Orange wypromuje Windows Phone w Polsce

04.10.2011
Orange wypromuje Windows Phone w Polsce

Orange wypromuje Windows Phone w Polsce

Na dzisiejszej konferencji w siedzibie TPSA, sieć Orange, wspólnie z HTC oraz Microsoftem przedstawili koncepcję akcji promocyjnej, która opiera się na testowaniu przez wybranych klientów sieci smartfonu HTC z systemem Windows Phone 7.5 (Mango). To pierwsza tego typu akcja wśród rodzimych operatorów, która promować będzie mobilny system Microsoftu. Jest więc szansa na to, że w końcu Windows Phone się w Polsce wypromuje na tyle, że przestanie być ogonem sprzedaży w porównaniu ze smartfonami z innymi systemami operacyjnymi. To również początek szerszej ofensywy medialnej Microsoftu w Polsce, który w końcu – po wprowadzeniu polskiej wersji Windows Phone – chce powalczyć o polskiego konsumenta.

Ostatnio wśród polskich sieci mobilnych zapanowała moda na akcje związane z rozdawaniem smartfonów do testów. Szerokim echem medialnym (niekoniecznie zawsze pozytywnym) odbiła się akcja sieci Play, w której operator rozdaje smatfony Huawei z systemem Android do testów. Akcja zakrojona jest na szeroką skalę, a liczba testujących już dawno przekroczyła 100 tys. Orange, który podobną akcję organizuje już po raz 4 (poprzednio wybrani klienci sieci mogli testować Motorolę Flipout, Motorolę Defy oraz ostatnim razem HTC ChaCha), idzie w nieco innym kierunku: rozda znacznie mniejszą liczbę smartfonów (2012) i zorganizuje konkurs dla tych, którzy będą chcieli smartfona HTC Mozart przetestować. Połowa osób, które dostanie smartfony do testów będzie go później mogła zatrzymać na własność. Oczywiście najpierw będą musieli wykazać się wieloma czynnościami o charakterze marketingowym.

Akcja Orange nie jest ani zbytnio nowatorska, ani przesadnie duża. Ważniejsza w tym kontekście jest więc kampania reklamowa, która akcję z HTC i Microsoftem będzie promować. Orange ma włączyć spore wsparcie reklamowe w ATL, na czele z telewizją, internetem i własnymi mediami, po raz pierwszy więc promowany będzie nowy system Microsoftu, który w Polsce dotychczas okazał się gigantyczną sprzedażową klapą. Z danych, do których dotarł swego czasu Spider’s Web wynikało, że dotychczas w Polsce sprzedawało się nie więcej niż 600 smartfonów z Windows Phone’em miesięcznie, więc sieci, a przede wszystkim producenci nie palili się do wprowadzania na rynek smartfonów z systemem Microsoftu. Windows Phone był nieznany przeciętnemu konsumentowi komórek, więc także i sprzedawcy detaliczni nie palili się do tego, aby ich do niego przekonywać. Teraz sytuacja się zmieniła na tyle, że Windows na smartfony jest w końcu w polskiej wersji językowej, a sam dostawca platformy otworzył się nieco szerzej na polski rynek – współpracuje nie tylko z polskimi sieciami, ale również z rodzimymi deweloperami oprogramowania mobilnego. Kampania Orange’a będzie miała więc szansę po raz pierwszy pokazać system Microsoftu szerszej grupie konsumentów. Popularność akcji, mimo niewielkiego zasięgu, może dać również odpowiedź na to, czy Windows Phone w Polsce ‘chwyci’, czy nie.

Ciekawe jest również to, że to właśnie HTC jest najbliższym partnerem Microsoftu przy pierwszej fali wdrożenia Windows Phone Mango na rynek, i to zarówno w globalnym, jak i lokalnym polskim wydaniu. Jako pierwsze smartfony z nową wersją systemu Microsoftu trafią na rynek modele HTC Radar; akcja z Orange’em opierać się będzie z kolei na nie całkiem nowych, choć ciągle popularnych modelach Mozart, które zasłynęły świetną kartą dźwiękową. Ciekawe, czy wspólne akcje są wynikiem porozumienia centralnego pomiędzy HTC a Microsoftem – wiadomo bowiem skądinąd, że Redmond wydarło od Tajwańczyków opłaty licencyjne za każdy sprzedany smartfon z systemem Google Android. Może więc być tak, że wspólne akcje oraz debiuty urządzeń HTC z Windows Phone Mango są wynikiem porozumienia w sprawie patentów. Docelowo wydaje się, że głównym partnerem hardware’owym Microsoftu będzie jednak Nokia, ale pierwsze modele fińskiego producenta na Windows Phone Mango oczekiwane są dopiero pod koniec października lub nawet na początku listopada.

HTC Mozart wydaje się dobrze pokazywać zalety systemu Windows Phone Mango – polska wersja językowa, dostęp do podstawowych konsumenckich usług Microsoftu (Live, Xbox, Office), wielozadaniowość i naprawdę robiący świetne pierwsze wrażenie hub ‘ludzie’. To może być to, co pozwoli przekonać szerszą grupę konsumentów w Polsce do oferty mobilnej Microsoftu. Jak jednak pokazują ostatnie badania Nielsena, w Polsce wciąż króluje Nokia, więc na prawdziwe żniwa Microsoft będzie mógł zbierać się dopiero wtedy, kiedy fiński gracz przejdzie na system Windows Phone i przy okazji włączy swoją tubę marketingową.

Dołącz do dyskusji

Advertisement