Nowy iPod Touch to wielki błąd Apple

10.10.2011
Nowy iPod Touch to wielki błąd Apple

Nowy iPod Touch to wielki błąd Apple

Kiedy Apple zaprezentowało nowego iPhone’a 4S, Tim Cook podczas wystąpienia szczególnie podkreślał dobrodziejstwa płynące z zastosowania nowego układu A5. Według zapewnień Apple gry nabiorą nowego wymiaru dzięki ogólnej, dwukrotnie wyższej wydajności telefonu i siedmiokrotnej większej wydajności układu graficznego w stosunku do procesora, który działa w iPhone 4. Jednak Apple niczego nie zrobiło z iPodem Touch, który de facto jest najpopularniejszym mobilnym urządzeniem do gier na rynku. Najnowsze zmiany ograniczyły się do redukcji ceny o 30 dolarów i wprowadzenia białego modelu Touch’a.

Jeśli procesor A5 jest tak wspaniały i daje tyle cudownych korzyści w grach dlaczego Apple postanowiło zatrzymać w iPodach Touch stary procesor A4? W poprzednich latach Apple włożyło wiele wysiłku reklamując iPoda jako idealne urządzenie służące do rozrywki. Kiedy światło dzienne ujrzała trzecia generacja iPoda Touch w 2009 roku, model ten nie miał kamery. Steve Jobs tłumaczył, że urządzenie to jest czymś więcej niż tanim odtwarzaczem plików muzycznych. „Początkowo nie byliśmy pewni jak rynek zareaguje na iPod Touch. Czy iPod Touch to iPhone bez telefonu? czy to kieszonkowy komputer? Klienci sami udzielili nam tej odpowiedzi, postrzegając go jako urządzenie do gier. Zaczęliśmy wiec reklamować go w ten sposób. Obecnie iPod Touch to najtańszy sposób na dostęp do gier znajdujących się w App Store. Naszym zadaniem było obniżenie ceny do 199$. Nie musimy dodawać nowych rzeczy. Tniemy ceny, po to aby każdy mógł sobie na niego pozwolić”.

Obniżka cen nie powstrzymała Apple przed ich redukcją o kolejne 30 dolarów rok później, podczas prezentacji iPoda Touch czwartej generacji. Urządzenie to było wyposażone w przednią kamerę FaceTime, wyświetlacz Retina i procesor A4. Ponownie Apple reklamowało iPoda Touch jako zabójce przenośnych konsol do gier. Na konferecji WWDC Steve Jobs informował, że iPod Touch przegonił pod względem popularności produkty Sony i Nintendo, co czyni z odtwarzacza oficjalnie najbardziej popularnym urządzeniem do gier na świecie. Dzięki aktualizacji sprzętu iPod Touch 4 generacji zrobił duże zamieszanie na rynku.

W tym roku nie będzie nam dane zobaczyć wszystkich wspaniałych rzeczy jakie dalej procesor A5 montowany w droższych urządzeniach – iPhone 4S i iPad 2. Podczas zeszłotygodniowej prezentacji na scenę został zaproszony szef Epic Games. Mice Capps prezentował grę Infinity Blade 2, który zachwycał dynamicznymi światłami i realistycznymi efektami, a wszystko to na iPhone 4S. Mimo tego Apple nadal zapewnia, że iPod Touch całkowicie zmienia oblicze rynku gier mobilnych. W rzeczywistości jeśli chcesz doświadczyć wszystkich najnowszych fajerwerków graficznych, musisz kupić iPhone 4S. Na stronie Apple istnieje dział w którym znajduje się lista gier działających na iPod Touch. Jest w nim także Inifinity Blade 2, który już wkrótce będzie dostępny do pobrania, ale osoby którym zależy na wszystkich graficznych fajerwerkach i szybkości muszą zaopatrzeć się w iPhone’a 4S.

Dlaczego więc Apple nie wprowadziło aktualizacji do iPoda Touch? Jeśli spojrzymy na liczby możemy uzyskać odpowiedź. Ogólny rynek przenośnych urządzeń do gier przeżywa kryzys. Słabe wyniki sprzedaży Nintendo 3DS zmusiły firmę do znacznej obniżki ceny. Sony PSP Go również nie sprzedaje się najlepiej. Vita w stanach Zjednoczonych natomiast nie pokaże się w ogóle w najbliższej przyszłości. Trzeźwo oceniając sytuację iPod Touch niezwykle silną pozycję na rynku gier mobilnych. Wraz ze swoją ceną na poziomie 199$ nadal może konkurować z rywalami oferując bardzo dobrą jakość/cena w stosunku do 3DS i konsoli PSP.

Model Touch stanowi prawię połowę wszystkich sprzedanych iPodów. Mimo tego ogólna liczba sprzedanych iPodów powoli spada ustępując miejsca iPhone i wkrótce może się okazać, że iPhone 4 i 4S wyprzedzi w sprzedaży iPoda Touch. Apple zarabia ponad 12 miliardów dolarów na samej sprzedaży iPhone’a – to prawie połowa przychodów firmy. iPod Touch w najlepszym przypadku odpowiedzialny jest za 5% przychodów firmy. Naturalne jest, że Apple jest bardziej skłonne promować urządzenie, które przynosi mu więcej zysku.

Nieważne ile telefonów w pierwszym kwartale sprzeda Apple – brak znaczącej aktualizacji sprzętu w iPodzie Touch to wciąż wielki błąd. Szacuje się, że w pierwszym kwartale rozliczeniowym, firma sprzeda od 8 do 10 milionów sztuk nowych iPodów Touch. Nowy model odtwarzacza do strata dla graczy, którzy oczekują na graficzne fajerwerki i najwyższą wydajność w grach. To stracona szansa doskonałego promowania App Store’a i samego iOS.

Musisz przeczytać:

Dołącz do dyskusji

Advertisement