątrz serwisu użytkownicy. W Polsce Facebook rósł szybko, ale nie skokowo, jak na początku Nasza-Klasa. We wrześniu 2011 r. ostatecznie wyprzedził NK.pl.

Nasza-Klasa działała skokowo i zmiany, najczęściej niestety odtwórcze, na siłę próbujące kopiować rozwiązania z innych serwisów, nie były akceptowane przez społeczność. Słynne protesty przeciwko Śledzikowi (kanał mikroblogowy NK.pl) i następnie nowemu regulaminowi przyniosły bardzo wiele szkody polskiemu serwisowi społecznościowemu – w pewnym momencie NK.pl przestała być “cool”, dziś jest wręcz w najbardziej opiniotwórczych kręgach polskiego internetu traktowana jak “obciach“.

Co dalej? Wydaje się, że tego trendu nie powinny odwrócić nadchodzące miesiące. Wprawdzie oba analizowane serwisy traciły w ostatnich analizowanych przez Megapanel miesiącach użytkowników, ale związane to było zapewne z wakacyjnym okresem. Do końca roku Facebook powinien ugruntować swoją pozycję lidera.

NK.pl to wciąż świetnie radząca sobie maszyna – w 2010 r. przychody grupy wyniosły 62,6 mln zł, dalej będąc na fali wzrostu (1/6 więcej niż rok wcześniej) i przynosząc zapewne niemałe zyski swoim właścicielom. Tyle że budować świetlanej przyszłości na podstawie aktualnej sytuacji NK.pl raczej nie można. Szkoda, że zabrakło skutecznej innowacji polskiemu serwisowi, mimo iż w strategicznym marketingu pracowały tam przecież uważane za najlepsze umysły internetowego marketingu w Polsce…

Znowu przegrywamy z Zachodem.

Dołącz do dyskusji

Advertisement