Świetne wyniki Google’a. Android zaczyna zarabiać!

14.10.2011
Świetne wyniki Google’a. Android zaczyna zarabiać!

Świetne wyniki Google’a. Android zaczyna zarabiać!

Google podał doskonałe wyniki po trzecim kwartale 2011 r. Szczególne wrażenie robi fakt, że w końcu przychody – i to całkiem niemałe – zaczyna przynosić mobilny system operacyjny Android. Oczywiście nie w bezpośredni sposób, gdyż Google wciąż rozdaje swój system za darmo wszystkim tym, którzy zechcą go użyć (choć sprytnie naliczając opłaty licencyjne za implementację poszczególnych usług, tj. Gmail), lecz w pośredni sposób związany z reklamami wyświetlanymi w internecie mobilnym. Słowa byłego CEO Google’a Erica Schmidta dziś znajdują potwierdzenie w rzeczywistości – Android jest dla Google’a miliardowym biznesem. Dwu i pół miliardowym dokładnie.

Przychody o 33% do 9,72 mld dol., a zysk netto o 26% do 2,73 mld dol. – o tyle wzrosły dwa kluczowe współczynniki finansowe Google’a w ostatnim kwartale. I choć Google zazwyczaj nie prezentuje szczegółowego rozkładu przychodów w kluczowych dla siebie aspektach, tym razem ustami CEO Larry’ego Page’a ogłosił, że do tej pory w 2011 r. przychody z reklam w internecie mobilnym wyniosły 2,5 mld dol., co jest wzrostem o ponad 250% w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej.

Wprawdzie Google nie rozbił tego szczegółowo na przychody z reklam wyświetlanych na urządzeniach z systemem Android – co pozwala sądzić, że część przychodów generuje chociażby konkurencyjny iPhone – ale fakt, że na rynku jest już 190 mln aktywowanych urządzeń z Google Android, wśród których zdecydowana większość ma preinstalowaną wyszukiwarkę Google w największym stopniu przyczyniło się do doskonałego wzrostu z reklamy mobilnej. Warto jednak zauważyć, że urządzeń z Androidem jest wciąż mniej niż urządzeń z iOS – Apple podał niedawno, że dotychczas sprzedał ponad 250 mln iPhone’ów, iPodów touch i iPadów, co w paradoksalny sposób ma dobre przełożenie na wyniki Google’a na rynku mobilnym, ponieważ jego wyszukiwarka ma niemal 100% rynku wyszukiwania informacji w internecie mobilnym.

Można więc założyć, że Google zawdzięcza wzrost przychodów w głównej mierze rynkowi mobilnemu, czym firma potwierdza, że jest w stanie dostosować się do zmieniających się realiów rynkowych związanych z tym, że najprężniej rosnącą gałęzią internetu jest dziś zarówno internet mobilny jak i sieci społecznościowe. W tym pierwszym przypadku widać, że Google zaczyna odnosić spore finansowe sukcesy. W tym drugim ciągle raczkuje, choć liczby podane przez Page’a odnośnie Google+ mogą napawać optymizmem – 40 mln osób korzystających z nowego serwisu społecznościowego Google’a w krótkim czasie od jego powstania daje nadzieję na to, że za kilka lat także i ta część działań internetowego giganta będzie przynosić znaczące przychody. W ciągu trzech miesięcy liczba osób korzystających z Google+ zwiększyła się czterokrotnie. Tak wysoki wzrost raczej wyklucza jego ‘przypadkowość’.

Na podstawie wyników Google’a trudno także mówić o tym, że globalny kryzys ekonomiczny miał wpływ na rynek internetowy. Kwartalne przychody Google’a rosną czwarty kwartał z rzędu, a dynamika wzrostu utrzymywana jest na wysokim, ponad dwudziestoprocentowym poziomie. Co ciekawe, dynamika przychodów Google’a utrzymuje się na bardzo zbliżonym poziomie do wzrostu całego rynku reklamy w sieci – według Internet Advertising Bureau, przychody z reklam w internecie wzrosły w ciągu roku o 23%.

To niesamowite, że ciągle wzrasta liczba klików w reklamy tekstowe Google’a. W dobie, gdy coraz większe znaczenie zaczynają odgrywać reklamy displayowe (Google też w nich rośnie – według analityków przychody z reklamy displayowej podwoiły się w ciągu roku i stanowią dziś równowartość 10% wszystkich przychodów z reklam Google’a), w których coraz większe znaczenie odgrywa Facebook, proste tekstowe reklamy ciągle zachowują świetną dynamikę. W ostatnim kwartale reklamy wyświetlane przez Google’a klikały się o 28% częściej niż rok wcześniej.

Dzięki świetnym wynikom finansowym Google może pozwolić sobie na pełne rozmachu inwestycje. W sierpniu Google przejął za największe pieniądze w swojej historii – 12 mld dol. – Motorolę Mobility. W ostatnim kwartale zatrudnił także rekordową liczbę nowych pracowników – 2585 i zatrudnia już dziś łącznie prawie 31,5 tys. osób.

Nowa strategia Google’a zakładająca rozwój w internecie mobilnym zaczyna przynosić profity na jakie liczono. Android w końcu znajduje swoje odzwierciedlenie w twardych danych finansowych, a Google wciąż może liczyć na wsparcie z koronnego biznesu reklam tekstowych. Jakby nie patrzeć, niecałe pół roku rządów Larry’ego Page’a jako CEO Google’a jest więcej niż udane.

Dołącz do dyskusji

Advertisement